S kúpou notebooku, práčky alebo chladničky netreba čakať, tvrdí šéf Datartu

Pandémia so sebou nepriniesla len skazu. Naučila ľudí pracovať s digitálnym svetom, a tí si dnes vďaka tomu doprajú pohodlnejší život. Firmy, ktoré vedeli fungovať on-line, sa s pandémiou popasovali omnoho lepšie. Dnes však mnohých trápi otázka vojny. Odídenci z Ukrajiny na Slovensku skupujú elektroniku. Spoločnosť Datart jej však má dostatok, dobre sa zásobila, hovorí pre Pravdu šéf spoločnosti Vladimír Sušil.

29.05.2022 14:26
šéf spoločnosti Datart Vladimír Sušil Foto:
debata (4)

Ako sa darilo predajom elektroniky počas pandémie?

Veľmi dobre – naša firma je založená na prepojení eshopu s kamennými predajňami a „stávka“ na túto kartu sa vyplatila. Naše predajne sa s príchodom prvého lockdownu premenili na výdajné miesta pre eshopové objednávky, Celé toto obdobie nahrávalo onlinu. Starší ľudia, ktorí nemali takú skúsenosť s internetom, sa naučili ako funguje. Objednali si výrobok on-line a vyzdvihli si ho na výdajnom mieste alebo si ho dali doviezť domov. Niektorí ľudia mali strach, či sa im zásielka doručí správne, takže tiež využívali tieto miesta. Veľa ľudí sa počas pandémie naučilo nakupovať inak, pohodlnejšie.

Dnes už vnímame postupný odchod pandémie. Ako sa predáva elektronika teraz?

Tento rok v úvodzovkách môžeme povedať, že covid sa skončil. Sme už dva mesiace v normálnom stave. Predaje vyzerajú veľmi dobre. Trh má neustále rastúcu tendenciu aj v dobe vojnového konfliktu na Ukrajine, aj v dobe veľkej inflácie.

pocitac home office komunikacia Čítajte viac Až štvrtina Slovákov by zmenilo zamestnanie, ak by prišli o možnosť práce z domu

Ako vás ovplyvnila rastúca inflácia?

Má to dve strany. Jedna vec je, že inflácia ničí každého. Ovplyvňuje našu firmu predovšetkým čo sa týka hospodárenia. Tak sme museli na rastúcu infláciu zareagovať. Každému zamestnancovi sme zvýšili plat. Vysokopríjmovým skupinám menej, nízkopríjmovým skupinám sme dali, samozrejme, väčšie percento. Aby lepšie zvládali vysoké ceny energií, jedla a všetkých nákladov, ktoré im za posledné obdobie narástli.

Druhou vecou je zdraženie pohonných hmôt, dopravy. Napriek tomu ceny v elektre to príliš nepostihuje. Pretože na konci minulého roka bola čipová kríza, bol nedostatok komponentov, dodávky chodili neskoro. My sme začali teda objednávať a tovar nám na sklady dorazil v 1. kvartáli tohto roka, čiže ho máme dostatok.

Máte všetkého dostatok alebo existujú aj nejaké výrobky, s ktorými sú problémy?

Sú nejaké položky, ktoré majú neustále problémy s dostupnosťou alebo je dodacia lehota dlhšia, ako sme boli zvyknutí pred covidom a čipovou krízou, situácia je stabilizovaná.

Ako na vás pôsobí vojna na Ukrajine?

Niektoré komponenty a suroviny sa dovážali z Ukrajiny alebo z Ruska. Dnes je dovoz z obidvoch krajín, samozrejme, problém, naši dodávatelia museli hľadať iné zdroje a nakupovať niekde inde. Bude to drahšie a do budúcnosti to tiež ovplyvní cenu priemerného spotrebiča. Pevne verím, že sa Ukrajina skoro vráti do takého režimu, keď začne znovu predávať a fungovať. Na druhej strane nám nikto z dodávateľov nehlási, že by to bolo abnormálne zle.

Takže nehrozí, že by ste mali nedostatok sortimentu?

Rozhodne nehrozí. My sme urobili veľa pre to, aby sme mali dostatok produktov. Sme na tom dobre. Naše zásoby sú celkovo asi o 50 miliónov eur vyššie, než sme mali pred rokom v tomto čase. Už teraz sa pripravujeme na Vianoce. Čo vnímame ako malinké nebezpečenstvo je Čína. Veľa čipov a sortimentov sa vyrába práve tam. Dnes sú tam ďalšie lockdowny, ktoré môžu ovplyvniť dodávky tovaru pre druhú polovicu roka.

Ak by lockdowny v Číne pokračovali, aké kroky by ste podnikli?

Ak by sa znova výroba zastavila, tak to už poznáme. Našťastie v rámci československého skladového hospodárstva máme obrovské zásoby. Keby sa Čína zastavila na šesť mesiacov, tak by nás to nepostihlo. Keby to bol dlhší čas, už by sme mohli mať problémy. Ja verím, že to tak nebude.

Zapríčinila vojna aj zmenu nákupného správania?

Vnímame z dôvodu vojny zvýšenú spotrebu mobilov, počítačov, tlačiarní, varičov a ďalších vecí, ktoré potrebujú utečenci, aby sa vrátili do normálneho života. Sú to veci, ktoré potrebujú k normálnemu životu, ako napríklad práčky, chladničky, žehličky, rýchlovarné kanvice a podobne. Tam cítime, že sa nám to zvýšilo. Cítime to predovšetkým na veľkých miestach, ako sú Košice, Bratislava a Žilina.

