Krajniakov tajomník o reforme dôchodkov: Vyššie odvody pre bohatých je zahraničný trend. Chcú to aj oni

O tom, kto vymyslel rodičovský príspevok, ako bude fungovať, o dôchodkovom veku a ďalších zmenách v systéme sa denník Pravda rozprával so štátnym tajomníkom ministerstva práce Borisom Ažaltovičom.

12.08.2021 00:01
Boris Ažaltovič Foto:
Štátny tajomník ministerstva práce Boris Ažaltovič.
debata (4)

Ako ste sa dostali do funkcie štátneho tajomníka?

Oslovil ma minister práce Milan Krajniak, s ktorým sa poznám 30 rokov. Zoznámili sme sa ešte v prostredí Kresťanskodemo­kratického hnutia (KDH). Prvá ponuka však bola na funkciu generálneho tajomníka, kde som pôsobil štyri mesiace. Neskôr po diskusiách som prijal ponuku na post štátneho tajomníka.

Keď počas koaličnej krízy odstúpil z funkcie minister práce, urobili ste to tiež. Prečo?

Bolo známe meno nového ministra práce z hnutia Sme rodina, ktorý mal byť aj vymenovaný. Ale keďže ja nie som nominantom hnutia, rozhodol som sa, že odstúpim deň predtým, ako vymenujú nového ministra. Taká bola dohoda aj s Milanom Krajniakom. Nakoniec bola nominácia nového ministra stiahnutá, ale to som vtedy nevedel.

Ale nemuseli ste to robiť.

Nie.

Kto všetko sa podieľal na prvom návrhu zákona, ktorým sa budú reformovať dôchodky?

Návrh je výsostne z dielne rezortu práce. Časť podkladov pochádza z diskusie k ústavnému zákonu o dôchodkovom systéme, na ktorej sa podieľala široká odborná verejnosť. V praxi sme tak čerpali aj z výsledkov pripomienkového konania.

Milan Krajniak Čítajte viac Krajniakova (ne)reforma? Pozrite sa, čo hovoria na avizované zmeny v dôchodkoch odborníci

Odkiaľ pochádza myšlienka o zavedení rodičovského bonusu?

Myslím, že s nápadom prišli Vladimír Palko a Milan Krajniak v časoch, keď boli v KDH. Ale nie som si tým stopercentne istý.

Pôsobí v súčasnosti Vladimír Palko ako poradca na ministerstve práce?

Nie. Na konci marca tohto roka skončil aj ako člen komisie pre prípravu ústavného zákona o dôchodkovom systéme. Odvtedy nemá žiaden formálny vzťah k rezortu práce.

Rodičovský bonus má fungovať tak, že päť percent z vymeriavacieho základu zaplatených odvodov spred dvoch rokov pôjde rodičom pracujúceho dieťaťa. Môžete uviesť ilustračný príklad?

Napríklad, ak niekto zarobí v tomto roku každý mesiac tisíc eur v hrubom, čiže za celý rok 12-tisíc eur, jeho otec a mama dostanú v roku 2023 každý mesiac po 25 eur navyše k ich dôchodku.

Každý rodič vždy dostane 2,5 percenta. Prečo nebude systém nastavený tak, aby dostal dôchodca celých päť percent napríklad vtedy, ak je jeden z rodičov už po smrti?

Vybrali sme jeden z modelov. Dôvodom je aj to, že istý čas je iba jeden z rodičov v dôchodku a druhý ešte pracuje. V čase, keď jeden z rodičov ešte nie je v penzii, jeho dieťa sa viac solidarizuje s ostatnými dôchodcami. Inak povedané, je to príspevok k dôchodku v čase, keď ho už jeho rodič poberá.

VIDEO: Pozrite si teaser k rozhovoru so štátnym tajomníkom rezortu práce Borisom Ažaltovičom.
Video

Nie je diskriminačné, že dôchodcovia bez detí, dôchodcovia s deťmi v zahraničí a tí, ktorí nemohli mať deti, nedostanú vôbec nič?

