ANKETA: Vláda vsadila na zakrývací manéver s očkovacou lotériou. Ľudí berie ako ťapákovcov a snaží sa ich obalamutiť

Očkovacia lotéria odštartovala. Do experimentu za vyše dvadsať miliónov eur sa prihlásili státisíce ľudí. Aké reakcie priniesol prvý žrebovací deň?

17.08.2021 08:00
Igor Matovič Foto: ,
Igor Matovič
debata (9)

Denník Pravda sa spýtal odborníkov z rôznych oblastí na ich reakcie na prvý žrebovací deň očkovacej lotérie. Omeškaný TV signál cez internet pripravil diváčku o 400-tisíc eur. Môže toto odradiť ľudí a mal by rezort financií prehodnotiť kritériá očkovacej lotérie?

Robert Klobucký, sociológ zo Slovenskej akadémie vied

Očkovaciu lotériu som nesledoval, takže hodnotiť jej priebeh nemôžem. Vo všeobecnosti si však myslím, že vzhľadom na to, že ide o nekomerčnú lotériu, ktorá rozdáva peniaze zo štátneho rozpočtu a teda z daní nás všetkých, mali by byť jej pravidlá čo najspravodlivejšie. Myslím si, že súčasné pravidlá sú príliš komplikované a vylučujú z možnosti získať hlavnú výhru priveľa ľudí. Predstavme si napríklad lekára alebo sestričku v službe, ktorý sa práve starajú o pacientov a preto nemôžu sledovať televízny program a dokonca ani zdvihnúť telefón. Nie je to voči nim a ani ďalším ľuďom spravodlivé a bolo by dobré to zmeniť.

Očkovacia lotéria Čítajte viac Výstrel do tmy, zle navrhnutý projekt s úbohým dizajnom. Prvý diel Matovičovej lotérie ukázal veľké chyby

Pavol Minár, zakladateľ Inspirations Minar

Lotéria má dva problémy. Odmietačom a váhajúcim hovorí, že ich považuje za ľudí, ktorí sa dajú kúpiť za ‘Matovičove peniaze.’ To odmietačov ešte viac zatvrdí a z váhajúcich sa stanú odmietači.

Lotéria je nadizajnovaná ako TV show, ktorej cieľom zvyšovať sledovanosť a nie zvyšovať zaočkovanosť. Svedčí o tom Matovičova spokojnosť s ‘drámou hneď na prvý krát.’ To sú slová TV producenta a nie člena vlády, ktorého cieľom je motivovať ľudí k očkovaniu. Lotéria je veľmi zle navrhnutý a ešte horšie realizovaný komunikačný projekt.”

igor matovič, očkovanie Čítajte viac Matovičov rezort ukázal nové čísla zaregistrovaných do lotérie. Počas relácie sa prihlásili tisíce ľudí

Marek Madro, Psychológ/Pro­gramový riaditeľ IPčko

V aktuálnej napätej situácii je veľmi dôležité, aby sme sa ako spoločnosť viac k sebe pripájali, mysleli na spoločné ciele a k tomu smerovali aj naše aktivity. Akékoľvek polarizovanie, vytváranie kategórii na zaočkovaných a nezaočkovaných, zapojených do lotérie, vyžrebovaných, či nevyžrebovaných, toto všetko prispieva k aktívnej polarizácii, vyvoláva hnev, strach a odpor voči jednoznačnému cieľu správať sa zodpovedne a očkovať sa. Ľudia v našej krajine sú vystrašení, nahnevaní aj opatrní, už dlho žijú v neistote a atmosfére strachu a zúfalo potrebujú istotu.

Lotéria môže byť jedným z motivujúcich faktorov najmä pre ľudí, ktorí mimoriadne pocítili ekonomický dopad pandémie COVID-19. Pri plánovaní lotérie ako prostriedku zvyšovania zaočkovanosti bol iste pozitívny zámer aj skúsenosti zo zahraničia. Naozaj v tejto chvíli potrebujeme, aby sme nepolarizovali ľudí na zaočkovaných a nezaočkovaných, výhercov a nevýhercov. Najvhodnejšou cestou je komunikácia faktov odborníkmi, úcta, rešpekt a zachovanie autonómie a možnosti človeka rozhodovať sám za seba a o sebe.

Richard Sulík Čítajte viac Sulík o lotérii: Je nešťastná a diskriminačná a Matovič sa z toho smeje

Maroš Servátka, Profesor experimentálnej a behaviorálnej ekonómie na Macquarie Business School v Sydney

Dôvodov, prečo sa ľudia nechcú dať zaočkovať, vidím niekoľko. Jeden z najvýznamnejších faktorov je nezvládnutá kampaň zo strany štátu. Cieľom štátu musí byť ochrana občanov a konanie v ich záujme. Vládnuce politické strany sa však medzi sebou škriepia a snažia si zvyšovať politické preferencie. Chýba dobre premyslený koncepčný plán, podpora koaličných partnerov a efektívna komunikácia ohľadom potrebných opatrení ako sa dostať z pandémie von. Aby vláda získala dôveru k očkovaniu, komunikácia s občanmi musí byť transparentná a zahŕňať nielen výhody, ale aj objektívne riziká očkovania. Inak sa vytvára dojem, že vláda niečo pred občanmi tají.

Namiesto koncepčného plánu však vláda vsadila na zakrývací manéver s očkovacou lotériou, navyše s úbohým dizajnom. Vyjadruje to mienku vlády o občanoch Slovenska, ktorých berie ako ťapákovcov a snaží sa ich obalamutiť pomocou lacnej zábavy a hazardu. Som mierne skeptický, že lotéria významne zvýši ochotu ľudí dať sa zaočkovať. Veľké percento populácie sa obáva, že vakcína, ktorá bola len nedávno vyvinutá, im môže uškodiť. Šanca na peňažnú výhru v lotérii so zbytočne komplikovanými pravidlami sa nezameriava na tieto obavy. Nepomôže ich preto rozptýliť. Lotéria môže byť dokonca kontraproduktívna, pretože niektorí ľudia sa môžu nazdávať, že štát sa ich snaží oklamať vidinou výhry.

Príde mi to ako keď chcete opraviť veľkú dieru malou záplatou, ktorú prišívate na zlom mieste. Lotéria je pomerne drahá a predpokladám, že nemá v sebe zabudované prvky, ktoré by uľahčili jej evaluáciu. Politici nemajú radi, keď sa hodnotí účinnosť opatrení, ktoré navrhli, lebo sa obávajú neúspechu. Našťastie Útvar hodnoty za peniaze stihol približne vypočítať, koľko ľudí sa musí dať zaočkovať navyše, aby bola lotéria úspešná. Záverečné vyhodnotenie však bude komplikvanejšie. Nebude nám stačiť iba vedieť o koľko sa zvýšil počet zaočkovaných kým bežala lotéria, pretože to tento počet zahŕňa ľudí, ktorí by sa dali zaočkovať aj bez lotérie.

Budeme potrebovať poznať počet ľudí, ktorí by sa bez lotérie nedali zaočkovať, ale zmenili rozhodnutie a dali sa zaočkovať práve kvôli účasti v lotérii. A musíme tiež vedieť, koľko ľudí by sa bolo dalo zaočkovať, ale kvôli lotérii zmenili názor a nedajú sa. Práve tu by pomohol sofistikovaný experimentálny dizajn, aby sme sa o efektívnosti lotérie aj niečo naučili. Som presvedčený, že existujú lacnejšie a efektívnejšie riešenia ako očkovacia lotéria. Ak sa však do nej štát pustil, mohol ju aspoň lepšie nadizajnovať, vrátane implementácie a hodnotenia a v neposlednom rade aj pravidiel zaručujúcich výhru.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Matovič #Covid-19 #očkovacia lotéria #očkovacia prémia
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy