Slovensko takú výrobu ešte nevidelo. Zostaneme montážnou dielňou? Choďte sa tam pozrieť, hovorí analytik

Oznámenie o výrobe elektrických vozidiel v novom závode Volvo pri Košiciach je preto skutočne míľnik pre slovenský automobilový priemysel, hovorí Generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Ján Pribula.

02.07.2022 05:00
Heger, Volvo Foto: ,
Na snímke vľavo zástupca výkonného riaditeľa Volvo Javier Varela a druhý zľava predseda vlády SR Eduard Heger (OĽaNO) po podpise zmluvy o výstavbe závodu Volvo v industriálnom parku Valaliky pri Košiciach. V Bratislave 1. júla 2022 v Bratislave.
debata (80)

Asi sa zhodneme, že príchod Volva je dobrá správa pre slovenskú ekonomiku, je to tak?

Pokiaľ v súčasnosti automobilový priemysel generuje viac ako 12 percent HDP Slovenska a tieto hodnoty vytvárajú v súčasnosti 4 automobilky a ich dodávatelia pôsobiaci na Slovensku, tak po príchode a rozbehu nového investora by podiel automobilového priemyslu na HDP krajiny mal vzrásť na 15 percent. Podobne je to s priamou zamestnanosťou, ktorá by mohla stúpnuť na 190 tisíc pracovníkov. Z pohľadu stability hospodárskeho rastu a exportnej výkonnosti krajiny, bude prínos ešte väčší.

Čo rozhodlo, že sa švédska automobilka rozhodla pre Slovensko?

To je otázka na investora…

Eduard Heger. Richard Sulík Čítajte viac VIDEO: Sulík sa pochválil, ako vybavil Volvo: Bál som sa, že ma dajú na spam list

Čím sme zaujímavejší napríklad oproti Maďarsku, Poľsku alebo Česku?

Opäť je to otázka na investora, ale mohli by to byť napríklad rozvinutý dodávateľský systém, skúsenosti a zručnosti pracovnej sily s novými technológiami a predovšetkým motivovaná pracovná sila.

Aké typy áut by mohla nová fabrika vyrábať?

Pre Slovensko je dôležité, že sa bude jednať o čisto elektrické vozidlá, ktoré už od počiatku boli vyvíjané ako elektrické. Na Slovensku sa už teraz vyrábajú čisto elektrické (BEV) a plug-in hybridné (PHEV) vozidlá, no tieto vozidlá boli upravené, aby mohli mať aj iný pohon, ako spaľovací motor. Slovensko doteraz nemalo projekt výroby elektrického vozidla, ktoré bolo od počiatku vyvíjané ako elektrické. V roku 2021 bolo viac ako 12 percent produkcie slovenských automobiliek orientovaných práve na tieto modely. Oznámenie o výrobe elektrických vozidiel v novom závode Volvo pri Košiciach je preto skutočne míľnik pre slovenský automobilový priemysel.

Volvo Čítajte viac Na Slovensko prichádza megainvestícia. Volvo postaví závod pri Košiciach, vzniknúť môže až 13 tisíc miest

Budú to všetky typy iba na vývoz či aj pre domáci trh?

Otázka na investora, no aj v súčasnosti je automobilový priemysel na Slovensku orientovaný proexportne. V súčasnosti sa vyrába na Slovensku už okolo 1 milión vozidiel ročne a na druhej strane sa registruje približne 80 – 100 tisíc nových osobných motorových vozidiel a to všetkých značiek.

Nebude mať Volvo problém nájsť kvalifikovaných ľudí do továrne?

Východ Slovenska dlhodobo trpel na to, že nemal významného investora. Nie všetci občania z tohto regiónu sú ochotní cestovať za prácou na západ Slovenska. Preto je veľmi pravdepodobné, že investor nebude mať závažné problémy s pracovnou silou. Čo sa týka kvalifikovanej pracovnej sily, ťažko sa to hodnotí, no je v súčasnosti ešte priestor, aby sme prípadný nedostatok eliminovali. Je potrebné zapojiť lokálne vzdelávacie inštitúcie a začať s prípravou. Je však veľmi pravdepodobné, že nový investor zvýši priemerné platy v regióne.

Rovnaká otázka stojí aj pred subdodávateľmi, nájde sa dostatok kvalitných firiem na východe republiky, ktoré budú zásobovať automobilky dielmi?

Výroba a dodávky pre elektrické vozidlá predstavujú sčasti tradičné dodávky, kde je už na Slovensku vybudovaný robustný dodávateľský systém, ale je to prakticky aj úplne nová oblasť a tak bude potrebné buď transformovať súčasných dodávateľov, alebo získať nových pre dodávky špecifické pre alternatívne pohony. Zároveň platí, že každá automobilka má svojich tradičných dodávateľov, ktorí prichádzajú tam, kde investuje finalista.

Predsa len, nie je to do budúcnosti aj hrozba, že budeme ešte viac závislejší od automobiliek?

Musíme pochváliť vládu a ministerstvo hospodárstva, že pochopili, že pokiaľ chceme konkurovať v oblasti prílevu významných zahraničných investícií našim susedom, je treba byť pripravený. Bolo teda veľmi prezieravé, že sa začal pripravovať nový industriálny park Valaliky. Ten bol pripravený prijať akéhokoľvek investora. Aj my by sme boli radi, pokiaľ by sa tu masívnejšie začalo rozvíjať aj iné priemyselné odvetvie ale je to opäť investor do automobilového priemyslu. Je treba sa zamyslieť prečo a ako zatraktívniť Slovensko aj pre iné odvetvia. Bohužiaľ dlhodobá politika v oblasti daní a odvodov a zvyšovanie nákladov podnikateľov postupne vytláča zo Slovenska aj niekedy tradičné priemyselné odvetvia.

Nie sú toto ďalšie miesta s nižšou pridanou hodnotou, nepredĺži to náš status ako montážnej dielne?

Kto chce používať slová ako „montážna dielňa“, nech sa ide najprv pozrieť do automobiliek, k našim dodávateľom a následne zváži používanie takýchto slov.

Spustí príchod Volva súboj automobiliek o pracovné miesta?

Vždy môže dôjsť k nejakým pohybom. Môžu mať záujem vrátiť sa pracovníci, ktorí pochádzajú z regiónu Východu, no nepredpokladáme, že by to malo myť významný vplyv.

Čo to spraví s platmi v automobilkách?

Na platy v automobilkách by to nemalo mať zásadný vplyv. Skôr treba očakávať vplyv na priemernú mzdu v regióne východného Slovenska.

© Autorské práva vyhradené

80 debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #automobilový priemysel