Pokračovanie článku: Šéfka Profesie: Pandémia zasiahla mnohých ako trauma z vojny. Pýtajú sa, či ich práca má zmysel

Keďže sa začalo viac pracovať z domu, firmy sa museli aj s týmto popasovať.

Ďalší trend, ktorý vidíme, je, že niektorým firmám je v podstate jedno, kedy si svoju prácu zamestnanec urobí. Cez deň môže ísť napríklad na slniečko sa poprechádzať, ale večer si sadne k počítaču a svoju prácu dokončí. V podstate je to o tom, ako to manažér prichystá, kedy si majú zamestnanci čo a ako splniť. S tým dnes prichádza aj nový druh manažéra, ktorý má viac práce a musí byť empatickejší. Musí dôverovať svojim ľuďom, že prácu dokončia.

Aké firmy dokázali z tejto transformácie vyťažiť najviac?

IT firmy sa museli najrýchlejšie prispôsobiť novým formám. Keďže ich segment stále hľadá ľudí, museli nájsť a vytvoriť mnoho benefitov, aby nestratili už súčasných zamestnancov. Keď sa hovorilo v roku 2019 o automa­tizácii a digitalizácii, tak sme si mysleli, že je to vzdialená budúcnosť. V roku 2020 prišla okamžite. Urýchlilo sa to a tak aj stúpol počet pracovných pozícií v rámci tohto sektora.

Aké zmeny ste zaviedli vy v Profesii?

My sme viac-menej všetci na home officee. Predtým sme to mali ako čiastočný benefit. Človek mohol párkrát do mesiaca pracovať z domu. Lepšie bolo ľuďom v práci. Dnes sú viac-menej 100 percent na home officee a sú spokojní. Ja im maximálne dôverujem. Každý týždeň máme on-line pracovné raňajky, kde vítame nových členov alebo rozoberáme určité témy. Museli sme pristúpiť aj k zmene nejakých benefitov. Napríklad čo sa týka voľna. Na konci roka sme dali odmenu na zvýšené náklady na prácu z domu.

Zaznamenali ste aj nejaké negatíva home officeu?

Vnímam, že sme to ustáli veľmi dobre. Firemné hodnoty sme už predtým mali veľmi dobre nastavené. Tak sa len prehĺbili a naozaj sme mohli na nich stavať. Zaznamenali sme jeden z najlepších výsledkov zamestnancov, keď mali možnosť na konci roka zhodnotiť celú situáciu. Zo 110 zamestnancov len 27 by sa chcelo vrátiť do kancelárie.

Pandémia zapríčinila aj nárast pracovných benefitov. Home office bol pre nás pred ňou nezvyčajným benefitom a dnes ho už mnoho spoločností berie ako štandard. Aké ďalšie novodobé pracovné benefity nám pandémia priniesla?

Narástli nám spomínané zdravotné benefity. Napríklad screening zraku. Psychológovia, koučovia, možno nejaká linka pomoci, ktorá pomáha zamestnancom, keď sú naozaj v strese. Je prieskum, že mnoho ľudí má naozaj tendenciu vyhorieť, lebo nevie oddeliť v home officee tú pracovnú časť života od toho súkromného.

Mnohé firmy ľuďom, ktorí ostávajú doma, vytvárajú pracovné prostredie, v podobe pracovných stolov, kresiel a podobne. Samozrejme, sú tam aj odmeny, stále je tam tá finančná odmena dôležitá, firemné pôžičky. Dovolenky alebo rôzne formy „sick days“ a rôzne formy on-line vzdelávania. Firmy, ktoré budú tieto benefity zavádzať do praxe, budú na trhu práce víťazi.

Keď je dnes historicky najviac voľných pracovných miest, je teraz správny čas si pýtať vyššie platy?

V každej firme je určitá kultúra. Vo väčších firmách sa raz ročne prehodnocujú platy. Mnoho firiem má kolektívne zmluvy, kde na základe inflácie alebo inej dohody medzi zamestnávateľom a odborovým zväzom sa pravidelne zvyšuje plat.

Ako by si mal zamestnanec vypýtať vyšší plat?

Zamestnanec by mal požiadať o vyšší plat, ak to tak vníma. Komunikovať by mal otvorene o možnosti zvýšenia platu. Už v každom možnom médiu vyskakuje, že inflácia ovplyvňuje výšku príjmov. Teda za tú výplatu, čo máme teraz, si kúpime menej ako sme si kúpili pred rokom. Je potrebné dohodnúť si stretnutie a dať vedieť, o čom ide so šéfom diskutovať.

Nemali by sa ľudia báť pýtať si vyšší plat?

Určite nie. Je úplne v poriadku prísť za zamestnávateľom, že som rok-dva nemal zvýšený plat a náklady rastú. Treba prísť s dobrými argumentmi, že som urobil toto a toto. Obhájiť si svoju prácu.

Ivana Molnárová CEO Profesia Vyštudovala Matematicko-fyzikálnu fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. Po absolvovaní štúdia sa zamestnala v rodinnej firme Anyhel v Humennom. V Profesii začala pracovať v roku 2001 ako Sales Representative a po zmene viacerých pozícií sa od októbra 2010 stala výkonnou riaditeľkou, ktorou je dodnes.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #práca #profesia #zamestnanie #pracovný trh #Iveta Molnárová #padnémia