Takmer dvojmiliardový projekt je veľké fiasko. Kto nesie vinu na nedokončenej križovatke na bratislavskom obchvate?

Je svetový unikát, že máme križovanie dvoch diaľnic a nemáme hotovú križovatku. Týmito slovami opisoval koncom augusta minister dopravy Andrej Doležal stav, do ktorého sa Slovensko dostalo.

20.09.2021 13:19 , aktualizované: 17:25
D4R7, obchvat Bratislavy Foto: ,
Podjazd pod D1 je hotový, na prepojenie D1 a D4 si však ešte pár rokov počkáme.
debata (76)

Jednoducho povedané nový bratislavský obchvat otvoria bez kľúčového úseku a nebude tak možné sa naň napojiť z frekventovanej diaľnice D1. Takmer dvojmiliardový projekt tak bude bez želaného efektu.

Nový úsek diaľnice D4 medzi Račou a Ivankou.
Nový úsek diaľnice D4 medzi Račou a Ivankou.
+9Nový úsek diaľnice D4 medzi Račou a Ivankou.

Keďže kolóny v Bratislave sa z roka na rok zhoršujú, dopravu mal šoférom odľahčiť nový bratislavský obchvat. Niektoré jeho úseky sú už v súčasnosti otvorené a ostatné budú v blízkej budúcnosti. Kameňom úrazu je kľúčový úsek napojenia bratislavského obchvatu na diaľnicu D1, na ktorý sa zabudlo. Maslo na hlave má ako súčasná tak aj minulá vláda. Namiesto odľahčenia dopravy sa tak dnes hovorí o škandále, ktorý môže ešte viac skomplikovať dopravu v hlavnom meste.

VIDEO: Pozrite si bratislavský obchvat z vtačej perspektívy:

Video

Aj napriek tomu, že máme obchvat, ktorému chýba kľúčový úsek a vodiči ho nemôžu na 100 percent využívať, tak štát ročne bude platiť koncesionárovi vyše 50 miliónov eur po dobu 30 rokov. Napriek dohode o tom, že križovatka mala byť hotová v januári 2019, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spustila súťaž na úsek až začiatkom tohto septembra. Koľko bude celý proces od súťaže a následnej výstavby trvať, je v tejto chvíli ťažké povedať. Šéf diaľničnej spoločnosti ho však odhadol až na päť rokov. Hodnotu zákazky vyčíslili na viac než 127 miliónov eur bez DPH.

zväčšiť Foto: Pravda
Bratislavský obchvat

Kvôli chýbajúcej križovatke v pondelok mimoriadne zasadal parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti. Zvolal ho poslanec OĽaNO Peter Kremský, ktorý nedávno vyzval ministra dopravy a NDS, aby vytvorili krízový štáb, ktorý navrhne vyhlásenie mimoriadnej situácie a nápravu chýb NDS pri plánovaní výstavby.

Križovatku D1 a D4 podľa neho treba dokončiť čo najskôr. Na stole sú dve možnosti. Prvá možnosť hovorí o stavbe križovatky bez vyhlásenia verejnej súťaže. To by bola zrejme kratšia varianta, no nie v súlade so zákonmi. Druhá možnosť je vyhlásenie súťaže, ktorá podľa vopred stanovených kritérií rozhodne o víťaznom zhotoviteľovi križovatky. Táto varianta bby však zrejme trvala spomínaných päť rokov. Minister dopravy Andrej Doležal trvá na tom, že dostavbu križovatky D1/D4 treba objednať cez súťaž, nie cez zmluvný dodatok, ktorý by bol protizákonný.

Minister načrtol možné riešenie – rozšíriť úsek D1 Bratislava – Triblavina. „Jediná téma, o ktorej ešte môžeme diskutovať, sú obchádzkové trasy, či budú mať dva plus dva, alebo tri plus tri pruhy. Najskôr chcem o tom hovoriť s ministrom vnútra, resp. s policajtmi, ktorí majú požiadavky na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky,“ povedal po rokovaní Doležal. Keďže hospodársky výbor nebol uznášaniaschopný, neprijal žiadne uznesenie k téme.

Kto nesie zodpovednosť za to, že kľúčový dopravný úsek chýba a čo to spôsobí s dopravou v Bratislave? Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej upozorňuje, že v celom procese výstavby sa urobilo niekoľko chýb. Plnú zodpovednosť však podľa neho nesú dve vlády Róberta Fica v rokoch 2012 až 2016. „Určite treba počítať s rozsiahlymi dopravnými obmedzeniami na celom území Bratislavy,“ tvrdí pre Pravdu.

Denník Pravda k tejto téme pripravil sériu najdôležitejších otázok a odpovedí.

1.) O čo vlastne ide?

Úsekom D1 pred Bratislavou v súčasnosti prechádza viac ako 70 tisíc vozidiel denne, z čoho 12 percent je ťažká doprava. Odkloniť prevažne tranzitnú dopravu mimo mesta má spomínaný obchvat Bratislavy (D4), ktorý je z veľkej časti hotový. Ostatné úseky sa budú otvárať v najbližšom období.

