Pokračovanie článku: Chýba AdBlue. Čo bude s kamiónmi, autobusmi a autami na naftu?

Starosti kamionistov, autobusárov a…

Podľa prvého viceprezidenta Česmad Slovakia Pavla Piešťanského si dopravcovia, ktorí majú možnosť kúpiť si AdBlue do zásoby, tak aj urobili. „Zväčša ide o rezervu na dva až tri týždne,“ spresňuje pre Pravdu. Piešťanský ďalej varuje, že odstavenie výroby v Duslo Šaľa by znamenalo kolaps nielen v doprave, ale hrozili by odstávky aj iných výrobných spoločností. „Duslo Šaľa je kľúčový výrobca AdBlue nie len pre dopravcov, ale aj pre ostatné segmenty ekonomiky, napríklad teplárenské spoločnosti, kde sa AdBlue používa na znižovanie emisií rovnako ako pri vozidlách,“ dodáva.

Prísadu AdBlue využíva aj prepravná spoločnosť Slovak Lines, ktorá v bratislavskom kraji zabezpečuje autobusovú dopravu. Hovorca firmy Štefan Bako hovorí, že ich interné zásoby sú zatiaľ plne postačujúce.

„Naši cestujúci by v tejto súvislosti nemali pocítiť žiadne obmedzenia,“ tvrdí pre Pravdu. Dopravca bude svoje služby pre kraj poskytovať ešte zhruba mesiac a v polke novembra ho nahradí spoločnosť Arriva, ktorá na Slovensku zabezpečuje verejnú autobusovú dopravu s 1300 autobusmi. Hovorkyňa tejto spoločnosti Petra Helecz informuje, že AdBlue potrebuje až 90 percent ich autobusov.

„Vzniknutú situáciu na trhu citlivo vnímame. Nedostatok látoky môže ovplyvniť prevádzku a obmedziť premávku verejnej hromadnej dopravy, čo bude mať prirodzene aj následný dopad na cestujúcich,“ tvrdí pre Pravdu. Podľa nej technické prispôsobenie softvéru na vozidlách nie je možné, pretože by sa dostali do režimu, v ktorom nie sú schopné prevádzky.

Pálčivý problém s nedostatkom AdBlue musia riešiť napríklad aj poskytovatelia operatívneho lízingu, ktorí firmám spravujú vozidlá. Ako vysvetľuje vedúci prevádzky v spoločnosti Business Lease Slovakia Vladimír Guštafík, v prípade nedostatku AdBlue nie je vozidlo možné užívať štandardným spôsobom. "Môže klesnúť výkon motora, prípadne vozidlo nebude možné vôbec naštartovať. Vo väčšine vozidiel si vie vodič skontrolovať stav AdBlue cez palubný počítač vozidla,“ dodáva. Podľa Guštafíka zaznamenali problém napríklad v zmluvných autoservisoch, kde už pociťujú výpadok v AdBlue, ktoré je balené vo fľašiach, kanistroch, prípadne bandaskách. Keďže je podľa nich situácia nejasná, rozhodli sa problém riešiť okamžite so svojim dodávateľom palív.

© Autorské práva vyhradené

169 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #diesel #naftové autá #AdBlue