Aby toho nebolo málo, zdražela vo svete aj lodná doprava. Samozrejme to výrazne zvyšuje cenu tovarov a v niektorých prípadoch to dokonca spôsobuje, že objemné objednávky sa dodávatelia rozhodnú ani nepriviezť. Čakacie lehoty sa predlžujú vo všetkých kategóriách naprieč sortimentom a konečná cena niektorých produktov v e-shopoch sa zvyšuje.
Analytik František Burda zo spoločnosti FinGO.sk v tejto súvislosti vystríha, že rast cien v medzinárodnej lodnej doprave zaplatia koncoví zákazníci, respektíve odberatelia a odnesú si to peňaženky zákazníkov. „E-shopy nedokážu vstrebať takýto cenový skok a udržať ceny produktov,“ tvrdí.
Denník Pravda oslovil veľké slovenské e-shopy a zisťoval, aký sortiment tovaru najviac zdražel a ako sa predlžujú čakacie lehoty. Z odpovedí spoločnosti Alza vyplýva, že ceny dopravy sa prejavujú najmä na koncových cenách väčších výrobkov. Teda takých, ktorých sa do prepravných kontajnerov vojde relatívne málo, napríklad v porovnaní s škatuľkou telefónu. „Typickým príkladom je záhradný nábytok či grily, ktoré zdraželi o 10 až 15 percent,“ tvrdí obchodný riaditeľ Alzy Ondřej Hnát.
Čítajte viac Čipová kríza sa tak skoro neskončí. Časy, keď sme mohli mať nové auto na druhý deň, sú nateraz minulosťouPribližne 15-percentný rast zaznamenali aj v segmente lacnejších notebookov. Podľa Hnáta sa vo všeobecnosti dá povedať, že lacnejšie notebooky sa objavujú len výnimočne, keďže výrobcovia radšej použijú nedostatkové panely do modelov s drahšími špecifikáciami. Ak zákazník premeškal kúpu notebooku v hodnote do tisíc eur, tak v súčasnosti ho to vyjde približne o 150 eur drahšie.
Globálne trendy
Podobne rástli ceny aj iných výrobkov. Podľa analytičky Jany Glasovej z 365.bank môžeme očakávať, že vyššie prepravné náklady sa skôr či neskôr prejavia aj na rastúcich cenách v podstate takmer všetkých výrobkov vrátane oblečenia, obuvi, nábytku, elektroniky či stavebných materiálov.
Výrobcovia nestíhajú reagovať na objednávky, ktoré výrazne narástli po poľavení pandémie. Akoby to nestačilo, ďalšie problémy sa postupne nabaľovali. Upchatie Suezského prieplavu kontajnerovou loďou Ever Given a následné problémy v prístavoch po jeho uvoľnení či šírenie koronavírusu v jednom z terminálov tretieho najväčšieho prístavu sveta v čínskom Ning-Po Čou-Šan, ktorý bol na dva týždne uzavretý. Toto všetko sú faktory, ktoré vplývajú na dodacie lehoty a ceny lodnej nákladnej dopravy.
Na ilustráciu, index vyjadrujúci vážený priemer cien za 12 najvýznamnejších ciest pre kontajnerovú dopravu, vzrástol z takmer dvetisíc amerických dolárov na kontajner v auguste 2020 na súčasných vyše 10-tisíc dolárov. „Ide o medziročný nárast zhruba o 430 percent a oproti predkrízovej úrovni z konca augusta 2019 je to takmer 8-násobný nárast,“ opisuje situáciu v lodnej doprave pre Pravdu analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák. Podľa neho bude dvíhať spotrebiteľské ceny pre ľudí aj napríklad nedostatok súčiastok.
