Ekonóm vidí štyri hlavné nedostatky v schválenom Matovičovom balíku

Poslanci prelomili veto prezidentky a schválili prorodiný balík z dielne Igora Matoviča (OľaNO). V zrýchlenom režime a bez odbornej diskusie. Navyše pomoc nebude smerovať všade tam, kde je potrebná. Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) ešte pred týždňom zverejnila prepočty, podľa ktorých bohatšie rodiny dostanú viac, než tie najchudobnejšie.

22.06.2022 14:18
Matovič Foto: ,
debata (2)

Ekonóm a šéf Stredoeurópskeho inštitútu pre výskum práce Martin Kahanec v súvislosti so schváleným balíkom upozorňuje na jeho štyri nedostatky.

1. Skupiny s najnižšími príjmami dostanú výrazne menej

Prepočty RRZ potvrdzujú skoršie odhady, že medzi rodinami s deťmi si v eurovom vyjadrení vďaka takzvanému prorodinnému balíku najviac polepšia tie so strednými až nižšími príjmami. Avšak tie s najnižšími, prípadne žiadnymi príjmami dostanú výrazne menej ako akákoľvek iná príjmova skupina, vrátane tých s najvyššími príjmami. Pritom zvyšovanie cien najnepriaznivejšie zasahuje práve skupiny s nízkymi príjmami, pretože komodity, ktorých cena najviac stúpa, tvoria u nich väčšiu časť ich spotrebného koša, ako je to v prípade skupín s vyšším príjmom. Len malou útechou môže byť to, že relatívne voči ich príjmom si rodiny s deťmi polepšia tým viac, čím je ich príjem nižší.

Ešte horšie sú na tom bezdetné nízkopríjmové domácnosti, ktorých sa netýkajú ani prídavky na dieťa, ani krúžkovné, a ani daňový bonus na dieťa. Daňový bonus si neuplatnia ani nezamestnaní rodičia. Tieto skupiny si preto voči ostatným relatívne pohoršia, čo u nich zvýši riziko chudoby.

2. Drahý a neefektívny

Zámer pomôcť domácnostiam najviac zasiahnutých zvyšujúcimi sa cenami je chvályhodný, avšak takto plošne nastavený balíček je mimoriadne drahý a neefektívny. Väčšiu časť výdavkov totiž minie na skupiny s relatívne vysokými príjmami a prepadávajú cez neho práve nazraniteľnejšie skupiny obyvateľstva.

3. Škodlivý zrýchlený režim

Rozumiem že nejaká „rýchla pomoc“ mohla byť poskytnutá aj v skrátenom legislatívnom konaní, avšak schvaľovať takto významné systémové opatrenia v skrátenom konaní je neprípustné a škodlivé. Štandardný legislatívny proces by vytvoril podmienky na širšiu debatu a hľadanie účinnejších a lacnejších riešení.

4. Bremeno na budúce generácie

Náklady na opatrenia sa prenášajú na samosprávy a budúce generácie, čo významne ohrozuje udržateľnosť verejných financií a zvyšuje riziko, že toto bremeno utlmí investičný, inovačný a podnikateľský potenciál budúcich generácií. Možno až natoľko, že sa mnohí z nich rozhodnú tento potenciál realizovať mimo Slovenska.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba