Matovič zdvojnásobil peňažné výhry, hlásia sa desiatky tisíc ľudí. V nedeľu bude žrebovanie v priamom prenose

Do očkovacej lotérie sa do pondelka 15:00 registrovalo 160-tisíc ľudí.

02.08.2021 10:53, aktualizované: 18:48
matovič Foto: ,
Minister financií Igor Matovič (OĽaNO).
431

Meškanie, technické problémy a nápor ľudí. Toto všetko najlepšie vystihuje nedeľňajšie spustenie registrácie do systému očkovacej lotérie a sprostredkova­teľského bonusu. Rezort financií zverejnil prvé čísla záujemcov o lotériu a tie prekvapili. O očkovaciu prémiu sa v pondelok do 15. hodiny prihlásilo 160-tisíc ľudí, informoval minister financií Igor Matovič (OĽaNO).

S postupnou registráciou ľudí začali prichádzať aj technické problémy. Po spustení ministerstvo evidovalo viaceré podnety od ľudí, ktorým chodili potvrdzujúce esemesky a e-maily niekoľkokrát za sebou. Ministerstvo technický problém priznalo a informovalo, že sa ho podarilo vyriešiť. Registrácia je tak po počiatočných zaváhaniach plne funkčná.

VIDEO: Igor Matovič o očkovacej lotérii.

Očkovacia lotéria je podľa zverejneného štatútu nastavená veľmi štedro. „Vzhľadom na jednoducho splniteľné podmienky by sme mohli povedať, že očkovacia lotéria je výhrami nastavená historicky bezprecedentne,“ reaguje na detaily o lotérii finančný analytik Marián Búlik zo spoločnosti OVB Allfinanz Slovensko. Na druhej strane sa okolo celého projektu vynárajú aj pochybnosti.

Do akej miery finančná motivácia dokáže presvedčiť doteraz nezaočkovaných ľudí? Amerika z očkovacej lotérie vytriezvieva a určité pochybnosti načrtli aj Pravdou oslovení analytici.

Matej Šucha Čítajte viac Peniaze zadarmo za očkovanie? Nebláznime, je to voda na mlyn všetkým antivaxerom, tvrdí behaviorálny ekonóm

Odborník na financie Pavel Škriniar z Ekonomickej univerzity v Bratislave sa napríklad domnieva, že kombinácia množstva podmienok v očkovacej lotérii môže vzbudzovať dojem, akoby sa hľadala cesta, ako mať lotériu, a zároveň nevyplatiť sľubované výhry.

Nápad finančne motivovať ľudí nemá byť podľa Matovičových slov len o peňažných výhrach. Dôležitý je podľa neho aj edukačný rozmer celého projektu. „Stav ku dnešnému dňu je, že ani polovica dospelej populácie nie je zaočkovaná,“ povedal s tým, že ľudia sú podľa neho nerozhodnutí a potrebujú adekvátne odpovede na svoje legitímne otázky. Štát sa preto dohodol s verejnoprávnou televíziou, ktorá sprostredkuje žrebovanie výhier. Okrem toho by mali ľudia dostať odpovede, prečo je očkovanie dôležité. „S úctou, pochopením a rešpektom komunikovať s ľuďmi, ktorých presvedčiť dokážeme. Treba sa sústrediť na ľudí, ktorí ešte stále váhajú,“ vysvetľoval minister.

Podľa generálnej tajomníčky služobného úradu rezortu financií Veroniky Gmiterko bola spolupráca s RTVS jasnou voľbou, pretože spolupracuje s viacerými ministerstvami. „Veríme, že to bude fungovať,“ komentovala spoluprácu Gmiterko. Reklamné spoty, ktoré budú propagovať lotériu a bonus, budú vysielané aj v komerčných médiách.

Matovič ďalej bližšie predstavil a vysvetľoval podrobnosti projektu. Novinkou, ktorá ešte nebola medializovaná, je elektronické žrebovanie. V ňom sa bude žrebovať 10-tisíc ľudí, ktorí získajú po 100 eur. Ostatné základné a prémiové výhry ostávajú nezmenené. Matovič okrem toho reagoval aj na kritiku, že ľudia budú musieť pre získanie špeciálnej prémie vedieť odpovedať na otázku v živom prenose.

