Šéfuje agentúre pre investície: Pomáhame firmám zviditeľniť sa, Expo v Dubaji je veľká šanca pre Slovensko

Snažíme sa rozvíjať vesmírny sektor na Slovensku. V tomto sektore sú už desiatky firiem, hovorí v rozhovore Róbert Šimončič, generálny riaditeľ Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO)

20.10.2021 13:11
Róbert Šimončič , SARIO, Foto:
Generálny riaditeľ Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO), Róbert Šimončič
debata (2)
SARIO oslavuje 20. výročie. Čo ste za ten čas dokázali?

SARIO pôsobilo a pôsobí tých dvadsať rokov naozaj ako akcelerátor slovenskej ekonomiky. Pridalo jej vysokú hodnotu aj ku kvantitatívnemu, aj ku kvalitatívnemu rastu. Ak to zoberieme štatisticky, vďaka našej práci sa podarilo priniesť na Slovensko takmer 600 investičných projektov v celkovej hodnote skoro trinásť miliárd eur. Tieto investície vytvorili 130-tisíc priamych pracovných miest.

Aké projekty sa vám podarilo dostať na Slovensko?

Je ich nespočetné množstvo. Samozrejme, automobilky, ktoré sú na Slovensku, ale aj veľká sieť dodávateľov, ktorá s nimi prišla. To, o čo sa my systematicky snažíme v posledných rokoch, je práve dávať dôraz na zvyšovanie kvalitatívnej ekonomiky. Sústreďujeme sa teda primárne na investície: technologické centrá, IT centrá, centrá strategických služieb, najnovšie automatizačné systémy a podobne. Zameriavame sa na to, aby značná časť projektov naozaj priniesla na Slovensko pridanú hodnotu.. Určite aj kvantitatívne výsledky sú veľké, ale aj rast tej kvality je veľmi silný. Čo je pre nás veľký trend.

Keby som išiel takých desať rokov dozadu, tak projektov s pridanou hodnotou bolo 10–12 percent, dnes ich máme okolo 50 percent. Sú na najvyššej úrovni automatizácie, majú technologické centrá, centrá strategických služieb, IT služieb a podobne. Druhý trend, ktorý sa snažíme proaktívne posúvať, je vyrovnávanie regionálnych rozdielov, polovicu projektov sa nám podarilo dostať na stredné a východné Slovensko.

dane, odvody, daňové priznanie, daňové, peniaze Čítajte viac Agentúra SARIO má 20 rokov, pomohla vzniknúť 132-tisícom pracovných miest
Z pohľadu obchodu ste na tom ako?

My máme záujem pomôcť našim firmám presadiť sa na trhoch v zahraničí. Organizujeme preto obchodné misie v zahraničí alebo na Slovensku, veľtrhy, výstavy, prezentácie našich firiem v zahraničí. Za ten čas sme ich zorganizovali skoro 2000. V rámci našich služieb sa snažíme firmy dostať k novým kontraktom, zákazníkom v zahraničí. Pre nás je dôležité dostať naše firmy do dodávateľských reťazcov. Snažíme sa prezentovať firmy, ktoré majú nejaký patent alebo sú niečím svetovo unikátne.

Aký projekt bol za posledné dve dekády pre vás najvýznamnejší?

To je ťažko povedať, ktorý je to konkrétne. Ale možno z tých väčších projektov napríklad Jaguar Land Rover. Pracovali na ňom mesiace desiatky ľudí nielen zo SARIO, ale aj rôzne ministerstvá a organizácie. Bol to taký veľký projekt a vytvoril sa dobrý tím. Tento tím pracoval aj na iných veľkých projektoch, ako bol americký Amazon alebo automobilka PSA, dnes Stellantis.

Teraz sa venujete projektu s názvom Vesmírne kancelárie. Čo tento projekt zahŕňa?

Slovensko je na ceste stať sa asociatívnym členom Európskej vesmírnej agentúry. V spolupráci s ministerstvom školstva sme zriadili slovenskú kanceláriu, aby sme naštartovali, rozbehli aj tento segment. V tomto sektore sú už desiatky firiem. My sa snažíme dostať do tohto sektora úplne nové firmy. Napríklad niektorí výrobcovia satelitov ani len netušia, že ponúkame aj takéto možnosti na rozvoj. Vesmírny sektor je európsky veľmi podporovaný a mimoriadne perspektívny pre naše firmy. Už sa nám podarilo dostať nových osem firiem do tohto procesu, najnovšie spúšťame prvý vesmírny inkubátor pre slovenské startupy. Pracujeme s veľkými hráčmi ako Boeing.

Ako koronakríza ovplyvnila príchod nových investícií na Slovensko?

