Pokračovanie článku: Reforma vlakového grafikonu: Ľudia sa búria, zastávky rýchlikov sa rušia

Obce verzus štátni analytici

Návrh zmien vlakových spojov zasiahne aj menšie obce v okolí Bratislavy. Konkrétne na trati rýchlika Bratislava – Nové Zámky. Jednou z nich je Ivanka pri Dunaji, ktorá zaslala pripomienky s nesúhlasným stanoviskom k zrušeniu zastavovania vlakov. Spolu s ďalšími šiestimi samosprávami taktiež zaslali otvorený list ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi (nom. Sme rodina), v ktorom vyjadrili nesúhlas so zmenami.

Bernolákovo, Ivanka pri Dunaji, Veľký Biel či Malinovo sa obávajú toho, že v ich obciach bude zastavovať po schválení nového grafikonu menej vlakových spojov. „Je pre nás neakceptovateľné, aby sa počty vlakových spojov redukovali v dobe, keď štát deklaruje, že chce dostať ľudí z áut do vlakov,“ zareagoval na avizované zmeny starosta obce Ivanka pri Dunaji Ivan Letanay. Podľa neho sa za posledné dva roky už mnohí ľudia naučili pri ceste do práce nechať auto v obci na záchytnom parkovisku a ísť ďalej vlakom.

Podľa Letanaya nový grafikov spôsobí až 30-percentný úbytok spojov. Ako ďalej vysvetľuje, v súčasnosti v obci v oboch smeroch počas dňa stojí 38 vlakov, po novom by to malo byť v oboch smeroch už len 27 vlakov. Ak sa bližšie pozrieme na vlakové spoje počas pracovných dní v rannej špičke, zistíme, že na trati Ivanka – Bratislava ráno v čase do 8:00 stálo v Ivanke pri Dunaji 12 vlakov, po novom by to malo byť 7 vlakov, poukazuje Letanay. Aj v Bernolákove má podľa návrhu nového vlakového grafikonu stáť menej vlakov. Obyvatelia majú výhrady a majú obavy, že obcou bude prechádzať menej vlakových spojov.

Okrem toho návrh grafikonu ruší komplet linku S65, ktorá premáva na trase Bratislava-Petržalka – Senec – Galanta. Výhodou tejto trate bolo, že v Bratislave obslúžila inú časť územia, pretože končila na stanici v Petržalke a nie na hlavnej stanici. „Využívali ju však aj obyvatelia Petržalky pri ceste do práce (aj do Ivanky), pre ktorých to bolo ideálne spojenie, bez potreby prestupovať,“ tvrdí Letanay.

ÚHP zmeny v grafikone obhajuje tým, že v súčasnosti napríklad z Bratislavy do Bernolákova premávajú vlaky chaoticky a jazdia preplnené. „Idú v nepravidelných intervaloch 5 – 39 minút, z rôznych staníc v Bratislave a väčšina z nich ide až do Nových Zámkov. Toto všetko prispieva k preplňovaniu niektorých spojov. Po novom sa tak budú vlaky viac špecializovať,“ opisuje pre Pravdu pozitíva nového grafikonu Rastislav Farkaš, analytik ÚHP.

Najväčšia zmena pre cestujúcich bude v tom, že pre ľudí zo staníc a zastávok medzi Novými Zámkami a Galantou pôjde do Bratislavy regionálny expres a pre ľudí od Sládkovičova, Senca a Bernolákova osobný vlak. „Vďaka tomu ubudne vo vlakoch, ktoré zastavujú v Bernolákove, až polovica cestujúcich, čo zvýši komfort cestovania,“ dodáva Farkaš. Zmeny majú podľa neho zabrániť nárazovému prepĺňaniu vlakov a dlhému čakaniu na spoj. „Podľa vypracovanej kapacitnej analýzy sa dnešná kapacita vlakov v špičke na trati Bratislava – Galanta dokonca zvýši a tiež sa o 12 minút zrýchli spojenie pre 8 000 cestujúcich denne zo staníc a zastávok medzi Novými Zámkami a Galantou do Bratislavy,“ dodáva.

Rezort dopravy pripomína, že stále ide o pracovnú verziu grafikonu. „V uplynulých dňoch sme absolvovali viaceré rokovania so samosprávami, v najbližších dňoch budeme vyhodnocovať všetky predložené pripomienky zo strany obcí, VÚC či občanov,“ upokojuje rezort dopravy.

Zlé dopravné spojenie s Banskou Štiavnicou

Európske krajiny masívne lákajú ľudí do vlakov. Na Slovensku cestovanie vlakom ľudí skôr odstraší. Dlhé meškania, niektoré vozne bez funkčnej klimatizácie a veľká preplnenosť vlakov. Na niektoré významné turistické miesta je napríklad aj problém sa dostať. Príkladom je cesta vlakom do Banskej Štiavnice. Pricestovať do mesta zaradeného na zoznam UNESCO je čoraz zložitejšie. Vypočujte si podcast denníka Pravda s vedúcim Katedry železničnej dopravy zo Žilinskej univerzity Martinom Kendrom.

Podcast si môžete vypočuť aj cez obľúbené aplikácie.

Platí to nielen o jazde vlakom, ale aj autobusom. Počas vlakovej výluky, ktorá potrvá až do konca jesene, železnice poskytujú náhradnú autobusovú dopravu v úseku Šaľa – Nová Baňa s tým, že preprava bicyklov nie je umožnená. (Priame rýchliky poskytovali úložný priestor pre ne.) Pred niekoľkými rokmi sa cestovanie zo západu Slovenska do Banskej Štiavnice predĺžilo približne o pol hodiny. Rýchliky prestali zastavovať v Hronskej Dúbrave, kde cestujúci mohli presadnúť do osobného vlaku s cieľovou stanicou v Banskej Štiavnici. Zmena priniesla to, že treba vystúpiť až vo Zvolene a odtiaľ sa odviezť do svetoznámeho banského mesta. Porovnateľne dlho nejazdia z Bratislavy do Banskej Štiavnice priame autobusové spoje. V minulosti premávalo niekoľko autobusov počas pracovných dní aj cez víkend. Turisti majú každý deň veľmi obmedzený počet časovo výhodných prípojov, či už chcú prestúpiť v Žarnovici, v Žiari nad Hronom, alebo vo Zvolene.

Aktualizované 2. 8. o 9:40: Železnice tvrdia, že ušetrenie času na severnej trase rýchlika Bratislava – Žilina – Košice bude 25 minút. MFSR pre Denník Pravda uviedlo, že ide o 12 minút.

© Autorské práva vyhradené

95 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #cestovanie #grafikon #zmena grafikonu #zastávky