Pravidlo pre úpravu rodičovského bonusu stanovila novela ústavy. Hovorí, že rodičovský bonus je príspevok z časti uhradených odvodov dieťaťa vo vzťahu k rodičovi alebo osobe, ktorá ho vychovala. Zákon tak môže upraviť bonus len pre tento okruh osôb. Vieme, že niektorých skupín osôb sa týkať nebude, pravidlo však stanovila ústava.

A čo dôchodkyňa, ktorá vychovávala dieťa a napríklad zomrelo pri nešťastí v mladom veku? Možno to dieťa aj chvíľu prispievalo do systému.

Rozumiem osobnej tragédii, ale opäť pripomínam, že pravidlá určuje ústava. Nemôžeme do zákona napísať niečo, čo by bolo s ňou v rozpore. Nebol to model, ktorý sme navrhovali, ale ide o výsledok koaličnej dohody. Rovnako je to napríklad pri dvoch percentách z dane. Ak ich chcete niekomu poukázať, najprv musíte daň zaplatiť.

Aký je primárny cieľ rodičovského bonusu?

Zmenšiť rozdiel medzi dôchodkami bezdetných žien a matkami, ktoré majú viac detí. V súčasnosti je medzi nimi priepastný rozdiel. Považujeme to za diskriminačné, a preto sa to snažíme odstrániť.

Hovoríte, že chcete vyriešiť diskriminovaných rodičov, ktorí majú kvôli výchove nízke dôchodky. Nebolo by spravodlivejšie plošne zmeniť výpočet dôchodku ľuďom, ktorí sa starali o deti? Napríklad cez osobný mzdový bod počas rodičovskej a materskej dovolenky.

Konceptov je množstvo. Opäť ale musím zopakovať, že pravidlo určila novela ústavy.

zväčšiť Štátny tajomník ministerstva práce Boris... Foto: Lubos Pilc
Boris Ažaltovič Štátny tajomník ministerstva práce Boris Ažaltovič.

Zmeny v ústave ale prinieslo ministerstvo práce, takže ste si ho nastavili sami.

Bol to výsledok koaličnej dohody. Vrátiť sa o krok späť a hľadať iné koncepty síce môžeme, ale ústava už bola novelizovaná. Teraz predkladáme len úpravu, ktorá zmenu ústavy reflektuje.

Boli ste na koaličných rokovaniach? Riešila sa pri dôchodkoch aj iná možnosť ako rodičovský bonus?

Bol som len na širších rokovaniach, kde sa diskutovalo aj o možnosti, že sa diskriminácia materstva bude zohľadňovať pri výpočte dôchodku. Na rokovaniach koalície, kde už išlo o politické rozhodnutia, som nebol.

Boli na širších rokovaniach aj zástupcovia koaličných strán SaS a Za ľudí?

Boli tam zástupcovia všetkých politických strán. Išlo o široké rokovania, na ktorých bolo 30 až 40 ľudí.

Rodičovský bonus ešte ako ústavný návrh najviac kritizovala strana SaS. Čo hovorili na rokovaniach jej zástupcovia?

Podstatné je, že na konci dňa bol výsledkom kompromis. Obsah interných rokovaní nechcem zverejňovať.

Milan Krajniak Čítajte viac Krajniak ukázal, ako budú vyzerať dôchodky a rodičovský bonus. Zaplatia ho boháči

Ale môžete naznačiť, či mali k tomu negatívny, alebo pozitívny postoj.

Treba sa pozrieť na programové vyhlásenie vlády, ktoré hovorí aj o rodičovskom bonuse. Schválená bola aj novela ústavy, za ktorú hlasovali všetci koaliční poslanci. Ide tak už o spoločný záväzok a treba hľadať kompromisné riešenia v rámci komplexnej novely dôchodkov. Koniec koncov ide aj o plán obnovy, v rámci ktorého sme sa zaviazali, že dôchodková reforma prebehne do konca roka. Inak Slovensko nedostane peniaze z EÚ.

Časť rodičovského bonusu majú zaplatiť bohatší ľudia cez vyššie sociálne odvody. Z čoho vzišlo takéto riešenie?

