Pokračovanie článku: Remišová a ďalší ministri ohlásili vojnu byrokracii. Pocítiť by ju mali rodičia, onedlho aj ďalší

Behanie nahradili e-maily už dávno

Viaceré matky sa však pre Pravdu vyjadrili, že ich skúsenosť s procesmi okolo narodenia dieťaťa bola väčšinou pozitívna aj pred zavedením zmien. Veľké rozdiely teda nepostrehli. „Kamarátka Monika rodila v novembri a mala presne to isté ako ja. Žiadne starosti, z pôrodnice poslali papiere, tiež len zavolala do poisťovne a požiadala o príspevok, nič zložité,” dodala Laura. „Nikam sa už nebehá, všetko sa riešilo e-mailom. Išli sme len po rodný list. A aj keď si náhodou niečo zle vyplnila, napísali ti e-mail, ako to jednoducho opraviť,” hovorí Magdaléna z Bratislavy.

Lenka rodila 28. marca v Trnave. „Nemocnica automaticky posiela podklady na matriku už od covidu. Priateľ sa tam zastavil už po hotový rodný list s jeho a mojím občianskym. Kartička poistenca a úrad práce – všetko mailom. Bola som milo prekvapená. Sociálku som vybavila na prechádzke s kočíkom,” dodáva.

Od 1. apríla sa zrušili tieto povinnosti pre rodičov:

  • Rodičia už nemusia žiadať o príspevok pri narodení dieťaťa, pri splnení podmienok nároku na výplatu príde oprávnenej osobe (matka, otec, iná oprávnená osoba) na účet daná suma vo výške príspevku proaktívne,
  • Rodičia už nemusia chodiť na matriku po rodný list dieťaťa, majú možnosť si zvoliť zaslanie poštou,
  • Občania už nemusia dokladovať potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie,
  • Občania už nemusia dokladovať potvrdenie o pomoci v hmotnej núdzi,
  • Občania už nemusia dokladovať potvrdenie o ťažkom zdravotnom postihnutí.

Analytik Martin Vlachynský z INESS zmeny napriek nenápadnosti ocenil ako cestu správnym smerom. „Veľkosť byrokracie je však obrovská, preto by takéto zmeny mali byť oveľa častejšie,“ tvrdí pre Pravdu. Na druhej strane však Slovensku podľa neho tieto kroky nezabezpečia lepšie umiestnenie v rebríčku Byrokratický index, pretože sa týkajú skôr občanov než podnikateľov.

Na matriku nosia papiere zdravotníci

Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský (nominant OĽaNO) tvrdí, že nemocnice ani zdravotnícky personál zvýšenú záťaž nepocítia. „Pri príprave procesu sme spolupracovali s nemocnicami aj pôrodníkmi. Pri aktuálnom počte pôrodníc na Slovensku to nie je veľká záťaž a zvládnu to,” vyhlásil. Nemocnice majú podľa Lengvarského dostatočné personálne kapacity a administratívnych zamestnancov, preto je už len na nemocnici, ako si nové úlohy rozdelia a zariadia. „Nemocnice mali aj doteraz povinnosti, ktoré súviseli s narodením dieťaťa. Pokračuje sa v tom, čo bolo, iba sa to robí inak,” zhodnotil minister. „Dokonca im to zjednodušujeme. To, čo vypisovali na papieri, teraz môžu posielať elektronicky,” dodal Hargaš.

Pôrodníčka Zuzana, ktorá pracuje v hlavnom meste, má však z praxe inú osobnú skúsenosť. „Objektívne? Zdravotníkom žiadnu byrokraciu neznížili, práve naopak, pribúda. Za posledné mesiace tej práce pribudlo o 300 percent. Najprv sme písali prepúšťacie správy. Potom nám k tomu pridali nový klasifikačný systém DRG. A teraz nám k tomu dali na krk aj matriku a vypisovanie formulárov. Plus musíme zahlasovať, my ako doktori, aj on-line príspevok pri narodení do e-healthu,” opisuje nové povinnosti.

„Na novorodeneckých oddeleniach nahlasujú naši pracovníci údaje novorodencov cez NCZI a tiež chodia pracovníci osobne nahlasovať údaje na príslušnú matriku,” doplnila Eva Kliská, hovorkyňa Univerzitnej nemocnice Bratislava.

Pôrodníčka Zuzana nesúhlasí ani s tvrdením, že im práce nepribudlo a úlohy rieši administratívny personál, ako tvrdil minister zdravotníctva. „To, čo nám predtým trvalo 15 minút, teraz trvá 30 minút na každú jednu pacientku. Navyše, systém stále ešte úplne nefunguje, takže primárke chodí každý týždeň mail s upozorneniami, komu príspevok neprišiel, a tým to musíme dohľadávať a preposielať opäť,” dodáva Zuzana.

Veronika Remišová, Čítajte viac Koniec zbytočnému behaniu po úradoch. Novinka za mesiac ušetrila ľuďom čas, nervy a desaťtisíce eur

Peter Cupaník, finančný riaditeľ sanatória GPN Koch, doplnil, že zmeny pre nich predstavovali pred spustením dodatočnú finančnú záťaž, nakoľko obe novinky bolo nutné naprogramovať do existujúceho systému.

„Zamestnanec nemocnice zodpovedný za matriku nebude musieť absolvovať cestu na matričný úrad, lebo údaje sa prenesú elektronicky. Momentálne však služby fungujú ešte v duálnom režime, čiže na matriku tie vyplnené papiere fyzicky nosíme. Taktiež pri príspevku pri narodení dieťaťa lekár doteraz potvrdil papier, s ktorým musela prísť mamička do nemocnice, v súčasnosti stačí zakliknúť pár políčok a údaje sa odošlú,” opísal s tým, že obe novinky vníma sanatórium pozitívne, ako posun vpred. Do budúcnosti by však bolo podľa Cupaníka vhodné, aby pri zavádzaní podobných elektronických služieb štát nemocniciam refinancoval dodatočné náklady a nemuseli ich uhrádzať z vlastných zdrojov.

Antibyrokratická reforma začala platiť od 1. januára

Od začiatku roka sa na základe antibyrokratického zákona, ktorý pripravilo Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI SR), zrušilo predkladanie prvých 13 potvrdení a výpisov, ktoré štát už vo svojej databáze má. Po novom ich občania a podnikatelia nemusia predkladať úradom, ale tie si ich medzi sebou vymenia navzájom. Celkovo sa však zruší až 21 výpisov. Reforma je založená na zásade jedenkrát a dosť. „Ak má úrad výpis, viackrát ho od vás už nemôže pýtať,“ zdôraznila ministerka investícií Remišová. Na druhej strane však tiež vyzvala občanov, aby nahlasovali podnety, keď sa stretnú s tým, že od nich úrad žiada dokument, ktorý by už mal mať. V tejto súvislosti úrad založil portál s názvom stopbyrokracii.sk, kde ľudia môžu posielať svoje podnety a skúsenosti či upozorniť na úrady, kde od nich potvrdenia vyžadujú nezákonne.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #matky #byrokracia #labyrint #Veronika Remišová #informatizácia #mirri