„Obrat sa zvýšil. Dokonca nastali situácie, keď bežne dostupné náradie nebolo k dispozícii a museli sme množstvo objednávok zrušiť," tvrdí Roman Olša z obchodu Náradičko.sk. O rovnaký názor sa pre denník Pravda podelil aj známy internetový obchod Alza.sk. „Predaju domáceho náradia sa darí aj tento rok, oproti rekordnému minulému roku evidujeme nárast o ďalšie desiatky percent,“ opisuje situáciu Daniela Chovancová z Alza.sk. Najviac sa predávali búracie kladivá a tiež rôzne akumulátorové (AKU) náradie. Sem patria všelijaké skrutkovače, vŕtačky alebo aj kosačky či brúsky. Prakticky všetci oslovení obchodníci si situáciu vysvetľujú tým, že zákazníci čas, ktorý boli nútení kvôli pandemickým obmedzeniam tráviť viac vo svojich domovoch, vyplnili ich zlepšovaním.
Najviac predávaný tovar pre domácich majstrov počas roka 2020 boli rôzne vŕtačky a uťahovačky. Takisto široký sortiment spotrebného materiálu a ručného náradia. „U nás boli najčastejšie predávaným tovarom AKU vŕtačky a rázové uťahovačky," poznamenal Tibor Nagy z ďalšieho on-line obchodu Mwk-naradie.sk.
Čítajte viac Kríza so súčiastkami sa prelieva do servisov. V Česku opravy trvajú dlhšie a sú drahšieNa začiatku pandémie sa trh s potrebami pre domácich majstrov spomalil na minimum, následne sa dopyt začal opäť oživovať, hovorí Mária Halászová, konateľka spoločnosti Allworks, ktorá sa zaoberá obchodom s domácim náradím. Tvrdí, že už od letných mesiacov v roku 2020 zaznamenáva nárast dopytu. „Ľudia mali možnosť viac ušetriť, keďže menej míňali, a tak následne časť týchto úspor začali investovať do prerábok či zveľaďovania svojich príbytkov,” dodala Halászová.
Hobby majstri na vzostupe?
Na Slovensku pribúda čoraz viac amatérskych domácich majstrov. Marek z Ružomberka si svojpomocne stavia dom. „Pandémia a lockdown mi určite pomohli k tomu, aby som sa začal viac venovať týmto prácam.” Hovorí, že si počas pandémie nakúpil potrebné materiály v hodnote približne 300 eur.
Rastúci záujem potvrdil aj Nagy z Mwk-naradie.sk. „Rok 2020 nám skutočne priniesol nárast predaja. Ale až po dočasnom poklese počas úplne prvého lockdownu na začiatku pandémie." K zvyšovaniu záujmu okrem silnejúceho trendu domácich majstrov pomohlo aj rozšírenie sortimentu a navyšovanie skladových zásob. Obchodníci tak činili, aby sa stihli predzásobiť. AKU vŕtačku si pochvaľuje aj Marek, ktorý tvrdí, že je malá, ale výkonná. S jeho názorom sa stotožňuje aj živnostník Erik z Dolného Kubína. „Moja obľúbená pomôcka pri práci je jednoznačne AKU náradie, ktoré uľahčuje prácu v každej situácii," hovorí.
Dokupovať náradie začali aj profesionálni majstri. Erik pracujúci ako živnostník v oblasti stavebných prác, ktorý odmalička vyrastal v rodine, kde sa jeho otec aj brat venovali stavbárskemu remeslu, tvrdí, že nepocítil nejakú veľkú zmenu počas lockdownu, keďže sa tomu venuje stále „na sto percent". Ale takisto dodal, že vždy sa nájde niečo, čo človek potrebuje kúpiť. Len cenu svojho súkromného náradia odhaduje na dva a pol tisíca eur.
Aj o záhradu sa bolo treba starať
Predaj drobného náradia v maloobchodoch sa síce zdvihol, problém nastal pri kupovaní profesionálneho náradia, kde dopyt po ňom klesal. Aspoň tak tvrdí Monika Šurinová zo spoločnosti Technia. „Zaznamenali sme rapídny pokles v predaji náradia všeobecne, či už v on-line, kamennej predajni a hlavne v priemyselnom sektore. V druhom polroku, hlavne ku koncu roka, sa predaje zlepšili, no nedostali sa ani zďaleka na čísla z roku pred covidom," tvrdí Šurinová. Spoločnosť sa venuje hlavne predajom profesionálneho náradia. V sortimente sú aj stroje a zariadenia, ktoré sa používajú v hobby sektore, no je to prevažne drahšie a kvalitnejšie náradie. Technia si preto pre výrazné znižovanie predaja zisťovala správanie klientov. „Ľudia na začiatku lockdownu nakupovali vo veľkých predajných sieťach ako Lidl, Kaufland, Tesco, Mercury Market,“ vysvetľuje Šurinová.
Okrem vŕtačiek či skrutkovačov sa darilo aj predaju záhradného náradia. Ľudia zrejme trávili viac času aj vo svojich záhradkách a chceli si ich zveľadiť. „Áno, môžeme potvrdiť, že sme tento rok počas pandémie zaznamenali nárast predaja záhradného náradia, a to v porovnaní s minulým rokom o 10 až 15 percent," tvrdí Kateřina Böhmová z Mountfieldu.
Aj iní oslovení obchodníci hovoria, že viditeľne stúpol predaj záhradných potrieb. „Objednávky počas roka 2020, keď boli kamenné obchody zavreté, sa zvýšili. Presné dáta nemáme, ale môžeme potvrdiť nárast predaja trampolín a bazénov," poznamenal Naradieshop.sk. Z hobby náradia bol záujem aj o tovary lacnejšej kategórie. Nagy pre Pravdu povedal, že mali šťastie, že disponovali aj dostatočným výberom záhradného náradia a starostlivosť o záhradu. „Covid záhrady teda neovplyvnil,“ hovorí. Najpredávanejšie produkty z tejto oblasti boli u nich kosačky a krovinorezy s akumulátorovým pohonom.
Ako sa darilo hodinovým manželom
Zaujímavé bolo sledovať, či sa ponuka takzvaných hodinových manželov počas pandémie zvýšila, alebo poklesla. Hodinový manžel je „majster na všetko“, ktorého si zavoláte, a ten vám príde do príbytku opraviť, čo nefunguje. „Ponuka hodinových manželov ako pracovnej sily vzrástla,“ hovorí pre Pravdu Robert Uhrin z portálu Hodinovymanzel.sk. „Objednávky v časoch trochu uvoľnenejších epidemiologických opatrení zostali na home officeoch, išli hore,“ dodáva. Uhrin si to vysvetľuje tak, že ľudia boli viac doma a viac aj opotrebovávali veci, a tak potrebovali „opravársku pomoc zvonka“. Drobné úpravy si dokázali spraviť aj sami, no na tie väčšie si volali na pomoc profesionálnych majstrov.