Malé letisko v Ženeve vlani prepravilo šesť miliónov pasažierov. Je tak porovnateľne veľké s letiskami v Porte či Manchestri. Mal prebehnúť štandardný proces, ktorý sa odohrá pred každou cestou lietadlom. Cestujúci sa dostaví na letisko s dvojhodinovým predstihom, odovzdá batožinu a prejde bezpečnostnou kontrolou, ktorá zvyčajne trvá 10 až 15 minút.
„Prekvapenie prišlo v momente, keď som uvidela obrovský rad ľudí, ktorý sa ťahal od bezpečnostnej kontroly takmer po východ budovy. V rade som čakala 1,5 hodiny namiesto štandardných 10 minút,“ opisuje svoj zážitok. Dôvod tohto zdržania bol v tom, že fungovalo len päť bezpečnostných koridorov z celkových takmer 30. Cestujúci tak meškali na svoje lety a boli v strese. „Mnohí domáci s nimi diskutovali, že toto nikdy nezažili. Až od personálu sa dozvedeli, že pre nedostatok zamestnancov a štrajky toto môže byť nová realita,“ povedala o svojej ceste.
Vyzerá to tak, že toto je nová nečakaná realita na mnohých európskych letiskách. Nedostatok personálu takto ochromil viaceré európske letiská. Pred začínajúcou dovolenkovou sezónou to je nepríjemná správa pre mnohých cestujúcich.
Čítajte viac Nedostatok benzínu a nafty na pumpách. Aký veľký problém máme?V radoch sa čaká aj hodiny
Dostavte sa na letisko aspoň dve hodiny pred odletom. Notorická veta, ktorú pozná zrejme každý cestujúci. Dnes už však na mnohých letiskách neplatí. Pandémia „uzemnila" lietadlá a cestovný ruch sa takmer zastavil. V letectve došlo v mnohých prípadoch k hromadnému prepúšťaniu personálu. Mnoho ľudí si našlo prácu v inom odvetví a do letectva sa už nevrátili. Dva roky po pandémii sa začínajú ľudia rozlietavať a mnohé európske letiská ostali zaskočené. „Cestujúci sa vracajú oveľa rýchlejšie, ako sú letiská schopné prijímať personál naspäť,“ povedal pre FT výkonný riaditeľ letiska Heathrow John Holland-Kaye.
Ozývajú sa aj hlasy, že zamestnanie v letectve sa v dôsledku dvoch pandemických rokov stalo menej atraktívne. „Mnohí, ktorí to považovali za atraktívne, zmenili názor,“ vyhlásil šéf leteckého prepravcu Wizz Air József Váradi s tým, že ľudia sa začali obzerať po iných odvetviach a sektoroch, aby napredovali vo svojej kariére.
Váradi čelil ostrej kritike zo strany odborov pilotov po tom, čo unikol jeho príhovor zamestnancom z interného prostredia. V ňom povedal, že „nemôžeme viesť tento biznis, keď každý piaty človek na základni hlási chorobu, pretože je unavený. Všetci sme unavení, ale niekedy je potrebné urobiť niečo navyše“.
Analytická spoločnosť Oxford Economics odhaduje, že do septembra 2021 pracovalo v letectve celosvetovo o 2,3 milióna ľudí menej v porovnaní so začiatkom pandémie. Výsledkom je, že letecké spoločnosti rušia lety a doba odbavenia sa predlžuje aj na niekoľko hodín.
Príkladom je letisko v írskom Dubline, kde cestujúcim už dve hodiny na odbavenie nestačia. Na to, aby sa ľudia dostali až na terminál, treba rátať po novom už s troma hodinami. Nastali dokonca aj také situácie, že cestujúcich v radoch upozornili na to, aby kontaktovali svoju leteckú spoločnosť s možnosťou prerezervovať let, lebo ho jednoducho nestihnú, opisuje stav na miestnom letisku spravodajský portál Irish Times.
Výzvu na skorší príchod na letisko ohlasujú aj okolité krajiny. Napríklad pražské Letisko Václava Havla ľudí vyzvalo, aby na odbavenie prišli s dvaapolhodinovým predstihom a pri diaľkových letoch alebo pri odbavovaní nadrozmernej batožiny radšej tri hodiny pred odletom. Pražské letisko počas pandémie prepustilo šesťsto zamestnancov. Nedávno pritom ohlásilo, že dvesto z nich bude prijímať späť. Išlo najmä o pracovníkov v odbavovaní alebo tých, ktorí sa starajú o batožinu, informuje iDnes.
Bez komplikácií funguje bratislavské letisko, ktoré počas pandémie nepristúpilo k hromadnému prepúšťaniu, ale čerpalo štátny program Prvá pomoc. „Na Letisku M. R. Štefánika nedochádza k zdržaniu cestujúcich z dôvodu nedostatku personálu, ale v čase odletov viacerých letov nie je vylúčené isté zdržanie pri vybavovaní na registrácii na let, na bezpečnostnej kontrole či pri výdaji batožín,“ tvrdí pre Pravdu hovorkyňa letiska Veronika Demovičová. Cestujúcim odporúča, aby sa dostavili na letisko aspoň dve hodiny pred plánovaným odletom, aby stihli celý odbavovací proces včas.
Udržať zamestnancov sa podarilo aj letisku v Košiciach a problémy s nedostatkom personálu tak v súčasnosti nemá. „Letisko Košice je v dlhodobej komunikácii s cestovnými kanceláriami, ktoré spoločne usmerňujú dovolenkárov, aby sa dostavili na letisko ideálne 2,5 hodiny pred plánovaným odletom z Košíc, aby sa dovolenkári vyhli zbytočným komplikáciám,“ vysvetľuje pre Pravdu hovorkyňa letiska Karolína Linhartová. Dôvodom nie je nedostatok personálu, ale odbavenie viacerých charterových letov za sebou.
Nedostatok personálu na letiskách nie je jediným problémom. Letecké spoločnosti sa tiež boria so štrajkom svojich zamestnancov. Letiskový personál britskej leteckej spoločnosti British Airways a personál najväčšieho londýnskeho letiska Heathrow sa dohodli na zorganizovaní štrajku na začiatku letných prázdnin. Štrajk zasiahol aj leteckú spoločnosť Ryanair a prinútil ju zrušiť desiatky letov v Belgicku, Španielsku a Portugalsku.