Šéf Arrivy o problémoch v Bratislave: Vyriešime ich, zvýšime platy a dovezieme šoférov z Ukrajiny

Situácia sa vyhrotila v pondelok po tom, čo zabezpečenie autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji prebrala od spoločnosti Slovak Lines nemecká firma Arriva.

19.11.2021 12:41 , aktualizované: 19:14
SR DPB MHD stav Arriva Ivan TK BAX Foto:
László Ivan, generálny riaditeľ Arrivy.
debata (133)

Mesačný plat 1 500 až 1 800 eur plus benefity, napríklad 600 navyše za získanie nového kolegu, ale najmä 4 000 ako nástupný bonus. To je zatiaľ výsledok týždňovej vojny o vodičov, ktorá sa rozpútala v Bratislavskom kraji a pomaly sa šíri do ďalších regiónov. Priemerný plat v doprave je pritom podľa Štatistického úradu zhruba 1 100 eur. Na Slovensku však chýbajú šoféri. Aktuálne dopravné firmy hľadajú vyše 9 000 vodičov kamiónov, nákladných vozidiel a autobusov.

Situácia sa vyhrotila v pondelok po tom, čo zabezpečenie autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji prebrala od spoločnosti Slovak Lines nemecká firma Arriva. Výsledok? Tri, niekde až štyri z desiatich pravidelných spojov nepremávali. Nemal kto šoférovať. Veľa ľudí sa svojho autobusu nedočkalo, mnoho detí, študentov a dospelých neprišlo načas do školy a práce. Chaos. Mnohí sa ironicky pýtali, či ich toto má presvedčiť, aby sa správali ekologickejšie a z automobilov presadli do autobusov a vlakov.

VIDEO: Šéf Arrivy o problémoch s autobusovou dopravou:

Video

Nový dopravca – Arriva – zmenu nezvládol. Primátor Bratislavy Matúš Vallo (PS) to nazval mega faux pas. Bratislavský župan Juraj Droba (SaS) pohrozil Arrive, že „má nôž na krku“ a keď nezabezpečí, aby všetko fungovalo, ako má, prídu sankcie.

Kritický nedostatok šoférov sa Arriva rozhodla riešiť mimoriadne: jej generálny riaditeľ László Ivan ponúkol potenciálnym šoférom nástupný bonus 4 000 eur, plat 1 500 a ďalších 600 eur navyše, ak privedú ďalšieho kolegu. Tým sa však lákavá ponuka neskončila. „Garantujeme každoročné zvýšenie platu o päť percent počas najbližších desiatich rokov,“ vyhlásil Ivan.

Bitka o šoférov sa začala. Okamžite sa ozval Dopravný podnik Bratislava (DPB), ktorý zabezpečuje mestskú hromadnú dopravu v hlavnom meste. „Znevýhodňuje nás to. Začína sa cenová vojna, na ktorú môžeme všetci doplatiť,“ vyhlásil primátor Vallo. V Bratislave totiž nemá kto šoférovať ani autobusy, električky či trolejbusy DPB. Aktuálne podniku chýba 60 vodičov. A môže to byť ešte horšie. Ivan totiž prezradil, že už sa im nejakí záujemcovia z DPB prihlásili. To by znamenalo hrozbu ďalších výpadkov spojov v hlavnom meste.

DPB sa však rozhodol prejsť do protiútoku. Hovorca podniku Martin Chlebovec potvrdil, že aj oni budú lákať šoférov na finančné odmeny. V sobotu, teda dnes, organizujú náborový deň. Ponúkajú nástupný plat od 1 300 do 1 800 eur a rovnako ako konkurenčná Arriva aj ďalšie benefity. „Nadčasy platí podnik nad rámec zákona, navyše platí aj za čakanie medzi spojmi. Budúcim vodičom zaplatíme preškolenie na vodičský preukaz skupiny D a finančne vypomôžeme aj príspevkom na ubytovanie,“ vyhlásil Chlebovec.

© Autorské práva vyhradené

133 debata chyba
Viac na túto tému: #autobusy #BSK #Arriva #Slovak Lines