Za čo si zákazník priplatí
Situáciu ovplyvňuje aj dostupnosť displejov, smart televízií, veľkých domácich spotrebičov, ako sú chladničky a práčky, alebo robotických vysávačov. „Aj v týchto segmentoch už niektorí výrobcovia avizujú dlhšie dodacie lehoty,“ hovorí predstaviteľ Alzy Hnát. Rast cien neobišiel ani segment hračiek. „Rastú tak ceny napríklad detského pieskoviska, plastových autíčok, domčekov, veľkých hracích zostáv do záhrady a ďalších veľkých výrobkov, ako sú maxiplyšáci, stany či interaktívne hračky alebo stolové hry. Zdraženie sa pohybuje od päť percent niekedy až po 30 percent,“ približuje situáciu na trhu Hnát a dodáva, že k plošnému zdražovaniu zatiaľ nedošlo.
Na druhej strane e-shop Mall už od konca minulého roka vníma zásadné prepady v dostupnosti tovaru. Kvôli presunu ľudí do domáceho fungovania extrémne vzrástol dopyt po tovaroch spojených so segmentom informačných technológií. Nedostatočné výrobné kapacity v Ázii a chýbajúce čipy sa podľa hovorkyne Mallu Pavly Hobíkovej premietajú do zlej dostupnosti notebookov, komponentov a tiež všetkého príslušenstva. „Rovnaký problém sa týka mobilných telefónov, grafických kariet, herných konzol, elektrobicyklov alebo umývačiek,“ približuje.
Sortiment objednávajú aj napriek všeobecne nízkej dostupnosti a rastúcej cene. „Robíme všetko pre to, aby sme k nám boli schopní tovar dostať čo najvýhodnejšie a pre zákazníkov boli naše ceny stále atraktívne,“ tvrdí. Zákazníkom určite odporúčajú začať s vianočnými nákupmi čo najskôr, pretože pri časti sortimentu bude ponuka v tomto roku obmedzenejšia.
Ako na to reagujú e-shopy
Natíska sa otázka, na aký tovar sa momentálne dlhšie čaká a ako sú na túto situáciu pripravené slovenské e-shopy. Situácia komplikuje v Alze napríklad dodávky notebookov, mobilných telefónov alebo veľkých domácich spotrebičov, ako sú chladničky a práčky, umývačky riadu alebo napríklad robotické vysávače, pri ktorých niektorí výrobcovia avizujú dlhšie dodacie lehoty.
Podľa slov obchodného riaditeľa sú v Alze vďaka tvorbe výhľadom na sezónu s takmer ročným predstihom dobre pripravení a pre zákazníkov majú stále dostatočne širokú ponuku tovaru. „Určitú výhodu nám poskytuje tiež naša veľkosť a finančná stabilita, keď nie sme odkázaní len na lokálnych dodávateľov, ale nakupujeme aj globálne v Európe alebo priamo z Ázie,“ vysvetľuje.
Oneskorenia v zásobovaní sa týkajú podľa hovorkyne Mall všetkých kategórií naprieč sortimentom. „Kde je to možné, snažíme sa predzásobiť a robíme všetko pre to, aby sme k nám tovar boli schopní dostať čo najvýhodnejšie a čo najskôr. Čiastočné zlepšenie dostupnosti nastane v roku 2022, pri niektorých kategóriách dokonca až o rok neskôr,“ odhaduje Hobíková.
Kedy sa zlepší situácia
Analytik Marek Gábriš z ČSOB tvrdí, že situácia sa môže zlepšiť až potom, keď sa podarí vyriešiť problémy vo výrobe, teda, podarí sa najmä stabilizovať situáciu v krajinách postihnutých pandémiou, ktoré sú zapojené do medzinárodných obchodných reťazcov. Zrejme ešte bude chvíľu trvať, kým sa situácia upokojí a vráti sa do normálu. S blížiacimi sa vianočnými sviatkami, keď dopyt po tovaroch na celom svete stúpa, sa môže situácia ešte skomplikovať. Analytik spoločnosti FinGO.sk František Burda očakáva, že ceny pôjdu ešte hore a treba počítať aj s nedostatkom niektorých tovarov.