Strach o prácu naštartoval jedného z majiteľov bratislavskej reštaurácie spustiť iniciatívu združujúcu prevádzky, ktoré sa rozhodli poskytovať zľavy či benefity pre zaočkovaných.
„Politici bez dôkazov opakujú, že vírus sa šíri v reštauráciách. Žiadna pomoc zo strany štátu na udržanie pracovných miest neprišla. Bojíme sa o prácu a čo príde s treťou vlnou,“ opisuje situáciu v gastrosektore pre Pravdu Andrej Gogola, spolumajiteľ reštaurácie Štefánka by Pulitzer. Rozhodli sa ponúknuť desaťpercentnú zľavu pre zákazníkov, ktorí sú zaočkovaní proti covidu.
Čítajte viac Ceny bývania rastú a rastú, blížia sa k rizikovému pásmu. Predbiehajú už aj platy. Kedy sa to otočí?Nápad pomôcť však so sebou priniesol negatívne reakcie a stalo sa niečo, čo zrejme nikto nečakal – ľudia podali podnet na reštauráciu za to, že zaočkovaní ľudia mali zľavu. Podľa Gogolu si nezaočkovaní ľudia vyložili ich iniciatívu tak, že ich v reštaurácii neobslúžia, čo nie je pravda. Do prevádzky prišla preveriť podnet od zákazníka Slovenská obchodná inšpekcia. „Celé je to smiešne, lebo keď si hosť vypýta zľavu, tak je to v poriadku. Keď sa obsluha spýta zákazníka na zľavu, tak to berú ako diskrimináciu,“ tvrdí majiteľ prevádzky a dodáva, že je to a celé cez čiaru.
Podľa informácií denníka Pravda inšpektori kvôli rovnakému podnetu navštívili aj ďalšiu gastroprevádzku. Denník Pravda k tejto téme oslovil aj Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI). Tá v odpovedi potvrdila, že zaznamenala niekoľko podnetov spotrebiteľov, týkajúcich sa poskytovania zliav pre spotrebiteľov očkovaných proti COVID-19. „Evidujeme podnet spotrebiteľa, v ktorom požiadal o urgentnú kontrolu poskytovania zliav očkovaným spotrebiteľom,“ opisujú situáciu inšpektori pre Pravdu.
Čo na to hovoria právnici?
Natíska sa otázka, či sú zľavy pre zákazníkov v poriadku a či nedochádza k diskriminácii. „Podľa názoru SOI je potrebné rešpektovať obchodnú politiku predávajúceho aj v otázke poskytovania zliav,“ vykladajú kontrolóri platnú legislatívu. Inak povedané zľavy poskytované zaočkovaným sú v poriadku a nie sú diskriminačné. No na druhej strane, predávajúci nesmú podmieňovať vstup ľudí do prevádzok či predaj svojho tovaru alebo služby tým, či je niekto zaočkovaný, alebo nie. To sa však zmení.
Aktualizáciou Covid automatu si budú môcť prevádzkari vybrať, v akom režime budú fungovať. V praxi to znamená, že si môžu povedať, že obsluhovať budú len zaočkovaných. Znamená to teda, že reštaurácie len pre zaočkovaných budú môcť mať otvorený interiér ešte v bordovej fáze.
Právnik advokátskej kancelárie AGM Partners Miroslav Cák na margo tejto situácie hovorí, že ak by podnikateľ odmietol za súčasného legislatívneho stavu poskytnúť službu na základe svojvôle, bolo by to v rozpore so zákonom. „Ak však dá obchodníkovi možnosť výberu, komu poskytne službu priamo novoprijatý predpis alebo legislatívne opatrenie, tak je právom obchodníka si vybrať a nemôže tým pádom porušiť pravidlá ochrany spotrebiteľa,“ tvrdí pre Pravdu.
Zľavy pre očkovaných nepovažuje za diskriminačné ani advokát Andrej Leontiev, partner Taylor Wessing. Ide podľa neho o rozhodnutie súkromného podnikateľa poskytovať určitú službu za zvýhodnených podmienok na základe zvoleného a zverejneného rozlišovacieho kritéria – očkovania. „Takéto kritérium nie je podľa nášho názoru v rozpore so zákonom o ochrane spotrebiteľa a nenapĺňa ani podmienky na to, aby išlo o diskrimináciu v zmysle antidiskriminačného zákona,“ vysvetľuje pre Pravdu.
Upozorňuje tiež na to, že prevádzkovateľ nijakým spôsobom nebráni nezaočkovaným osobám v užívaní jeho služieb. Ak by však prevádzkovateľ odmietal poskytnúť služby zákazníkom, ktorí nie sú očkovaní, ale splnili zákonné protipandemické požiadavky, napríklad disponovali negatívnym testom, mohlo by ísť o nedovolenú diskrimináciu alebo porušovanie práv spotrebiteľa.
Leontiev tiež poukazuje na to, že samotným rozhodnutím poskytnúť očkovaným zvýhodnenie v podobe zľavy alebo doplnkovej služby iba prejavuje svoj názor, teda podporu politike budovania kolektívnej imunity, ktorá sa očkovaním vytvára. „Spochybňovanie prípustnosti takéhoto rozhodnutia prevádzkovateľa by preto mohlo znamenať zásah do jeho ústavného práva na slobody prejavu a slobodu podnikania,“ tvrdí právnik. Poukazuje tiež na podobný prípad, ktorým sa v minulosti zaoberal i Ústavný súd ČR. Ten rozhodol v prospech slobody prejavu prevádzkovateľa.
