Cestujúcich vlakovou dopravou čakajú veľké zmeny. Na budúci rok sa totiž výrazne zmení vlakový grafikon. Ministerstvo dopravy dokonca hovorí o jeho reforme. Zatiaľ čo sa starostovia obcí a primátori miest búria, štátni analytici hovoria o sprehľadnení a skvalitnení cestovania vlakom.
Návrh nového grafikonu napríklad počíta na severnej trase rýchlika Bratislava – Žilina – Košice s rušením niektorých zastávok. Po novom by takýto rýchlik nemusel zastavovať napríklad v Leopoldove, Piešťanoch, Novom Meste nad Váhom, Trenčianskej Teplej, ale ani v Margecanoch.
Čítajte viac Západné sankcie zaberajú: 10 grafov o tom, ako krváca ruská ekonomikaĽudia už na internete začali spisovať petície za zachovanie zastávok rýchlikov. Na Považí ju podpísalo napríklad vyše 3 000 občanov. Na východe sa pod petíciu za zachovanie zastávky v Margecanoch podpísalo už skoro 5 000 ľudí. Nový návrh sa nepozdáva ani starostom dotknutých miest. Mesto Piešťany tak napríklad stratí priame vlakové spojenie s Tatrami a Košicami. „Z pohľadu rozvoja nášho kúpeľného mesta a z pohľadu opatrení na spomalenie klimatickej zmeny sa tento krok javí ako nešťastný,“ tvrdí pre Pravdu primátor Piešťan Peter Jančovič.
Nový grafikon vzniká v spolupráci ministerstiev dopravy a financií. Oba rezorty svorne tvrdia, že zmenou dôjde ku skvalitneniu súčasného spojenia a cestujúci budú mať viac možností. „Zdôrazňujeme, že počet spojov sa neznižuje, práve naopak, vďaka avizovaným zmenám počet vlakov a celkový dopravný výkon významne narastie. Cestujúci na drvivej väčšine tratí budú mať oveľa viac možností na cestovanie vlakom než doposiaľ,“ obhajuje avizované zmeny rezort dopravy.
Jedni navrhované zmeny vo vlakovej doprave odmietajú, druhí ich obhajujú. Aké sú postoje a argumenty oboch strán? Na tvorbe nového grafikonu spolupracovali aj analytici z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) patriaceho pod ministerstvo financií. Zmeny, ktoré navrhli, vychádzajú z analýzy počtu cestujúcich medzi jednotlivými stanicami a z kapacitnej analýzy.