Tam by sa malo nachádzať aj najviac odídencov.

Presne tak.

Keď sme už pri zvýšených predajoch. Kupujú spotrebitelia napríklad viac elektrických kozubov, ohrievačov, kvôli zvýšeným cenám energií?

Nie je to úplne pesnička týchto dní. Už to bolo aj minulý rok. Všetci, ktorí nakupujú, sa pozerajú na spotrebu energie a v akej je to energetickej triede. Výrobcovia ukazujú, že keď si kúpite tento výrobok, tak ušetríte toľko a toľko peňazí na prevoz chladničky, práčky, umývačky, sušičky. Už sme to pociťovali od polovice minulého roka.

Za aký veľký problém považujete cenu pohonných hmôt, ako to ovplyvní trh s elektrospotre­bičmi?

Tá ovplyvňuje úplne všetko. Ako z logistických dôvodov, tak dodanie sortimentu zákazníkovi. Platy, náklady, to všetko určí konečnú cenu výrobku. Pripravme sa na to, že celý trh bude skokovo zdražovať na jeseň o 15 až 20 percent.

Ak niekto premýšľa nad kúpou nejakej elektroniky, tak by ste mu odporučili, aby s ňou nečakal?

Odporúčam určite nečakať. Nevieme, kde bude inflácia, ale bude vyššia. Ja by som poradil nečakajme vôbec na nič. Kto potrebuje práčku, televíziu, počítač, teraz je tá správna doba.

Odhaduje sa, že by mohli ceny v budúcnosti aj klesnúť?

Ja si myslím, že už nič neklesne. Nič sa už nevráti. Ceny sa budú držať. Musíme si zvyknúť, že to, čo stálo sto eur, bude stáť 125.

O koľko zdraželi rôzne typy notebookov?

V súčasnosti neevidujeme príliš veľké zdražovanie. Maximálne do desať percent. Nazval by som to ako normálny jav, ktorý bol každý rok. Je to aj tým, že mnoho výrobkov sa dodalo na začiatku roka. Funguje aj konkurenčné prostredie, keď cena nemôže ísť príliš hore. Očakávam však, že do dvoch, troch mesiacov cena bude skoková o 20 percent, napríklad aj na notebookoch. Určite to príde.

Aký vplyv na ceny mal aj zvýšený dopyt po smartfónoch, televíziách a počítačoch?

Ceny určite postupne idú hore. Ale oveľa pomalšie. Nie je to ako na čerpacích staniciach, kde sa zo dňa na deň zdvihnú o 40 percent. Predtým sme za pohonné hmoty platili 0,9 eura a dnes je to 1,80 eura. Takto to nie je. V našom sortimente nie sme zvyknutí spraviť skokové zdraženie. Tým, že máme obrovské konkurenčné prostredie. Nielen distribútori, ale aj výrobcovia, tak si nemôže nikto dovoliť zdražiť o 50 percent. Tak by mal výpadok na tri, štyri mesiace. Veľa výrobkov je na trhu.

Rezervy rôzneho sortimentu máte dostatočné?

Nakúpili sme obrovské zásoby. Hlavne našej značky ETA, ktorú distribuujeme na český aj slovenský trh. Tam sme sa zásobili trojnásobne.

S akými druhmi tovarov máte problém?

Krátkodobé výpadky pociťujeme pri veciach, ktoré sa skupovali a posielali na Ukrajinu. Sú to drony, mobily, elektrocentrály. A ďalšie veci, ktoré potrebovali domácnosti ako na Slovensku, v Česku, tak aj sa posielali na Ukrajinu. Košice sú blízko Užhorodu a tam sa toho veľa vykupovalo. Cítili sme obrovský tlak na predajne v Košiciach. Ľudia tam prichádzali a skupovali tieto výrobky.

Vojna vám predaje nepokazila?

Predávame viac. Zatiaľ. Nevieme, čo bude ďalej. Vojna je väčší problém, ako bol covid. Pandémia nám ukázala nový smer, ako človek môže žiť, aj keď sú zatvorené obchody. Ten, kto bol pripravený, to zvládol a vyskočil. Vojna je problém v tom, že náklady išli hore. Závislosť od Ruska je veľká, či ide o plyn, alebo o ropu, tým sa zdraží úplne všetko. Covidu sme sa báli, kreslili sme rôzne scenáre a nakoniec ľudia prešli do iného kanála, kde zistili, ako sa dá nakupovať aj pohodlnejšie.

Vladimír Sušil

V spoločnosti HP TRONIC Zlín pracuje 27 rokov. Počas pôsobenia v spoločnosti vystriedal niekoľko pracovných pozícií, začínal na obchodnom oddelení a postupne sa vypracoval na šéfa veľkoobchodu. Neskôr sa stal vedúcim nákupného oddelenia s čiernou technikou. Od roku 2014 pracuje ako obchodný riaditeľ slovenskej spoločnosti Elektrosped, ktorá patrí do skupiny HP TRONIC. Dnes stojí na čele dvoch značiek – DATART a Hej.sk.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Datart #elektronika #práca z domu