Keď si zoberieme celý európsky priestor, pre pandémiu sa mnohé investície „uspali“. Napríklad SARIO má vždy rozpracovaných množstvo projektov, dnes je to okolo 70 v hodnote niekoľkých miliárd. Cez pandémiu sa nám nahrnulo viac konkrétnych príležitostí. My sme mali v takom tom zásobníku reálnych približne 50 projektov, a teraz máme asi 75. Takže nové projekty prichádzajú a tie staršie ako keby sa prebrali späť k životu. Firmy mali čas si aj strategicky premyslieť, čo teda chcú urobiť, mnohé sa pozerajú na veci oveľa racionálnejšie.

Takže v konečnom dôsledku vám pandémia pomohla?

Viac-menej áno. My sme totiž zareagovali okamžite a ako jedni z prvých sme úspešne presunuli naše aktivity do on-line priestoru. Organizovali sme desiatky on-line aktivít, webinárov aj v oblasti zahraničných obchodov, na ktorých sme mali stovky firiem, ktoré dostali šancu nájsť si obchodných partnerov. Vďaka on-line a našim Inovačným a Diverzifikačným službám sa nám podarilo udržať si tempo a dokazujú to aj naše výsledky.

Keď teda porovnáme roky pred pandémiou, tak ste teda na tom lepšie?

Tento rok sme už uzavreli 22 nových investičných projektov. Určite tak budeme tento rok na rovnakej úrovni ako rok pred pandémiou, možno lepšie.

Aké nástroje ponúkate slovenským firmám na to, aby sa presadili v zahraničí?

Napríklad podnikateľské misie do zahraničia. Ústavní činitelia, keď cestujú do nejakej krajiny, tak vždy zoberú so sebou obchodnú delegáciu, aby sa mohla v zahraničí odprezentovať. To pripravujeme my, pripravujeme pôdu v tej krajine v spolupráci so zastupiteľským úradom, s rôznymi komorami a organizáciami. Obchodné delegácie cestujú aj na Slovensko, nie je to stále len v zahraničí. Organizujeme aj Slovenskú kooperačnú burzu, na ktorú každoročne prídu desiatky krajín. Najbližšia bude on-line a tam máme už teraz zaregistrovaných tridsať krajín. A možno ich bude niekoľko stoviek až do tisíc rokovaní business to business medzi firmami. Takisto organizujeme veľtrhy a výstavy v rôznych krajinách. Vybudujeme veľmi kvalitný národný stánok s viditeľnou značnou Slovensko a zoberieme približne dvanásť malých, stredných firiem a pripravíme im výstavný priestor, business to business rokovania a možnosti neformálneho networkingu.

vesmír SpaceX raketa crew dragon Čítajte viac Slovensko bude mať prvý vesmírny inkubátor. Inkubačné centrá vzniknú v troch mestách na Slovensku
Obracajú sa na vás aj firmy?

Áno, samozrejme. Príde za nami firma, ktorá má zaujímavý výrobok, proces alebo systém a radi by ho predali do nejakej krajiny. My im pomôžeme dopyt vyriešiť, v danej krajine pripraviť kontakty na distribútorov a partnerov. Rovnako, keď príde dopyt zo zahraničia, tak vyšpecifikujeme naše firmy, ktoré v správnej kvalite, objeme a možnostiach vedia poskytnúť služby alebo produkty. Pre nás je dôležité sa sústreďovať na firmy na Slovensku alebo podniky, ktoré svoju stratégiu obchodu riešia na Slovensku.

Ako to so SARIO vyzerá na Expo Dubaj 2020?

Teraz sa práve koná Expo v Dubaji, ktoré bude bežať šesť mesiacov. Tím SARIO, samozrejme, na príprave spolupracoval, pripravili sme obsah a organizujeme v Dubaji pre firmy obchodné misie a stretnutia. Prezentujú vodíkové technológie, vesmírne technológie, letecký priemysel. Náš tím urobil veľký kus práce. Organizujeme jedenásť misií do Dubaja. Prvá už je za nami, tá bola na tému životného prostredia. Dnes je tam náš tím stabilne etablovaný a zastrešujeme práve praktickú časť Expo, obchodné rokovania a vzťahy. V Dubaji sa nám darí aj prepájať sa na iné krajiny, pretože ony privádzajú množstvo podnikateľov. Za pol roka sa Slovensko môže veľmi zviditeľniť. Máme obrovskú príležitosť v tomto dosiahnuť pekné výsledky.

Róbert Šimončič, generálny riaditeľ SARIO. Je absolventom Slovenskej technickej univerzity v odbore informatiky. Po ukončení štúdia začínal v Ústave výpočtovej techniky STU a neskôr pôsobil aj v USA v IT sektore. Neskôr sa stal generálnym riaditeľom spoločnosti Microsoft Slovakia a v roku 2008 sa v spoločnosti Microsoft stal regionálnym riaditeľom pre strednú a východnú Európu, dnes je poverený riadením agentúry SARIO.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #SARIO #vesmír #Róbert Šimončič #expo Dubaj
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy