Pokračovanie článku: Matovič sľubuje pomoc s cenami benzínu, Sulík sa na to vykašľal. Avizuje dohodu so Slovnaftom

Stropy majú veľa negatív

Analytik portálu energieprevas.sk Jozef Badida upozorňuje na to, že v dobrých časoch nie je regulácia cien potrebná, ale v súčasnosti zažívame anomáliu na trhu, keď vinou geopolitiky niektoré rafinérie kupujú ropu so zľavou a iné si to nemôžu, respektíve nechcú dovoliť. „Nie je nevyhnutné hneď pristupovať k takým radikálnym riešeniam ako zastropovanie cien pohonných hmôt, hoci aj dočasného charakteru, keďže spravidla nič netrvá dlhšie než dočasné riešenia,“ tvrdí analytik. Na začiatok by sme sa potrebovali podľa neho dostať ku korektným dátam, pokiaľ ide o jednotlivé zložky cien benzínu a nafty na Slovensku a porovnali ich so zahraničím.

V súvislosti s cenovými stropmi môže nastať situácia, keď len istá časť populácie bude mať z regulácie výhodu. „Získali by na tom iba motoristi, kým nemotoristi by sa im na lacnejšie ceny skladali cez znížené príjmy v rozpočte,“ vysvetľuje Zdenko Štefanides. Okrem toho by na tom získali tí motoristi, ktorí na finančnú pomoc od štátu nie sú odkázaní, čo je svojím spôsobom mrhanie verejných zdrojov.

Cenové stropy narušujú tržný mechanizmus, tvrdí analytik zo spoločnosti Finlord.cz Boris Tomčiak. Máme tu podľa neho situáciu, keď pri pohonných hmotách medzi rafinériami nie je konkurencia, pretože väčšine dodáva Slovnaft. Zároveň je na európskom trhu nedostatok pohonných hmôt, takže Slovnaft nemá potrebu súťažiť nižšími cenami. „To udržuje marže rafinérie na extrémne vysokej úrovni,“ vysvetľuje pre Pravdu analytik.

Stanovený strop je podľa Tomčiaka vyložene zlý nápad, pretože by sa stalo, že čerpacie stanice by museli predávať za tento strop, ale na trhu by kupovali stále drahé pohonné hmoty. „Administratívny zásah by prípadne mal byť do marží rafinérií a sietí čerpacích staníc, aby stále generovali zisk, ale zároveň aby poklesli koncové ceny,“ dodáva s tým, že priestor je určite na zníženie cien o minimálne 10 centov na liter.

Zastropovanie cien robí problémy menším pumpám v Maďarsku a môže viesť po skončení jeho platnosti k prudkému nárastu cien pohonných hmôt, tvrdí analytička z 365.bank Jana Glasová. „Vhodnejším riešením pre spotrebiteľov je teda zníženie spotrebnej dane na benzín a naftu, pričom však treba odsledovať, aby sa toto zníženie aj reálne premietlo do nižších spotrebiteľských cien,“ vysvetľuje. Podľa nej má Slovnaft priestor na zníženie cien, pretože nakupuje ropu lacnejšiu asi o 30 percent oproti alternatíve – ľahšej ropnej zmesi Brent.

Ekonomický analytik Tatra banky Andrej Martiška upozorňuje na to, že dlhšie trvajúce zastropovanie cien pod úrovňou trhových nepochybne znižuje motiváciu prevádzkovateľov čerpacích staníc podnikať v odvetví a takisto znižuje ich zdroje na možné ďalšie investície. „Toto môžu spotrebitelia časom pocítiť nižšou kvalitou služieb či dokonca nižšou dostupnosťou palív, ak by sa časť čerpacích staníc rozhodla v dôsledky nerentability obmedziť alebo dokonca ukončiť činnosť,“ upozorňuje.

Radosť šoférov, starosť podnikateľov

V nedeľu 15. mája sa malo v Maďarsku skončiť zastropovanie cien pohonných hmôt, ktoré platilo od 15. novembra minulého roka. Vláda maďarského premiéra Viktora Orbána sa však rozhodla predĺžiť toto nariadenie na ďalšie obdobie, teda najnovšie až do 1. júla. Motoristi tankujú u našich južných susedov za výrazne nižšie ceny. Horná hranica ceny nafty a benzínu je totiž na úrovni 480 forintov (1,27 eura) za liter.

Okrem pohonných hmôt majú zastropované v Maďarsku aj ceny vybraných základných potravín. Zmrazené sú ceny pre cukor, slnečnicový olej, múku či kuracie prsia, ktorých cenu vláda zmrazila od februára na úroveň z októbra minulého roka. Platnosť tohto opatrenia sa pôvodne mala skončiť 1. mája, rovnako ako pohonné hmoty sa regulácia potravín predĺžila do 1. júla. Ráznou reguláciou reaguje Orbánova vláda na čoraz väčšiu infláciu. Miera inflácie v Maďarsku v apríli vystúpila na 9,5 percenta medziročne z marcovej hodnoty 8,5 percenta. Pre porovnanie – na Slovensku vyskočila inflácia oproti vlaňajšku na takmer 12 percent.

Cenové stropy v Maďarsku možno potešili motoristov, ale ochromili podnikanie miestnych, ktorí postavili svoj biznis na predávaní benzínu či nafty. Vláda im totiž nakázala, že nemôžu predávať pohonné hmoty za inú cenu, než sama stanovila. Zmrazenie cien palív v Maďarsku už po dvoch týždňoch viedlo k zatvoreniu prvých benzínových púmp a zavedeniu prídelového systému v iných prevádzkach. Lacné ceny pohonných hmôt tiež naštartovali tankovaciu turistiku. Mnoho vodičov zo Slovenska chodieva pravidelne do blízkych pohraničných obcí tankovať lacné pohonné hmoty. Mnohí však ostali prekvapení, keď na niektorých miestach mohli natankovať z pohonných hmôt s fixnou cenou len 10 alebo 20 litrov.

Majitelia čerpacích staníc sú tak postavení do situácie, že často prevádzkujú čerpačku so stratou alebo ju rovno zatvoria. Cenový strop totiž zasahuje do produktu, ktorý pre nich predstavuje hlavný zdroj príjmu. Vláda na zatváranie čerpačiek zareagovala prijatím opatrenia, keď ohraničila aj veľkoobchodnú cenu na rovnakej úrovni a jemne znížila spotrebné dane, upozorňuje Matej Horňák zo Slovenskej sporiteľne. „Okrem toho došlo k poskytnutiu podpory vo výške 20 forintov na liter pre malých (rodinných) predajcov. Táto položka však nie je pre vládu výnimočne nákladná, druhá kategória – stratené príjmy vyplývajúce z nižších spotrebných daní – by mohla dosiahnuť niekoľko desiatok miliárd forintov,“ tvrdí pre Pravdu.

Majitelia čerpacích staníc sa dokonca obrátili na Európsky súd pre ľudské práva. V hromadnej žalobe upozorňujú na to, že strácajú peniaze na každom jednom litri paliva predaného v Maďarsku, poškodzuje to ich vlastnícke práva a očakávania vytvárania zisku.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #ceny palív #drahé palivá #zastropovanie cien palív #ceny benzínu #ceny nafty