Pandémia zamiešala s cenami jazdeniek. Za koľko sa v priemere predávali?

V roku 2021 ubudlo medziročne v inzercii na trhoch v strednej Európe 80.620 (- 2 %) áut z druhej ruky.

, 14.01.2022 14:52
Jazdene auta ilustracny Foto:
Zmena registračných poplatkov by mohla ľudí motivovať, aby kupovali novšie a ekologickejšie autá.
debata (5)

V porovnaní s rokom 2019 je však pokles ešte markantnejší. Za dva roky ubudlo 550.376 áut (- 12 %), ktoré na sekundárnom trhu chýbajú a tlačia ceny vozidiel nahor. V Česku sa stredná hodnota ceny inzerovaných ojazdených áut medziročne zvýšila o 14,4 % na súčasných 6.518 eur . V Poľsku je nárast 8,9 % na 4.657 eur, v Maďarsku sa ojazdené vozidlá najčastejšie predávali za 5.138 eur, teda o 17,1 % drahšie ako pred rokom. Iba na Slovensku zostal cenový medián na rovnakej úrovni ako v roku 2020, teda 5.990 eur. Vyplýva to z analýzy trhu ojazdených vozidiel, ktorú pravidelne pripravuje spoločnosť AURES Holdings, prevádzkovateľ siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.

Andrej Doležal Čítajte viac Doležal: Križovatku D1/D4 by sme mohli začať stavať na jar

„Posledným „normálnym“ rokom bol rok 2019, kedy ešte nikto netušil, že nás čaká celosvetová koronavírusová pandémia. Medzi rokmi 2019 a 2020 nebol cenový skok ojazdených vozidiel taký markantný a to najmä preto, že nikto nevedel, čo nás čaká. Lockdowny spomalili ekonomiku, ľudia sa báli vychádzať, nieto aby si išli kupovať niečo iné ako základné potreby. Minulý rok sa potom zákazníci pustili do nákupov, ktoré v roku 2020 s vtedy neznámou chorobou za chrbtom odkladali,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO a Mototechna a člen predstavenstva AURES Holdings. Do toho však vstúpili problémy výrobcov v dodávkach niektorých dielov, tlak na čistú mobilitu a energetická kríza po páde niekoľkých dodávateľov energií. „V minulom roku potom prišla ďalšia kríza, spojená dodávkami polovodičov a čipov do nových áut, automobilky neboli schopné desaťtisíce vozidiel dokončiť a dodacie lehoty zákazníkom sa mnohokrát predĺžili aj cez rok, čo začalo výrazne zvyšovať dopyt po vozidlách z druhej ruky a s tým aj tlak na ceny,“ dopĺňa Petr Vaneček.

Pandémia zamiešala nielen cenami, ale aj pohonmi, ktoré zákazníci pri obstaraní novšieho vozidla preferujú. Oproti roku 2020 ubudlo v inzercii vozidiel na CNG (-21,8 %), LPG (-7,1 %)a Etanol 85 (-37,4 %). Naopak, v ponukách sa častejšie objavujú hybridy (+ 45,7 %) a plne elektrické vozidlá (+ 46 %). Z pohľadu karosérie mierne ubudlo hatchbackov (-3,6%) a combi (-3,6%), naopak pribudlo SUV (+14,9%).

U najžiadanejších modelov automobilky Škoda došlo v ponuke k úbytku Octavií (-7,4%) a Fabií (-4,6%), naopak pribudlo populárnych Karoqov (+55%) a Kodiaqov (+36,7%). Do TOP 10 najpredáva­nejších elektrických vozidiel sa hneď v prvom roku predaja dostala Škoda Enyaq iV a je tak druhá za BMW i3, ktorý je na trhu od roku 2013.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #auto #jazdené autá
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy