Očkovaciu lotériu a odmeny za presviedčanie na očkovanie väčšina respondentov neschvaľuje, populárne sú však medzi tými, ktorí sa ešte len chystajú dať sa zaočkovať. To sú výsledky prieskumu, ktorý iniciuje SAV, MNFORCE a Seesame.
Len takmer štvrtina respondentov schvaľuje Matovičov nápad spustiť očkovaciu lotériu. Naopak, tento nápad neschvaľuje 64,1 percent respondentov a 11,6 percent na to nemá názor. Očkovaciu lotériu najviac schvaľujú respondenti, ktorí sa ešte len chcú dať zaočkovať (57,9 %). Iba 6,8 percenta respondentov, ktorí sa neplánujú dať zaočkovať uviedlo, že možnosť vyhrať v očkovacej lotérii by zmenila ich postoj. V tlačovej správe o tom informoval Sociologický ústav SAV.
Čítajte viac Matovič zdvojnásobil peňažné výhry, hlásia sa desiatky tisíc ľudí. V nedeľu bude žrebovanie v priamom prenoseEšte menej ľudí schvaľuje nápad ohľadom sprostredkovateľského bonusu. Za odmeny za sprostredkovanie sa prihlásilo 22,4 percenta respondentov. Naopak, tento nápad neschvaľuje 69,4 percenta respondentov a 8,2 percenta na to nemá názor. Odmenu za presviedčanie na zaočkovanie najviac schvaľujú respondenti, ktorí sa ešte len chcú dať zaočkovať (62,6 %). Iba 8,1 percenta respondentov, ktorí sa neplánujú dať zaočkovať uviedlo, že ak by im za očkovanie ponúkli peniaze, tak by to zmenilo ich postoj.
Nápad nie je populárny
„Očkovacia lotéria a odmeny za presviedčanie na očkovanie nie sú v populácii príliš populárne, ale oceňujú ich najmä tí, ktorí sa ešte len plánujú dať zaočkovať,“ uviedol na margo výskumu Robert Klobucký zo Sociologického ústavu SAV. Pre túto skupinu respondentov to môže byť podľa neho dôležitý motivačný faktor zrealizovať svoje odkladané rozhodnutie
Čítajte viac Peniaze zadarmo za očkovanie? Nebláznime, je to voda na mlyn všetkým antivaxerom, tvrdí behaviorálny ekonómBarbara Lášticová z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV sa domnieva, že očkovacia lotéria a odmeny môžu presvedčiť len malú časť z tých, ktorí očkovanie zatiaľ celkom odmietajú. „Je však dôležité pripomenúť, že ľudí odmietajúcich očkovanie by v podstatne vyššej miere – viac než dvojnásobnej – presvedčila možnosť zaočkovať sa u svojho všeobecného lekára,“ dodáva.
Dlhodobý prieskum
Projekt „Ako sa máte, Slovensko?“ dlhodobo sleduje postoje obyvateľov na Slovensku od začiatku prísnych karanténnych opatrení v marci 2020. Prieskumy iniciovali prieskumná spoločnosť MNFORCE, komunikačná agentúra Seesame v spolupráci so Sociologickým ústavom SAV a Ústavom výskumu sociálnej komunikácie SAV. Doteraz zrealizovali rozsiahle zisťovania šesťkrát v roku 2020, a štyrikrát v roku 2021.
Desiata vlna výskumu „Ako sa máte, Slovensko?“ prebehla v období 15. 7. až 20. 7. 2021.