Pokračovanie článku: Šéf Arrivy o problémoch v Bratislave: Vyriešime ich, zvýšime platy a dovezieme šoférov z Ukrajiny

Šoféri chýbajú všade

S problémom nedostatku vodičov dlhodobo zápasia viaceré firmy na Slovensku a Pravda na to už viackrát upozorňovala. Niektorí dopravcovia navrhujú, aby štát znížil vekovú hranicu pre šoférov. Momentálne je situácia taká, že 18-ročný mladík, ktorý skončí strednú školu, nemôže pokračovať v príprave na získanie vodičského preukazu, lebo oprávnenie na šoférovanie nákladného vozidla môže dostať až od 21 rokov, v prípade autobusu je to dokonca až od 24 rokov.

Riešením často býva, že sa firmy po ľuďoch obzerajú za hranicami. „Riešením najčastejšie býva hľadanie v krajinách bývalého Sovietskeho zväzu – na Ukrajine, v Kazachstane alebo na Balkáne, väčšinou v Srbsku,“ objasňuje pre Pravdu poverený generálny tajomník Česmadu Roman Kment. Česmad je najvplyvnejším združením v slovenskej doprave.

No kým slovenská firma vybaví pre cudzinca pracovné povolenie, ubehne často aj deväť mesiacov. Za ten čas potenciálny šofér utečie do inej krajiny. „Šoférov potrebujú aj Poliaci, Maďari či Česi. Nik nebude čakať trištvrte roka len preto, že mu niekto vybaví prácu na Slovensku,“ dodáva Kment.

Problém sa však netýka iba vodičov v cestnej doprave. Chýbajú aj rušňovodiči. „Je ich veľký nedostatok. Slovensko je dôležitým prepravným uzlom, naša skupina preto vníma potrebu a zodpovednosť vychovávať nových rušňovodičov či inú odbornú pracovnú silu v sektore,“ hovorí pre Pravdu predseda predstavenstva Budamar Logistics a generálny riaditeľ Budamar Group Peter Malec a dodáva, že prácu sa snažia ponúkať iba domácim, loviť nových ľudí v zahraničí zatiaľ nemuseli.

Generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz upozorňuje aj na fakt, že starší vodiči odchádzajú do dôchodku a mladí chýbajú. „Jednoznačne chýba príprava profesionálnych vodičov,“ tvrdí s tým, že platové podmienky vodičov vo verejnej osobnej doprave na Slovensku sa postupne zlepšujú.

Podľa prezidenta Zväzu autobusovej dopravy Petra Sádovského je chybou aj to, že štát všetko nechal na trh a toto odvetvie slabo podporuje, nehovoriac o upadajúcej kvalite odborného školstva.

© Autorské práva vyhradené

133 debata chyba
Viac na túto tému: #autobusy #BSK #Arriva #Slovak Lines