Na dôchodkovú reformu sa pozeráme ako na celok. Zaoberali sme sa všetkými opatreniami, ktoré nám diktujú alebo odporúčajú jednotlivé dokumenty. Keď sa v minulosti upravoval maximálny vymeriavací základ, jeho výška sa bez úpravy spodnej hranice nezdala úplne spravodlivá. Pri diskusii sme teda riešili, ako posunúť aj maximálny vymeriavací základ pre výpočet dávok. A treba dodať, že viac ako 7 640 eur mesačne zarobí aspoň jeden mesiac v roku zhruba 44-tisíc ľudí.

Viete aj, kde ľudia s takou vysokou mzdou pracujú?

Nezisťovali sme si to.

Zrejme ale ide aj o nadnárodné a technologické firmy, kde pracujú vysokokvalifikovaní ľudia. Neodplašíte ich týmto do zahraničia?

Tieto výhrady som postrehol. Ešte čakáme na daňovo-odvodovú reformu alebo sa minimálne zavedie jednotný výber daní a odvodov. Tak či tak by sa musel maximálny vymeriavací základ zrušiť. Zo zahraničia je tiež čoraz viac počuť výzvy aj od bohatých ľudí, aby platili vyššie dane a odvody. Chcú byť k menej zarábajúcim solidárnejší.

zväčšiť Štátny tajomník ministerstva práce Boris... Foto: Lubos Pilc
Boris Ažaltovič Štátny tajomník ministerstva práce Boris Ažaltovič.

Pri sociálnych odvodoch však už solidárnejší sú pri výpočte dôchodku, keďže ich štát berie tak, akoby zarobili len trojnásobok priemernej mzdy. Čiže sa na penziu skladajú ostatným a teraz sa budú skladať aj na rodičovský bonus.

Áno, ale lepšie zarábajúci si jednu tretinu z odvodov odložia do druhého piliera. Takže neprispievajú celou sumou na dôchodky. Keď si budú sporiť, budú mať aj vyšší dôchodok.

Po novom má fungovať aj individuálny dôchodkový strop po 40 rokoch platenia dôchodkového poistenia. Nebudú mať ľudia pri skoršom odchode do penzie nižšie dôchodky?

Človek, ktorý odíde do dôchodku po 40 odpracovaných rokoch a pred dosiahnutím dôchodkového veku, bude mať penziu krátenú o 0,3 percenta za každý mesiac, o ktorý odíde do penzie skôr. Je to ale výhodnejšie ako predčasný dôchodok, pri ktorom sa penzia kráti o 0,5 percenta. Dôvodom je, že individuálny dôchodkový vek je aktuálne neutrálny, čiže dôchodková suma sa rozpočíta na väčší počet rokov.

Je individuálny dôchodkový strop postavený hlavne pre manuálne pracujúcich ľudí?

Robíme to najmä pre profesie, ktoré ľudia už nemôžu vykonávať vo vyššom veku. Ide tak najmä o manuálnu prácu.

Dôchodkový vek má ešte stále strop na úrovni 64 rokov. Kedy dosiahneme na Slovensku túto hranicu?

Ten bude platiť ešte pre ľudí narodených v roku 1966. Túto hranicu dosiahneme asi v roku 2030.

Akým tempom bude rásť dôchodkový vek od roku 2030?

O zmenu strednej dĺžky života. Predpokladáme, že dôchodkový vek bude rásť tempom zhruba dva mesiace ročne. Rovnako rastie dôchodkový vek aj v súčasnosti.

Milan Krajniak Čítajte viac Krajniak ukázal veľké zmeny v dôchodkoch. Sporenie bude povinné a rizikovejšie

Nie je to príliš rýchlo?

V istom momente sa to tempo spomalí alebo sa dokonca otočí. Napríklad v Spojených štátoch amerických sa trend otáča a stredná dĺžka života už nerastie. Môže sa stať, že bude aj klesať. Vychádza to z pravidla, že dôchodkový systém musí mať dosť peňazí priemerne na 20 rokov života každého človeka v dôchodku.

Návrh zákona má zlepšiť dlhodobú udržateľnosť o dve percentá. Počítali ste dlhodobú udržateľnosť aj s ostatnými zákonmi z dôchodkovej reformy, ktoré pripravujete?

Nie je dôvod, prečo by tretí pilier zhoršoval udržateľnosť verejných financií. Druhý pilier môže, ale všetko závisí od toho, na akom horizonte to budeme počítať. Ak by sme to počítali 70 až 80 rokov dopredu, akákoľvek výška odvodov do druhého piliera by bola neutrálna. Skôr nás čaká debata s ministerstvom financií, na akom horizonte budeme pri druhom pilieri dlhodobú udržateľnosť počítať.

Aké opatrenia chystáte v druhom pilieri?

Určite tam bude predvolená sporiaca stratégia pre súčasných aj budúcich sporiteľov. S istotou tiež môžem povedať, že sa bude meniť aj výplatná fáza.

Automatický vstup do druhého piliera ešte nie je istý?

Píšeme ho do návrhu zákona a počíta s ním aj programové vyhlásenie vlády. Ale ešte je tam otázka, na akom horizonte v tom prípade budeme počítať trvalú udržateľnosť, ktorú musíme reportovať aj Európskej únii (EÚ). Na expertnej úrovni túto otázku rieši sekcia sociálneho poistenia a dôchodkového sporenia s ministerstvom financií a Radou pre rozpočtovú zodpovednosť.

Obávate sa, že čím viac ľudí bude v druhom pilieri, tým menej peňazí bude v Sociálnej poisťovni?

Nemáme obavu o cash-flow. Skôr ide o teoretické číslo dlhodobej udržateľnosti, ktoré reportujeme do EÚ. Či to bude napríklad pre rok 2070, alebo napríklad pre rok 2090. Keby sme počítali do roku 2070, automatický vstup do druhého piliera by mal záporný vplyv na dlhodobú udržateľnosť o 0,6 percenta.

Ale druhý pilier tie peniaze štátu cez viac sporiteľov neskôr vráti.

Keby sme to počítali do roku 2090, už by automatický vstup do druhého piliera neovplyvnil dlhodobú udržateľnosť. V zásade ide o to, na ktorý rok to budeme štatisticky vykazovať. Slovensko hovorí o trvalej udržateľnosti 50 rokov dopredu, ale v krajinách EÚ je to rôzne. Pôjde teda o dohodu ministerstva financií a EÚ, na ktorý rok sa bude dlhodobá udržateľnosť reportovať.

Najväčší problém druhého piliera je, že ľudia majú peniaze v nesprávnych fondoch. V predbežnej informácii o zmene druhého piliera je naznačené, že rezort práce to chce zmeniť. Máte už vymyslený systém?

Musí to prebehnúť ústavne konformným spôsobom. Predvolená sporiaca stratégia bude hovoriť, že ako ďaleko ste od penzie, taký budete mať mix fondov. Čím ste bližšie k dôchodku, tým viac bude v garantovaných a menej v negarantovaných fondoch. A naopak. V zákone by sme to chceli nastaviť tak, že sa to bude týkať aj súčasných sporiteľov. Sú tam dve skupiny ľudí. Prvou sú tí, čo sa aktívne rozhodli, v akých fondoch si sporia peniaze na dôchodok. Pre nich bude platiť, že správcovská spoločnosť im odporučí, aký mix fondov by mali mať. A pre tých, čo neurobili žiadnu zmenu, budeme navrhovať, aby to správcovia v istom období zmenili tak, aby to bolo v súlade s predvolenou sporiacou stratégiou. Každý o tom musí byť informovaný s tým, že to môže zmeniť.

Ivan Švejna Čítajte viac Odborník na dôchodky: Druhý pilier pokazil štát a teraz ľuďom hovorí, že sú negramotní

Bude sa to týkať nových príspevkov alebo úspor, ktoré už v druhom pilieri ležia?

Oboch.

Nebojíte sa, že ľuďom sa to nebude páčiť a že sa toho chytí opozícia?

Budeme to musieť spojiť aj s iným definovaním garancií, aby ľudia nemali obavu, že prídu o peniaze. Na expertnej úrovni rokujeme s dôchodkovými správcami a budeme k tomu pozývať aj Národnú banku Slovenska. Chceli by sme, aby garancie boli definované takým spôsobom, že sporiteľovi naozaj aj niečo garantujú, a zároveň umožňujú dôchodkovým správcom, aby peniaze investovali spôsobom, ktorý ich naozaj zhodnocuje. V súčasnosti je len teoretická garancia v druhom pilieri, ktorá hovorí, že stav istého fondu je garantovaný k istému dátumu. A to v praxi sporiteľovi negarantuje nič.

Bude sa stratégia nastavovať len podľa veku a času, ktorý zostáva človeku do dôchodku?

Základné parametre budú uvedené v zákone a následne to už bude na dôchodkových správcoch. Ale každý si to bude môcť zmeniť aj podľa seba. Pôjde o rad princípov, ale ešte je o tom debata. Novela zákona o dôchodkovom sporení má ísť do pripomienkovania až v decembri. V auguste preto prebiehajú technické rokovania, a tam sa budú tieto princípy definovať.

Bude sa niečo meniť aj na pravidle, ktoré desať rokov pred dôchodkom presúva časť majetku sporiteľa do garantovaných fondov?

To ešte nie je uzavreté.

Hovorili ste, že sa bude meniť aj výplatná fáza. Čo konkrétne?

Navrhujeme kombináciu programového výberu a doživotnej renty, ktorá by mala zvýšiť dôchodok sporiteľa.

Prečo chcete obmedziť jednorazový výber úspor z druhého piliera?

Pretože dôchodkové sporenie je súčasťou prvého piliera a malo by byť aj súčasťou dôchodku.

Nejde v tomto prípade skôr o ideologické ako o ekonomické riešenie?

Určite to má dva rozmery. Jeden je ideologický a druhý ekonomický, ktorý hovorí, kde je hranica, od ktorej si už môžete vybrať všetky peniaze naraz.

Myslíte, že ľudia by si vybrali všetky peniaze z úspor v dôchodku a minuli ich naraz?

V súčasnosti ich tak málo čerpá peniaze z druhého piliera a sporia tak krátko, že väčšina si vyberá peniaze naraz práve preto, že ide o nízke sumy. Zatiaľ nemáme štatistickú vzorku, podľa ktorej by sme vedeli povedať, ako sa ľudia zvyknú správať k úsporám v druhom pilieri, keď prídu do dôchodku. Ale chceme sa k tomu postaviť úplne racionálne a nastaviť hranicu jednorazového výberu tak, aby sa nestalo, že dôchodca v budúcnosti po piatich až šiestich rokoch v penzii bude mať nízky dôchodok.

Urobila vláda Roberta Fica v roku 2013 chybu, keď presunula ľudí do garantovaných fondov?

Myslím si, že administratívne presunutie úspor obyvateľov do garantovaných fondov bola obrovská chyba.

Aké zmeny chystáte v treťom pilieri?

Chceme rozšíriť možnosť sporiť si aj v iných finančných inštitúciách, ako sú banky, poisťovne, správcovského spoločnosti a podobne. Zároveň využívame európske nariadenie o paneurópskom dôchodkovom produkte, ktorý by sa mal zaviesť plošne.

Boris Ažaltovič – je absolventom práva na Paneurópskej vysokej škole v Bratislave. V rokoch 1999 až 2006 pôsobil na ministerstve spravodlivosti, v parlamente a na ministerstve vnútra ako pracovník tlačového oddelenia, asistent vedúceho úradu, asistent poslanca a neskôr hovorca a poradca ministra vnútra. Od roku 2006 sa venoval konzultačným službám v oblasti informačných technológií, projektovému manažmentu medzinárodných projektov a vedeniu softvérových spoločností. Od júla minulého roka je štátnym tajomníkom ministerstva práce. V jeho kompetencii je problematika sociálneho poistenia a dôchodkového sporenia, európske štrukturálne a investičné fondy a legislatíva ministerstva.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #II. pilier #dôchodky #dôchodková reforma #Milan Krajniak #Boris Ažaltovič