„Očakávame slabšie leto a menej prenocovaní v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, ale aj v porovnaní s minulým letom,“ hovorí pre denník Pravda Marek Harbuľák, generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS). Následky pandémie koronavírusu bude cestovný ruch pociťovať ešte dlhé roky.
Marián Galajda, hovorca Tatry mountain resorts (TMR), opisuje začiatok letnej sezóny ako rozpačitý – najmä kvôli nejasným covidovým pravidlám pre cestovanie cez hranice, keď ľudia nevedeli, čo sa bude diať a ako sa majú rozhodnúť. Prevádzkam TMR klesla počas júla návštevnosť a tržby. „Za júl máme zatiaľ obsadenosť v hoteloch, ktoré sme pre verejnosť otvorili, zhruba o päť percent nižšiu ako pred rokom," informuje Galajda.
Čítajte viac Zástupca hotelov a reštaurácií: Čakali sme lepší rok, zmena neprišla. Plošne sa už zatvárať vari nebudeEšte horšie sú na tom mestské hotely. „Bohužiaľ, o začatí letnej sezóny sa veľmi rozprávať nedá,“ hovorí Jaroslava Ventrubová, generálna manažérka Arcadia Boutique hotel Bratislava. Ako dodáva, mestské hotely, ktoré žijú z obchodných cestujúcich, ktorí momentálne necestujú, a z konferencii, ktoré sa momentálne neorganizujú, sa zotavujú omnoho pomalšie ako dovolenkové rezorty. Úbytok tržieb v hoteli Arcadia je citeľný, prepad tržieb je viac ako 60-percentný.
Pomalý nábeh letnej sezóny i návštevnosť mierne pod priemerom minulého roka, aspoň tak hodnotí začiatok leta 2021 Lucia Blašková z AquaCity Poprad. „Síce minulý rok už bola letná sezóna poznačená pandémiou, ale pravidlá kontroly a cestovania neboli nastavené tak ako v tomto roku,“ hovorí Blašková. Cestovanie i neustále zmeny pravidiel ovplyvňujú rozhodovanie ľudí pri výbere letnej dovolenky, pretože niektorí majú chaos v tom, kde a čo potrebujú pre vstup. „V hoteloch máme obsadenosť ako minulý rok, nad 95 percent,“ hovorí Blašková. V akvaparkoch však evidujú pokles 15 percent, čo je spôsobené výpadkom zahraničnej klientely.
Turisti chýbajú
Kde-tu sa nájde i zahraniční turista. Aktuálne však v našich hoteloch a penziónoch počuť cudzí jazyk je skôr raritou ako zvykom. Podľa Harbuľáka zahraniční rekreanti prichádzajú najmä zo susedných krajín ako Česko, Poľsko či Maďarsko. „Predbežné informácie hovoria o značných rozdieloch v dopyte po ubytovaní medzi jednotlivými regiónmi,“ tvrdí Harbuľák.
Čítajte viac Dovolenkuj doma, zachrániš pracovné miesto? Krajniak ukázal nový projekt na podporu ekonomiky a turizmuNielen zahraniční dovolenkári chýbajú. V tomto roku cítiť v cestovnom ruchu aj pokles počtu domácich turistov – tí boli v minulom roku ťahačmi návštevnosti i prenocovaní. Asociácia hotelov i niektoré regióny avizujú pokles počtu domácich turistov v porovnaní s vlaňajškom.
„V každom prípade v našich prevádzkach počuť suverénne najviac slovenčinu,“ hovorí Galajda. I keď zahraničných hostí nie je veľa, sú to najmä Česi. „Výpadok zahraničnej klientely je najvýraznejší najmä pri akvaparkových hoteloch, kde nám to čiastočne nahrádzajú Slováci,“ informuje Galajda.
Väčšina klientov v AquaCity Poprad sú domáci návštevníci, až 90 percent. Ostatné národnosti vypadli takmer úplne, pod Tatrami zvykli v tomto období dovolenkovať aj ďalší turisti napríklad z Veľkej Británie, Nemecka, Holandska či Izraela, tento rok to tak nie je, informuje Blašková.
Rezervácie v poslednej chvíli
Rovnako ako vlani si rezervácie pobytov ľudia nechávajú na poslednú chvíľu. Potvrdzuje to Galajda, no dodáva, že majú aj viac rezervácií na neskoršie termíny, čo je v porovnaní s minulým rokom zmena k lepšiemu. Týždňový pobyt pre štvorčlennú rodinu v hoteli FIS, ktorý spadá pod TMR, na Štrbskom plese s lístkami na lanovku vyjde na 830 eur. Ceny pobytov sú flexibilné ako po minulé roky.
Časť ubytovacích kapacít sa v AquaCity Poprad podarilo vypredať už pred letnou sezónou. „Dopredaj kapacít prebieha výlučne len na poslednú chvíľu, najväčší záujem je o víkendy,“ hovorí Blašková. Cenovú politiku v hoteloch AquaCity Poprad nemenili.
Dovolenkári si rezervujú pobyty v prešovskom hoteli Plaza Beach Resort v predstihu, ale aj v poslednej chvíli, informuje marketingová manažérka hotela Milica Michrinová. Harbuľák potvrdzuje trend objednávania zájazdov v poslednej chvíli. „Výnimočne sa stretávame s rezerváciou na mesiac či dva vopred,“ hovorí. „Gro našej klientely tvoria práve zahraniční cestujúci, či už obchodní, alebo turisti, len 18 percent z našich hosti sú Slováci,“ hovorí Ventrubová. Hostia si v bratislavskom hoteli rezervujú pobyty úplne v poslednej chvíli či priamo na recepcii.
Má kto obsluhovať?
Až 40-tisíc zamestnancov chýba v cestovnom ruchu v porovnaní s obdobím spred pandémie. „Keďže aj dopyt po službách cestovného ruchu je vo všeobecnosti nižší, je potrebných aj menej zamestnancov,“ hovorí Harbuľák. Pracovníci chýbajú najmä v prevádzkach, ktoré žijú z letnej turistickej sezóny. Kuchári a čašníci chýbajú aj v prevádzkach Tatry mountain resorts.
Zachovať pracovné miesta bolo prioritou spoločnosti AquaCity Poprad. A to sa aj podarilo. No aj jej chýba podľa Blaškovej aktuálne 20 ľudí. „Najväčší dopyt u nás je po personáli priamo pre gastro, ide o pozície ako čašník, barman či kuchár,“ hovorí Blašková. Chýbajú však aj chyžné, upratovačky a recepčné. Blašková tvrdí, že to nie je vôbec jednoduché, pracovný trh pre náš segment je prakticky bez ponuky zamestnancov pre zamestnávateľov.