Prevádzok pribúda
So súkromnými firmami, ktoré sa rozhodli odmeniť svojich zaočkovaných klientov, sa v poslednom období roztrhlo vrece. Úplným pionierom, ktorý sa tak rozhodol urobiť, bola cestovná kancelária Bubo ešte začiatkom mája. Postupne sa pridali ďalší. O mesiac neskôr futbalový klub ŠK Slovan Bratislava prišiel s nápadom pustiť zadarmo na svoje prvé zápasy až 10-tisíc ľudí, ktorí sa preukázali potvrdením o zaočkovaní proti covidu.
Na sociálnej sieti dokonca vznikla skupina s názvom „Zľavy pre zaočkovaných“, ktorá má už skoro 300 členov. Ľudia sa v nej môžu ľahko zorientovať, aké prevádzky sa do poskytovania zliav či benefitov zapojili a v akej forme. Podnikatelia na druhej strane môžu bezplatne informovať o akciách pre svojich klientov.
Premietli sa zľavy pre zaočkovaných aj do vyšších tržieb? „Nárast tržieb sme nezaznamenali. Prišli zákazníci, ktorí si zľavu uplatňujú, čo sme radi. Prišli aj ľudia, čo nás prišli podporiť a povzbudiť. Toto ma vie najviac potešiť a to je pre nás najdôležitejšie,“ vysvetľuje Andrej Gogola.
Snažia sa stimulovať ľudí
Benefit pre zaočkovaných sa rozhodla svojim klientom ponúknuť aj reštaurácia Estévečka. „Naši hostia môžu získať benefit jedného piva so stopercentnou zľavou po iniciatívnom predložení dokladu o očkovaní,“ tvrdí pre Pravdu majiteľ prevádzky Dominik Sumbal. Vysvetľuje, že je to rovnaký princíp, ako keď sa študent preukáže ISIC kartičkou, na ktorú majú iné benefity. Zdôrazňuje, že nejde o zľavy a ich hostia nie sú vyzvaní na predkladanie dokladov. Takto stimulovať ľudí sa rozhodli hlavne preto, že si uvedomujú, že prípadné ďalšie zatváranie prevádzok bude závisieť od epidemiologickej situácie.
Evidenciu, či im to zvýšilo tržby, neevidujú. „Tento krok nie je pre nás marketingový ani akvizičný nástroj na zvyšovanie tržieb,“ vysvetľuje. Na záver dodáva, že tento krok ľudia vnímajú rôzne. „Sú hostia, ktorí to prijali s nadšením, no tiež sú hostia, ktorých to pobúrilo. Spoločnosť je v týchto dňoch v tejto téme polarizovaná, a preto je legitímne, že sú ľudia, ktorých sa tento krok dotkne. V poste, ktorý sme na sociálnych sieťach uverejnili, jasne hovoríme, že všetci máme právo sa slobodne rozhodnúť. Plne rozumieme ľudom, ktorí sa rozhodnú neočkovať. Každopádne, ako som už hore uviedol, snažíme sa ich napriek tomu stimulovať k tomuto kroku, o ktorom veríme, že v budúcnosti dokáže ochrániť životaschopnosť aj iných gastroprevádzok,“ tvrdí.
Pivo zdarma či darčeková poukážka
Ešte v polovici mája sa rozhodla prevádzka s názvom Central Restaurant „Starý Šmakovec“ odmeniť pivom každého, kto sa dal zaočkovať, podporil spoločenskú imunitu a návrat do normálu. Pridala sa aj prevádzka Dobré Časy Smokovec s 20-percentnou zľavou na konzumáciu počas júna pre všetkých zaočkovaných.
Zoznam sa rýchlo rozširoval. Niektorí členovia Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry rozhodli formou zliav a benefitov poďakovať zdravotníkom a zaočkovaným. Pre doktorov a zdravotníkov boli v ponuke počas júna výhodnejšie pobyty či zľavy na konzumáciu. Do tejto iniciatívy sa zapojili ubytovacie zariadenia ako napríklad Villa Dr. Szontagh est.1876, Horský hotel Sliezsky dom, Vila Kalinčiak a Penzión Podlesanka, ktoré ponúkali jednu noc ubytovania úplne zadarmo. Slowenská reštaurácia na druhej strane mala 20-percentnú zľavu na konzumáciu počas júna pre doktorov a zdravotníkov.
V poslednom období sa pridali aj prevádzky mimo gastosektora. Bola to napríklad spoločnosť Silk Affair, ktorá ponúka darčekový poukaz v hodnote 30 eur pre všetkých zaočkovaných. Zľavu ponúka aj podnik na opravu bicyklov. Vo svojom príbehu na sociálnej sieti zverejnil obrázok, v ktorom zákazníkom oznamuje 15-percentnú zľavu na všetky služby v mesiaci august.
Skupina na Facebooku s názvom „Zľavy pre zaočkovaných“ napríklad informuje o súťaži dunajského pivovaru, ktorý ponúka po predložení dokladu o očkovaní vernostnú kartu. Pri prvej návšteve dostane návštevník pivo alebo ľubovoľné nealko, a takisto pri šiestej. Stránka spomína aj zľavu v hodnote päť percent od chovateľského obchodu Super ZOO. So zľavou pre zaočkovaných prišla aj kaviareň Kolt zo Zlatých Moraviec.