EÚ predstavila zelený balík. Čo to spraví s cenami leteniek, prestaneme lacno lietať?

Zrušiť sa môžu i pravidelné letecké spojenia na kratšie vzdialenosti.

04.08.2021 07:00
letisko split Foto: ,
Letisková hala v Splite na archívnej snímke.
debata (4)

Znížiť emisie a do roku 2050 sa stať prvým klimaticky neutrálnym blokom na svete. To sú ambiciózne ciele Európskej únie (EÚ) v rámci takzvaného zeleného balíka. Už teraz je jasné, že sa nové opatrenia dotknú aj lietania. Ako? Aerolinky budú musieť znížiť svoje emisie a odzrkadliť sa to môže na vyšších cenách za letenky. Zrušiť sa tak môžu i pravidelné letecké spojenia na kratšie vzdialenosti.

Do nádrží budú musieť letecké stroje primiešavať „udržateľné e-palivá“, klasické fosílne palivá musia pomaly ustupovať. Do polovice tohto storočia by ich malo byť v nádržiach aspoň 63 percent. „Bude sa vyžadovať, aby všetky letecké spoločnosti dotankovávali tieto palivá pred odletom,“ hovorí pre Pravdu Ingrid Ludviková zo zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Tornádo na Morave Čítajte viac Ľudia sa vrhli na poistky. Vystrašilo ich tornádo a záplavy za hranicami?

Expert na letecký priemysel a finančný riaditeľ spoločnosti Kiwi.com Iain Wetherall sa obáva, že v dôsledku tejto politiky budú európske aerolinky čeliť vyšším nákladom. „Najmä v porovnaní s konkurentmi, ktorí pôsobia v oblastiach, kde táto dohoda neplatí,“ tvrdí pre denník Pravda. Očakáva, že letecké spoločnosti budú spochybňovať nové pravidlá. Ako dôsledok môžu byť zrušené niektoré linky. „Z dlhodobého hľadiska to však bude zákazník, na ktorého budú prenesené náklady v podobe vyšších cien leteniek,“ dodáva. Lacné lety za dvadsať či tridsať eur napríklad z Bratislavy do Londýna sa tak môžu stať minulosťou.

Maďarská nízkonákladová letecká spoločnosť Wizz Air nepodporuje navrhované nariadenia Európskej komisie. Podľa jej prezidenta Roberta Careya nie sú vytvorené rovnaké podmienky pre celé letecké odvetvie. „Namiesto toho pôsobí na trh deformačne a bude pokračovať v dotovaní neefektívnych dopravcov podporovaných štátom, čo povedie k ochudobňovaniu mobility,“ tvrdí pre denník Pravda Carey.

Drahšie lietanie?

„Aerolinky budú musieť po novom reportovať svoju spotrebu paliva do Európskej komisie,“ hovorí Patrik Vas, strategický manažér portálu Pelikan.sk, ktorý je okrem iného on-line predajcom leteniek. Udržateľné palivá sú dlhoročnou témou v leteckej doprave. Všetky veľké letecké spoločnosti takéto lety pravidelne testujú. Aerolinky Air France a KLM napríklad absolvovali prvé biolety už v roku 2011 – klasický kerozín zmiešali s použitým olejom z reštaurácií a znížili emisie oxidu uhličitého na jednom lete o 50 percent, hovorí Vas.

Komisia predložila návrhy potrebné na to, aby EÚ splnila svoje záväzky a ciele a uskutočnila zelenú transformáciu, ktorá je pred nami, tvrdí Ludviková. Návrh podporuje predovšetkým moderné biopalivá a syntetické palivá vyrábané z ekologickej energie a v súlade s požiadavkami udržateľnosti. Podľa nej sú tieto palivá sľubné z hľadiska úspor emisií či inovačného potenciálu. Ale v prípade prijatia týchto opatrení Ludviková nechce špekulovať, aký to bude mať dosah na ceny leteniek. Leteckí dopravcovia či portály s letenkami ako Kiwi.com alebo Pelikan.sk takisto nie sú konkrétni, ako sa to dotkne leteniek. Z ich slov však vyplýva, že ceny by mohli ísť hore. O koľko presne sa však nedá v súčasnosti povedať.

Prirodzene, letecké spoločnosti nie sú nadšené novými reguláciami. No v trhovej konkurencii musia robiť všetko preto, aby si udržali ziskový biznis model. A preto samy zavádzajú rôzne opatrenia, čo v konečnom dôsledku tlačí cenu leteniek dole. Robí to aj Wizz Air. „Neustále hľadáme spôsoby, ako znížiť cenu cestovného,“ tvrdí Carey. Maďarská nízkonákladovka sa zameriava na kompenzovanie nárastu nákladov prostredníctvom inovácií vo flotile a zvyšovaním prevádzkovej efektívnosti.

Vas tvrdí, že mnohí experti sú proti tomu, aby sa zdaňovalo letecké palivo. „Kritizujú najmä to, že financie, ktoré budú musieť minúť letecké spoločnosti na daň z paliva, by radšej mohli reinvestovať do modernizácie flotily,“ hovorí strategický manažér. Ako príklad uvádza Vas, že lietadlá ako Boeing Dreamliner 787 alebo Airbus A350 vedia mať pri dobrej vyťaženosti liniek podobnú spotrebu na pasažiera ako mestské auto.

Vlaky namiesto lietadiel

Európske aerolinky už aj teraz modernizujú svoje flotily. Dokonca i experimentujú s letmi na bio palivo. No snažia sa zrušiť krátke letecké spojenia a nahradiť ich ekologickejšou dopravou ako napríklad vlakovou dopravou či autobusmi. Lufthansa vymenila svoj let z Norimbergu do Mníchova za autobusový transfer a KLM napríklad už pred niekoľkými rokmi zrušila pár svojich spojení z Amsterdamu do Bruselu v prospech vlaku, informuje Vas z Pelikan.sk. Francúzska Air France plánuje zrušiť 40 percent krátkych letov do konca roka 2021 v rámci krajiny.

„Nech už bude vplyv tejto dohody akýkoľvek, verím, že vďaka našim technológiám budeme nakoniec schopní zákazníkom zabezpečiť ten najlepší spôsob dopravy,“ hovorí Wetherall. V Kiwi.com vybudovali infraštruktúru, ktorá umožňuje v rámci jedného itinerára kombinovať niekoľko spôsobov prepravy, napríklad leteckú s vlakovou, ktorá je ekologickejšia. Môžeme tiež predpokladať, že sa z cestujúcich stanú agnostici, čo sa výberu leteckých spoločností týka, a budú vyhľadávať predovšetkým ponuky, ktoré budú vyhovovať ich vlastným hodnotám, ako je práve ekologický spôsob cestovania, dodáva Wetherall.

Aké zmeny plánuje Európska únia

  1. Urýchlenie dekarbonizácie letectva prostredníctvom udržateľných leteckých palív (SAF).
  2. Povinnosť dodávateľov palív distribuovať zvyšujúce sa úrovne SAF na všetkých letiskách EÚ.
  3. Povinnosť leteckých spoločností tankovať palivo zmiešané so SAF pred každým letom z letiska EÚ.
  4. Zamerať sa na najinovatívnejšie a najudržateľnejšie palivá, napr. moderné biopalivá a syntetické palivá (známe aj ako e-palivá).
  5. Zabezpečiť dodávky elektrickej energie pre stacionárne komerčné lietadlá pri všetkých odletových bránach do roku 2025.
4 debata chyba
Viac na túto tému: #dovolenka #letectvo #lacné letenky