Prezidentka SR Zuzana Čaputová podpísala v piatok spolu s viacerými zákonmi aj novely zákonov v oblasti dopravy – o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, o organizácii pracovného času v doprave a tiež o dráhach. Informoval o tom hovorca hlavy štátu Martin Strižinec.
Novela zákona o výbere mýta umožňuje zjednodušenie vymáhania neuhradených cestných poplatkov v Európskej únii. Nová legislatíva má v súlade s príslušnými európskymi smernicami zabezpečiť elektronické vzájomné prepojenie cestného mýtneho systému v rámci EÚ a tým aj uľahčiť cezhraničnú výmenu informácií o neuhradenom cestnom mýte v inom členskom štáte. Zmeny nadobudnú účinnosť začiatkom decembra. Novela preberá európsku smernicu z 19. marca 2019 o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o neuhradenom cestnom mýte v EÚ. Tá je výsledkom celoeurópskeho úsilia najmä o uľahčenie interoperability pri výbere cestných poplatkov a náležité vymáhanie neuhradených poplatkov za použitie cestnej infraštruktúry v inom členskom štáte, a to najmä mýta, diaľničnej známky, poplatkov za použitie mosta, tunela, či trajektu.

Pravidlá vysielania vodičov v cestnej doprave v rámci Európskej únie sa zjednotia. Novela zákona o organizácii pracovného času v doprave, ktorá nadobudne účinnosť 1. februára 2022, prevezme európsku smernicu z 15. júla 2020, upravujúcu pravidlá vo vzťahu k smerniciam pre vysielanie vodičov v cestnej doprave. Zároveň sa zabezpečí vykonanie európskeho nariadenia, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a čas denného a týždenného odpočinku, ako aj polohy cez tachografy.
Medzinárodná doprava v tranzite cez územie členského štátu nepredstavuje vysielanie. Úprava tiež určuje, ktoré dopravné činnosti majú výnimku z pravidiel vysielania, a to najmä v súvislosti s bilaterálnymi prepravami medzi členskými štátmi EÚ. Kabotážna preprava bude považovaná za vysielanie. Informácie a doklady k vysielaniu sa budú vymieňať cez informačný systém o vnútornom trhu, ktorý je už v súčasnosti využívaný na spoluprácu medzi členskými štátmi a Európskou komisiou.
Novela zákona o dráhach upravuje ustanovenia o poverovaní právnických osôb na vykonávanie posudzovania zhody s vnútroštátnymi predpismi v prípade, ak základné požiadavky na posúdenie vhodnosti subsystému nie sú obsiahnuté v technických špecifikáciách interoperability. Odstraňuje sa dvojaké oprávňovanie právnických osôb na vykonávanie postupov posudzovania zhody s vnútroštátnymi predpismi, ktoré má v súčasnosti formu poverenia vydávaného ministerstvom dopravy a zároveň autorizácie udeľovanej Úradom pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR. Novela o dráhach nadobudne účinnosť 1. decembra 2021.