Nástroj zapojenia súťažiacich v priamom prenose považuje za odskúšaný marketingový nástroj, ktorý má zvýšiť atraktivitu losovania. U seniorov sa na druhej strane štát spolieha na to, že im mladí ľudia pomôžu. Takúto formu pomoci si vie Matovič predstaviť v prípade, že starí ľudia nebudú mať bankový účet. Ako budú postupovať seniori, ktorí nemajú vnúčatá, minister nekonkretizoval. Žrebovací systém je nastavený tak, že výherca bude opätovne zaradený do žrebovania. Znamená to teda, že výherca môže vyhrať dvakrát.

Vysoké výhry, ale efekt otázny

„Sumy v lotérii vyzerajú dostatočne zaujímavé, aby motivovali k očkovaniu,“ tvrdí ekonomický analytik Tatra banky Tibor Lörincz na margo detailov fungovania očkovacej lotérie. Podľa neho časť nezaočkovaných bude lotéria motivovať, ale nesmie to byť jediné opatrenie na zvýšenie zaočkovanosti. „Napríklad ľudí, ktorí sa očkovania obávajú zo zdravotných dôvodov, asi lotéria veľmi motivovať k očkovaniu nebude a vyžadujú si iný prístup,“ domnieva sa.

Navrhovaná lotéria môže podľa analytičky Jany Glasovej z 365.bank pomôcť zvýšiť zaočkovanosť obyvateľstva, a to je niečo, čo ekonomika naozaj potrebuje. Podľa odborníčky ekonomické škody a náklady pre štát aj súkromný sektor, ktoré by boli spôsobené ďalším zatvorením obchodov, prevádzok, hotelov či reštaurácií, by boli isto vyššie ako náklady na lotériu. „A k tomu treba pripočítať ešte náklady na zdravotnú starostlivosť, ak by tretia vlna opäť spôsobila výrazný prílev pacientov do nemocníc. Otázkou však zostáva, či lotéria ,zafunguje' tak, ako vláda očakáva, a naozaj sa tým výraznejšie zvýši úroveň vakcinácie medzi našincami,“ tvrdí.

Sociológ a výkonný riaditeľ prieskumnej agentúry AKO Václav Hřích považuje výherné sumy za vysoké. „Pre tých ľudí, pre ktorých sú súťaže určené, to lákavé je,“ hovorí pre Pravdu. Hlavná otázka však je, či lotéria pomôže zvýšiť zaočkovanosť. Hřích tvrdí, že efekty žrebovania sa ukážu najskôr o niekoľko týždňov od spustenia. Koľko ľudí podľa neho presvedčí možnosť vyhrať peniaze? „To je na veštenie z krištáľovej gule,“ dodáva s tým, že pár desiatok tisíc ľudí to aktivuje. „Ak by sa z toho podarilo spraviť väčší marketingový ošiaľ, očakávam, že to pritiahne pár desiatok tisíc ľudí. No opakujem, je to skôr veštenie z krištáľovej gule,“ dodal na záver.

Chýbajú dôkazy

Otázkou je, ako dopadne očkovacia lotéria na Slovensku a či bude mať dostatočný efekt na zvýšenie zaočkovanosti. Odpoveď môžeme hľadať v zahraničí a štúdiách, ktoré sa na podobné projekty zamerali.

Prvá očkovacia lotéria v USA sa uskutočnila v máji v americkom štáte Ohio. Druhý deň od spustenia lotérie sa počet záujemcov o vakcíny zdvojnásobil a tento spôsob finančnej motivácie sa tešil veľkej popularite. Postupne sa spustili lotérie vo viac ako polovici amerických štátov. Potom však prišlo rýchle vytriezvenie.

Do týždňa sa totiž záujem o očkovanie vrátil na minulé úrovne a postupne klesal. Tento trend zaznamenali aj v ostatných amerických štátoch s lotériou. Záujem ľudí o očkovanie sa v štátoch s lotériou a bez nej vyvíja bez rozdielov. Trojica vedcov z Boston University School of Medicine bližšie analyzovala vzťah medzi lotériou a záujmom dať sa očkovať. V závere svojej štúdie vedci píšu, že nenašli žiadny dôkaz, ktorý by potvrdil, že by očkovacia lotéria v Ohiu akokoľvek ovplyvnila množstvo zaočkovaných.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
431 debata chyba
Viac na túto tému: #očkovacia lotéria #Igor Matovič