Panika okolo grafikonu pokračuje. Podľa Doležala na to nie je dôvod, téma je zneužívaná v predvolebnom boji, tvrdí

Minister dopravy tvrdí, že chcú prilákať viac cestujúcich a zvýšiť frekvenciu vlakových spojení. Niekde vlaky podľa neho nemajú zmysel, ak vozia niekoľko cestujúcich.

02.08.2022 15:24 , aktualizované: 16:35
Andrej Doležal Foto: ,
debata (1)

Na paniku v súvislosti s prípravou nového grafikonu vlakovej dopravy podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) nie sú žiadne dôvody. Reagoval tak na rozsiahlu kritiku od verejnosti a samospráv pre navrhované rušenie spojov či zastavovania vlakov vo viacerých regiónoch. Šéf rezortu dopravy za prejavmi nespokojnosti vidí možno blížiace sa samosprávne voľby. „To nie je o odoberaní vlakov. Chceme prilákať viac cestujúcich, zvýšiť frekvenciu vlakových spojení, zaviesť takzvané takty,“ povedal minister v utorok vo vysielaní na sociálnej sieti.

Doležal ubezpečil, že realizáciou plánu dopravnej obslužnosti a nového vlakového grafikonu, ktorý bude platiť zhruba od polovice decembra tohto roka, sa zvýšia dopravné výkony. „Ponuku zvyšujeme a chceme dopravu skvalitniť,“ uviedol. Podľa neho niekde vlaky nedávajú zmysel, aj keď je to nepríjemné, ak vozia niekoľko cestujúcich. „Do konca augusta budeme mať finálnu verziu grafikonu,“ priblížil Doležal s tým, že ho dostanú samosprávne kraje a tie na základe toho pripravia autobusové spojenia. „Budeme fungovať optimálne, nákladovo efektívnejšie. Nehovorím, že to bude lacnejšie z pohľadu štátneho rozpočtu,“ podotkol.

ZSSK: Dostali príspevok 76 284 000 eur Čítajte viac Reforma vlakového grafikonu: Ľudia sa búria, zastávky rýchlikov sa rušia

Revolučný návrh

Generálny riaditeľ sekcie stratégie dopravy na ministerstve dopravy Rastislav Cenký označil návrh nového cestovného poriadku na železniciach trochu za revolučný. Na železniciach sa podľa neho za posledné desaťročia neudiala žiadna významná zmena a iba sa reagovalo na poklesy počtu cestujúcich. „Teraz sme si povedali, že potrebujeme zefektívniť dopravu, priniesť ju bližšie ľuďom a zatraktívniť ju cestujúcim,“ uviedol Cenký, pričom boli k tomu prinútení aj z ministerstva financií.

Ministerstvo dopravy prvý raz spracovalo plán dopravnej obslužnosti, čo bolo povinné podľa zákona, no aj tak doteraz nebol. „Robíme podkladovú dokumentáciu k tomu, ako budeme organizovať a objednávať železničnú dopravu. Takéto upratovanie aké robíme dnes u nás, spravili v západných krajinách v 80. rokoch minulého storočia. Nebola snaha tu robiť systémové zmeny,“ upozornil Cenký, ktorý donedávna verejne vystupoval ako analytik a poradca v doprave. Napríklad, podľa neho v Česku všetky kraje majú funkčný a desaťročiami overený integrovaný dopravný systém, objednávajú aj železničnú regionálnu dopravu. „U nás sme si v tom nevedeli spraviť za tie roky poriadok,“ dodal.

Plán dopravnej obslužnosti je jedným z kľúčových míľnikov plánu obnovy. „Ak chceme čerpať stámilióny na rozvoj železničnej doprav, je to nutnosť. Je to v programovom vyhlásení vlády aj v memorande medzi ministerstvom financií a ministerstvom dopravy, kde nás zaviazali, aby sme takýto dokument prijali a boli efektívnejší,“ pripomenul Doležal.

Samosprávy sa búria

Petíciu proti návrhu zmien grafikonu vlakovej dopravy 2023, ktorý od decembra plánuje zrušiť zastavovanie väčšiny diaľkových vlakov osobnej prepravy v železničných staniciach Leopoldov a Piešťany, vyhlásilo Združenie miest a obcí (ZMO), región JE Jaslovské Bohunice. Petičné hárky možno podpísať v oboch mestách i elektronicky, informuje na svojom webe ZMO.

Navrhované zmeny sú, ako sa uvádza v petícii, z dielne Ministerstva financií SR a Ministerstva dopravy a výstavby SR. Svoj nesúhlas s navrhovanou zmenou od 26. júla do utorka elektronicky vyjadrilo 4358 občanov z viac ako 70 obcí a miest nielen zo spádovej oblasti železničnej trate. Zmena sa má dotknúť viac ako 25 vlakových spojov vedených ako expres na trase Bratislava – Košice a späť.

„Z pohľadu rozvoja nášho kúpeľného mesta a z pohľadu opatrení pre spomalenie klimatickej zmeny sa tento krok javí ako nešťastný,“ uviedla hovorkyňa Piešťan Drahomíra Moretová pre TASR. Primátor Peter Jančovič rokuje podľa jej vyjadrenia v oblasti tohto problému so ZMO a oslovili tiež poslancov parlamentu. Zmena grafikonu ovplyvní cestovanie pracujúcich a študentov. „Do Piešťan cestujú klienti kúpeľov z celého Slovenska, ako aj okolitých i vzdialených krajín. Kúpele sú využívané najmä na liečbu pohybového ústrojenstva, a preto predpokladáme, že tí klienti, ktorí majú problém s pohybovým ústrojenstvom a cestujú verejnou dopravou, budú mať problém s jedným i viacerými prestupmi. Toto sa týka i turistov,“ doplnila Moretová. Mesto zaslalo list s pripomienkami aj dopravcovi a upozornilo, že pri spracúvaní návrhu rušenia zastávok s nimi nikto nekomunikoval.

„Nespokojní sú nielen naši obyvatelia, ale aj okolitých obcí,“ konštatovala primátorka Leopoldova Terézia Kavuliaková. Podľa jej slov sa v súčasnosti v popoludňajšom čase dostanú cestujúci do tohto významného železničného uzla z Bratislavy každú polhodinu, po novom by to malo byť každú hodinu. „To je významný zásah najmä pre pravidelných cestujúcich,“ konštatovala. Povedala, že rozumie argumentom železníc, avšak treba prihliadať na potreby občanov. Mesto sa kontaktuje so ZMO, podpredseda Martin Červenka ako iniciátor petície bude podľa jej slov požiadavky dotknutých miest tlmočiť v následných rokovaniach.

Rokovanie so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy Jaroslavom Kmeťom má za sebou už predseda Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) Jozef Viskupič. Na sociálnej sieti uviedol, že vzniesol zásadné pripomienky k návrhu nového grafikonu a dostal prísľub, že „zachovanie zastávok rýchlikov v Leopoldove a Piešťanoch je vzhľadom na požiadavky obyvateľov regiónu a pripomienku TTSK z pohľadu ministerstva dopravy akceptovateľné“. „Spoločne budeme hľadať riešenia, ktorými sa zlepší dopravná obslužnosť územia. To znamená viac vlakov a ich pravidelný takt od skorého rána do neskorého večera vrátane víkendov,“ napísal Viskupič.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #grafikon #Doležal