Remišová predstavila novinku Slovensko v mobile. Nočná mora prihlasovania cez čítačku sa má skončiť

Nočná mora v podobe čítačiek a prihlasovania sa do ťažko technicky zvládnutého webu Slovensko.sk sa onedlho možno stane minulosťou. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR) predstavilo prvú fázu projektu Slovensko v mobile.

20.06.2022 11:13 , aktualizované: 17:02
Remišová Foto: ,
Ministerka pre investície, regionálny rozvoj a informatizácie Veronika Remišová
debata (30)

Od pondelka 20. júna je spustená mobilná aplikácia, ktorej súčasťou je tiež Mobilné ID. Vďaka tomu sa do Ústredného portálu verejnej správy – Slovensko.sk prihlásia užívatelia už bez čítačky a jednoducho len pomocou aplikácie.

+2

Nejednému podnikateľovi sa už stalo, že ho vylúčili z procesu verejného obstarávania len pre párcentové nedoplatky, ktoré prehliadol. Ľuďom sa tiež bežne stáva, že zabudnú na dôležité dátumy, ako je napríklad čas, kedy podať daňové priznanie. Aplikácia vie v takomto prípade upozorniť na tieto termíny a používateľovi pošle notifikáciu. Od leta tiež pribudne služba, ktorá im dá proaktívne informáciu o nedoplatkoch v Sociálnej poisťovni.

VIDEO: Veronika Remišová predstavuje Slovensko v mobile.

Video

„Ďalšou užitočnou funkciou pre užívateľov bude jednoduché vybavenie nových cestovných dokladov v prípade, že ich stratili alebo im boli odcudzené. Začínajú sa dovolenky a túto službu sme práve v tomto čase považovali za veľmi potrebnú, a preto je v Slovensku v mobile nasadená medzi prvými. Postupne budeme do systému pridávať ďalšie služby,“ uviedla vicepremiérka a šéfka MIRRI SR Veronika Remišová.

Veronika Remišová Čítajte viac Remišová rozdá dôchodcom 170-tisíc tabletov. Ide ich učiť bojovať proti hoaxom

Slovensko v mobile zavedú do praxe postupne v niekoľkých fázach. Prvá fáza okrem prihlásenia sa do elektronickej aplikácie ponúka aj ďalšie služby, ako napríklad kalendár notifikácií, v ktorom je nastavených 40 najdôležitejších dátumov a štátnych sviatkov (termín na podanie daňového priznania, hlásenie o vyúčtovaní daní, zmenu zdravotnej poisťovne, zmenu minimálnych odvodov do Sociálnej poisťovne a ďalšie).

Medzi službami, ktoré budú cez prihlásenie prostredníctvom aplikácie Slovensko v mobile prístupné, patria napríklad aj výpis z obchodného registra či podanie žiadosti o zasielanie notifikácie o konci platnosti emisnej a technickej kontroly vozidla. Jednoduchšie bude tiež vybavovanie náhradných cestovných dokladov v prípade ich straty alebo odcudzenia či prehľad o plnení daňových povinností. Denník Pravda novú aplikáciu vyskúšal. Prihlásili sme sa do nej pomocou čítačky. Bol v nej zatiaľ iba kalendár a ikonka notifikácií, no zatiaľ sa nastaviť na odoberanie nedali.

S tým, že v aplikácii je málo služieb, súhlasil aj Ondrej Macko, odborník na technológie. Neviní z toho však ministerstvo informatizácie. Skôr čaká na to, ako sa k tomu postavia ďalšie ministerstvá a čo nové ponúknu do aplikácie. „Je to dobrá vec, aj keď už by to tu mohlo byť tak päť rokov," poznamenal odborník.

Prihlásenie (ne)pôjde bez čítačky

Mobilné ID je prístupné pre doterajších užívateľov portálu Slovensko.sk a umožní prístup viac ako 400 webom a elektronickým službám verejnej správy. Prihlasovanie sa do Ústredného portálu verejnej správy bolo doteraz veľmi komplikované a užívateľ na to potreboval okrem počítača aj čítačku s elektronickým občianskym s čipom. Odvčera by mala stačiť len mobilná aplikácia.

Čítačiek sa len tak ľahko Slováci nezbavia, no ich používanie sa výrazne obmedzí. Fyzická čítačka kariet bude potrebná iba pri prvom prihlásení sa do portálu Slovensko.sk, aby mohlo dôjsť k overeniu identity a spárovaniu užívateľa s jeho Mobilným ID. To však platí pri každom prihlásení do iného zariadenia. Ak teda bude užívateľ meniť mobilný telefón alebo tablet, kde si tiež bude chcieť nainštalovať aplikáciu, čítačku bude musieť znova vytiahnuť. Netreba ju teda zahadzovať.

Elektronický imidž

Práve komplikované prihlasovanie do portálu Slovensko.sk bolo veľkou prekážkou, prečo sa menej technicky zdatní občania doteraz vyhýbali využívaniu elektronických služieb štátu a na úrady chodili radšej osobne.

„Keď som v marci 2020 nastúpila do úradu, sľúbila som zásadnú zmenu v riadení informatizácie a jej súčasťou sú aj nové a hlavne fungujúce služby štátu. Ťažiskovým projektom, na ktorý sme sa zamerali, je Slovensko v mobile. Pre väčšinu ľudí je dnes smartfón počítačom, ktorý máme stále pri sebe, kedykoľvek a kdekoľvek. A práve o tom je Slovensko v mobile – dostať užitočné služby štátu a komunikáciu s úradmi bezpečne a jednoducho do našich mobilov,“ vyhlásila Remišová.

Na projekte spolupracovala spoločnosť Slovensko IT a Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby.

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba
Viac na túto tému: #mobil #Slovensko #Veronika Remišová