Vyše 10 rokov sa nezvyšovalo cestovné vlakom, teraz prišla zmena. Doležal prezradil, kto si priplatí

Podľa ministra dopravy sa úprava cestovného týka najmä cestujúcich v prvej triede, pričom je za diskusiu o tom, či cestovné vo vlakoch zodpovedá realite.

01.07.2022 17:05
ZSSK: Dostali príspevok 76 284 000 eur Foto:
Ilustračná fotka.
debata (2)

Úprava cestovného v osobnej železničnej doprave sa netýka veľkej väčšiny cestujúcich. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) o tom informoval v súvislosti so zmenami prepravného poriadku Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., (ZSSK) od 1. júla. „Táto úprava cestovného je len kozmetická, týka sa najmä cestujúcich v prvej triede, čiže veľkej väčšiny cestujúcich sa nedotkne,“ povedal v piatok minister dopravy. Podľa neho ide skôr o úpravu niektorých zliav, cestovné ako také sa nezvyšuje.

Doležal chce minimálne otvoriť diskusiu o tom, či cestovné vo vlakoch zodpovedá realite, alebo nie. „V súčasnosti, ak porovnáme ceny aj s Európou, tak nezohľadňujú potreby Železničnej spoločnosti Slovensko. Tým, že sú nižšie tržby z cestovného, o to viac musí štát prispievať na železničnú dopravu,“ uviedol šéf rezortu dopravy. Pripomenul nedávnu diskusiu s ministerstvom financií o tom, ako financovať národného vlakového dopravcu a prečo je potrebná taká vysoká dotácia od štátu.

euro,mince Čítajte viac Najmenšie euromince od júla skončili a obchodníci ich nechceli prijať. Matovičov rezort reaguje

„Desať alebo dvanásť rokov sa nezvyšovalo cestovné a pritom všetky tovary, služby, energie rastú, takže minimálne je téma sa o tom baviť,“ upozornil Doležal. Zároveň dodal, že na to nie je vhodná politická ani geopolitická situácia. „V kontexte snahy stáť sa menej závislým na (ruskej) rope a plyne chceme práve motivovať našich občanov, aby využívali verejnú osobnú dopravu čo najviac,“ podotkol.

Na zmenu podmienok bezplatnej vlakovej prepravy žiakov, študentov a dôchodcov, ktoré bolo zavedené ešte v závere roka 2014, podľa ministra nie je vhodné obdobie. „Ak by sme každý rok, ako napríklad v Českej republike, pravidelne valorizovali tarify cestovného, tak potom nemusíme robiť žiadne skokové šokové zmeny,“ poznamenal Doležal. Želanie Železničnej spoločnosti Slovensko a ministerstva dopravy o potrebe úpravy cestovného je podľa ministra jedna vec, politická realita a odvaha prijať aj nepopulárne opatrenie je zas vec druhá.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #ZSSK #cestovné