Kľúčový úsek križovatky D1 a D4 však chýba. Tieto dva diaľničné úseky síce sú prekrížené, ale chýbajú vzájomné prepojenia. V praxi to znamená hlavne to, že vodiči, budú musieť hľadať iné trasy ako sa dostať z D1 na D4.

2.) Môžu sa tvoriť dopravné zápchy?

Križovatka Triblavina sa nachádza len niekoľko kilometrov od neexistujúcej križovatky D1/D4 na úseku Bratislava – Senec. Projekt má zabezpečiť napojenie na diaľnicu z okolitých obcí a odľahčiť dopravu na regionálnych cestách. Aktuálne čaká na kolaudačné rozhodnutia. Práve túto križovatku zrejme bude využívať tranzitná doprava, aby sa na D4 dostala.

K dopravným problémom môže dochádzať v oblasti takzvaného dopravného lievika, ktorý sa nachádza na starej seneckej ceste neďaleko Metra. Panujú obavy, že nákladná doprava bude využívať križovatku Triblavina a starú seneckú cestu na napojenie na D4 a doprava v týchto miestach skolabuje. Minister dopravy sľubuje, že pracujú na tom, aby tranzitu nedovolili využívať tento uzol. Na možné dopravné zápchy upozorňuje aj šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Podľa neho určite treba počítať s rozsiahlymi dopravnými obmedzeniami na celom území Bratislavy.

VIDEO: Pozrite si ako vyzerá hotový úsek bratislavského obchvatu.

Video

3.) Kedy sa križovatka otvorí?

Predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Tlapa koncom augusta na margo vzniknutej situácie poznamenal, že križovatka diaľnic môže byť hotová najskôr za päť rokov. NDS spustila súťaž na úsek v hodnote 127 miliónov eur až začiatkom tohto septembra. Znamená to teda to, že záujemcovia o stavbu sa do súťaže len postupne prihlasujú. Výstavba by sa mala začať, v závislosti od priebehu verejného obstarávania, predbežne v marci 2022.

O víťazovi súťaže nerozhodne len najnižšia cena, ale dôležitým kritériom bude aj rýchlosť dostavby. Ponuky uchádzačov budú diaľničiari vyhodnocovať na základe štyroch kritérií, pričom celková navrhovaná cena má váhu 49 percent, lehota výstavby 25 percent, kvalita tímu odborníkov 16 percent a obmedzenie prevádzky dopravy 10 percent.

4.) Prečo križovatku stavia štát a nie súkromník ako celý obchvat?

Analytici z Útvaru hodnoty za peniaze vo svojej správe píšu, že za dobudovanie križovatky Ivanka-sever je zodpovedný štát. „V zmluve s koncesionárom PPP (projekt verejno-súkromného partnerstva, pozn. red.) projektu D4/R7 prevzal štát zodpovednosť za vybudovanie dôležitých častí križovatky do 31. januára 2019,“ píšu analytici. Aj napriek zmluve štát svoj záväzok doteraz nesplnil a križovatka tak stále nie je postavená.

Dostavbu križovatky D4 a D1 mal na základe koncesnej zmluvy medzi rezortom dopravy a koncesionárom Zero Bypass z roku 2016 zabezpečiť štát. Tento svoj záväzok doteraz nesplnil. V rokoch 2012 až 2016 nesie zodpovednosť podľa Mateja minister dopravy Ján Počiatek. Jednak tým, že v roku 2014 umožnil na základe podnetu starostu mestskej časti Vajnory nové technické riešenie (D4 ide popod D1, pred tím to bolo opačne), čím sa podľa Mateja na novo spustilo nové územné a stavebné konanie vrátane procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

„Následne v roku 2016 pokračovalo ministerstvo dopravy v zlom rozhodnutí a to, že do procesu výberu koncesionára nezahrnulo výstavbu predmetnej križovatky D1/D4 a navyše sa v koncesnej zmluve zaviazalo ministerstvo dopravy vybudovať túto križovatku do roku 2019, čo v tom čase bolo všetkým jasné, že sa to nedá stihnúť,“ tvrdí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Následne podľa neho nesie zodpovednosť aj minister Arpád Érsek, ktorý túto situáciu neriešil a neakceleroval dokončenie tejto križovatky v pôvodnom termíne.

Svoj diel viny na súčasnom stave má aj súčasná vláda. Mesiace sa čakalo na to, kým ministerstvo financií odklepne na projekt peniaze. Matovičov rezort začiatkom septembra peniaze nakoniec uvoľnilo. Problémom mala byť žiadosť, ktorá nespĺňala zákonné podmienky, na čo rezort dopravy nereflektoval, a preto sa proces opäť natiahol.

© Autorské práva vyhradené

76 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnica D1 #križovatka D1/D4 #D1/D4