Pomer zaplatených daní a odvodov z celkovej ceny práce sa po započítaní odvodov do druhého dôchodkového piliera dlhodobo vzďaľuje od priemeru EÚ a vyspelých krajín z OECD, ktorý, naopak, pozvoľna klesá.
Slovenský zamestnanec teda platí každoročne na daniach a odvodoch zo svojho príjmu viac percent ako v predchádzajúcom roku. „Nedochádzalo by k tomu, ak by životné minimum rástlo rovnakým tempom ako mzda bežného človeka,“ myslí si Sameková.
Podľa Martina Kahanca, spoluzakladateľa Stredoeurópskeho inštitútu pre výskum práce v Bratislave CELSI, je takýto systém navyše v rozpore s cieľmi znižovania príjmovej nerovnosti a podpory domáceho trhu. Pritom ide o kľúčové ciele odpočítateľných položiek, upozorňuje ekonóm. „Bolo by preto vhodné zaviesť systém pravidelnej valorizácie týchto položiek tak, aby ich reálna hodnota zodpovedala cieľom daňovej politiky aj pri zvyšujúcich sa cenách a mzdách,“ hovorí Kahanec.
Tiché zdanenie minimálnej mzdy | |||||
---|---|---|---|---|---|
2015 | 2020 | nárast v eur 2020 proti 2015 | nárast v % 2020 proti 2015 | ||
minimálna mzda | 380 | 580 | 200 | 52.63% | |
odpočítateľná položka zdravotného poistenia | 380 | 0 | 0.00% | ||
zdravotné a sociálne odvody (13,4%) | 35.72 | 77.72 | 42.00 | 117.58% | |
základ dane pred NČZD | 344.28 | 502.28 | 158.00 | 45.89% | |
NČZD (nezdaniteľné časti základu dane) – odpočítateľná položka | 316.94 | 367.85 | 50.91 | 16.06% | |
základ dane znížený o NČZD | 27.34 | 134.43 | 107.09 | 391.70% | |
daň 19% | 5.19 | 25.54 | 20.35 | 391.70% | |
Zdroj: Ing. Mária Sameková, audítorka a daňová poradkyňa |
Mikloš vidí riešenie, ako zastaviť trend rastúceho zaťaženia, aj v zmene takzvanej indexácie odpočítateľných položiek – konkrétne nadviazanie výpočtu tejto hodnoty na priemernú mzdu namiesto životného minima. To by totiž zvýšilo čisté príjmy najmä u najmenej zarábajúcich.

Zmenu chce každý, nie však rovnakú
Spomedzi koaličných strán najviac a dlhodobo proti súčasnému daňovo-odvodovému zaťaženiu práce bojuje SaS, ktorá presadzuje zmeny formou takzvaného odvodového bonusu. „Tiché zdanenie je výsledkom hyperkomplikovaného systému, kde sú jednotlivé politiky navzájom nekompatibilné,“ vysvetľuje poslanec Peter Cmorej (SaS).