Koniec zbytočnému behaniu po úradoch. Novinka za mesiac ušetrila ľuďom čas, nervy a desaťtisíce eur

Antibyrokratická reforma začala platiť od 1. januára a vďaka nej nemusia občania predkladať úradom desať potvrdení či výpisov.

27.01.2022 16:55
Veronika Remišová, Foto: ,
antibyrokratická revolúcia,
debata (38)

Čas, nervy a peniaze. To všetko má ušetriť prvá časť antibyrokratickej reformy z dielne ministerky investícií a informatizácie Veroniky Remišovej (Za ľudí). Začala platiť od 1. januára a vďaka nej nemusia občania predkladať úradom desať potvrdení či výpisov.

Od januára 2022 ľudia napríklad nemusia predkladať kópie rodných, sobášnych či úmrtných listov. Taktiež sa to týka napríklad potvrdenia o pobyte. Od začiatku roka tieto zmeny priniesli úsporu v objeme 73-tisíc dokumentov a 740-tisíc eur, tvrdí rezort. „Väčšinou ide o tie najžiadanejšie dokumenty, s ktorými občania behali po úradoch najviac. Napríklad iba kópiu rodného listu si úrady od občanov vyžiadali ročne až 1,6 milióna ráz,“ upozornila ministerka.

Richard Sulík, Karol Galek, Čítajte viac Vyplatia ľuďom niečo kvôli drahým energiám? Sulík s Matovičom si prehadzujú zodpovednosť

VIDEO: Tlačová konferencia Veroniky Remišovej o Antibyrokratickej reforme:

Koniec desiatke tlačív

Celkové náklady na projekt boli jeden milión eur. „Za prvý mesiac sa tak skoro splatí to, čo sme do projektu investovali,“ priblížil Ján Hargaš, štátny tajomník na ministerstve pre investície, regionálny rozvoj a informatizáciu.

Za projektom sú podľa Remišovej stovky hodín práce a bolo potrebné sfunkčniť zastarané IT systémy. Okrem toho sa zmeny týkali až 6 000 úradov a viac ako 30-tisíc úradníkov. „Urobíme všetko pre to, aby sme úradom pomohli nastaviť dodržiavanie legislatívy,“ dodáva ministerka.

VIDEO: Remišová: Do roku 2024 zrušíme 21 výpisov, ide o antibyrokratickú revolúciu.

Na druhej strane vyzýva občanov, aby nahlasovali podnety, keď sa stretnú s tým, že od nich úrad žiada dokument, ktorý by už mal mať. V tejto súvislosti preto založili portál s názvom stopbyrokracii.sk, kde ľudia môžu posielať svoje podnety a skúsenosti z úradov. „Naša filozofia je taká, že úrad musí slúžiť občanovi,“ vysvetľuje Remišová s tým, že aj preto sa pýtajú občanov, aké výpisy by mali byť zrušené .

Novinka je založená na zásade jedenkrát a dosť. „Ak má úrad výpis, viackrát ho od vás už nemôže pýtať,“ približuje ministerka investícií Remišová. Rušeniu „papierovačiek“ podľa nej ešte nie je koniec. Od prvého apríla sa zruší ďalších 11 výpisov a štát by mal začať proaktívne oslovovať občanov.

Analytik Martin Vlachynský z INESS oceňuje tento krok a tvrdí, že je to cesta správnym smerom. „Veľkosť byrokracie je však obrovská, preto by takéto zmeny mali byť oveľa častejšie,“ tvrdí pre Pravdu. Na druhej strane však Slovensku podľa neho tieto kroky nezabezpečia lepšie umiestnenie v rebríčku Byrokratický index, pretože sa týkajú skôr občanov než podnikateľov.

Ďalšia méta sú proaktívne služby

V debyrokratizácii chce Remišovej rezort pokračovať aj naďalej. Od prvého apríla sa majú zrušiť ďalšie výpisy a potvrdenia. Bude to znamenať koniec predkladania potvrdenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie, potvrdenie o pomoci v hmotnej núdzi, potvrdenie o poberaní dôchodku či hlásenie o narodení. Štát by mal tiež viac proaktívne vstupovať do komunikácie s občanom.

„Ďalšia méta sú proaktívne služby,“ povedal Hargaš s tým, že zmeny sa dotknú napríklad životných situácií. Od 1. apríla by tak mohla prísť legislatíva, že pri narodení dieťaťa si štát proaktívne vyhľadá údaje a poskytne službu z vlastnej iniciatívy. „Do 15 dní by mali rodičia dostať automaticky prídavky na dieťa,“ opisuje Hargaš avizované zmeny.

© Autorské práva vyhradené

38 debata chyba
Viac na túto tému: #úrady #byrokracia #papier #mirri #remišová
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy