Riadi maloobchod v Slovnafte: Ponuku na čerpačkách prispôsobujeme chutiam ľudí, bestsellerom sú hotdogy a káva

Členka predstavenstva spoločnosti Slovnaft a riaditeľka maloobchodu Timea Reicher pre denník Pravda vysvetľuje, akými zmenami práve prechádzajú ich čerpacie stanice, či je ešte stále záujem o naftu, o výhodách prémiových palív, o tom, či sa ľudia neboja paliva E10 a tiež aj o budúcnosti úspešného konceptu Fresh Corner.

22.07.2021 12:33
Timea Reicher Foto: ,
Timea Reicher: Aktuálne sme ako skupina prítomní v 9 krajinách a prevádzkujeme približne dvetisíc čerpacích staníc, z čoho je 254 na Slovensku.
debata (15)

V rozhovore sa dočítate:

  • Ako budú vyzerať čerpacie stanice v budúcnosti
  • Čo sa najviac predáva z gastro sortimentu na čerpačkách
  • Aké palivá najviac ľudia tankujú
  • Aká je výhoda prémiového a drahšieho paliva oproti lacnejšiemu

Povedzte nám na úvod niečo o štruktúre vašej spoločnosti, pretože mnohí si ju spájajú len so slovenskou sieťou čerpacích staníc Slovnaft.

Vo februári tohto roku sme zverejnili našu stratégiu a víziu s názvom Shape Tomorrow 2030+, zameranú na to, ako sa bude spoločnosť rozvíjať v strednodobom a dlhodobom rámci. Našou ambíciou je rozširovať sieť čerpacích staníc vo východnej a strednej Európe a chceme na nich ponúkať komplexné služby. Aktuálne sme prítomní v 9 krajinách a prevádzkujeme približne dvetisíc čerpacích staníc, z čoho je 254 na Slovensku.

V poslednom období sme napríklad prebrali v Maďarsku sieť Marché, na Slovensku sme podpísali zmluvu na akvizíciu 16 čerpacích staníc Lukoil a len nedávno sme oznámili ďalšiu veľkú akvizíciu v Slovinsku, v rámci ktorej pod nás prejde 120 čerpacích staníc siete OMV. Tie by mali ďalej fungovať pod našou značkou MOL. To je jedna zo šiestich sietí, ktoré v súčasnosti pod nás patria.

Plánujete nejaké významné rozširovanie svojej siete v druhom polroku – či už na Slovensku alebo v medzinárodnom meradle?

Jedným z našich skupinových cieľov je dostať sa na hranicu 2 200 čerpacích staníc do roku 2025. Nie je to však len o kvantite. Naše čerpacie stanice sme začali transformovať asi pred šiestimi rokmi na základe konceptu Fresh Corner a dnes takmer každá druhá stanica ponúka zákazníkom čerstvé jedlo a kvalitnú kávu.

Dnešní cestovatelia si vážia možnosť bezpečného odpočinku a relaxácie, ako aj bezkontaktné služby a infraštruktúru vhodnú pre rodiny s deťmi. Zdá sa, že tieto očakávania v nás pretrvávajú dlho po pandémii. Našou víziou, ktorá už existuje na niekoľkých miestach novej siete Fresh Corner, je nielen čerpacia stanica s kávou, ale aj reťaz oddychových zón prispôsobená miestnym charakteristikám, kde je tankovanie iba jednou z radu ponúkaných služieb. A na jej napĺňaní chceme pracovať tiež.

Na pumpu chodia predsa len ľudia hlavne pre palivo. Pokiaľ ide o jeho kvalitu, rozhodujú o nej predovšetkým aditíva – pridané chemické zložky, zlepšujúce kvalitu paliva. Čím sa odlišujú prémiové palivá od štandardných?

Prémiové palivá v prvom rade čistia motor, zlepšujú jeho výkon a optimalizujú spotrebu. Výsledkom ich pravidelného používania je predĺženie životnosti motora, dynamickejšia jazda, lepšia akcelerácia a nižšie emisie. Toto palivo je vhodné pre moderné motory, ale aj pre staršie modely.

Ideálne je tankovať takéto palivo vždy, no ak chcete, aby sa jeho účinky pozitívne prejavili na chode auta a motore, tak po prémiovom palive by ste mali siahnuť minimálne pri každom treťom tankovaní alebo pri plánovaní dlhšej cesty a samozrejme počas zimných mesiacov, aj v extrémnych mrazoch. Tankovanie prémiových palív navyše podporujeme rôznymi kampaňami, súťažami a poskytovaním iných benefitov.

Môžem sa ako motorista pri nich spoľahnúť, že za vyššiu cenu naozaj dostanem aj vyššiu kvalitu?

Za kvalitu každého paliva v našej sieti absolútne ručíme, pretože všetky sa vyrábajú v našich rafinériách a celý výrobný proces až po ich dopravu na čerpacie stanice máme úplne pod kontrolou. A prirodzene, kontrolujeme aj samotné stanice. Pravidelne kontrolujeme nádrže aj výdajné stojany, ktoré vymieňame podľa nášho pravidelného plánu obnovy. Špičková kvalita paliva je našou najsilnejšou zbraňou, vytvára dobrý imidž spoločnosti, preto v tomto smere nesmieme ani v najmenšom poľaviť.

Timea Reicher: Nafta je palivom, ktoré sa na... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Timea Reicher Timea Reicher: Nafta je palivom, ktoré sa na našich čerpacích staniciach stále tankuje najčastejšie, neevidujeme klesajúci záujem o ňu.

Aký vplyv má klesajúci záujem o naftové autá na tento typ paliva? O koľko oň klesol záujem?

Tu by som vás opravila, pretože nafta je palivom, ktoré sa na našich čerpacích staniciach stále tankuje najčastejšie, neevidujeme klesajúci záujem o ňu. Jej podiel sa pohybuje okolo hranice 70 percent. Zároveň stále rastie záujem o už spomínané prémiové palivá, v poslednom období medziročne dokonca dvojciferne. O niečo vyšší je v zime, keď ľudia viac tankujú prémiovú naftu, aby sa vyhli problémom s jej možným zamŕzaním pri veľmi nízkych teplotách. Ak máte v dobrom stave batériu, ranné zimné štartovanie bude s našou prémiovou naftou bez problémov.

Zostaňme ale ešte chvíľu pri benzíne. V ňom sa zvýšil podiel biologickej zložky na desať percent a niektorí motoristi palivo s označením E10 netankujú práve s dôverou.

Zavedenie tohto paliva vyplýva z prijatých legislatívnych zmien v rámci celej EÚ a tie rešpektujeme. My sme v súvislosti s ním robili osvetovú kampaň a pri jeho uvádzaní do siete sme informovali vodičov, aby si u výrobcu alebo v servise overili, aké palivo je pre ich auto optimálne. Nemám pocit, že by sa mu ľudia nejako vyhýbali.

Nerozmýšľali ste nad tým, že by ste vo svojej sieti ponúkli aj neprémiový benzín s nižším obsahom biologickej zložky?

Nie, naše pumpy majú aj svoje technické obmedzenia, pokiaľ ide o počet nádrží a tankovacie stojany. Takýto krok by bol extrémne nákladný a na mnohých staniciach technicky nerealizovateľný. Skôr sa sústredíme na rozširovanie ponuky prémiových palív, keďže záujem o ne rastie pomerne intenzívne. Preto sa snažíme ich ponuku rozširovať všade tam, kde je to technicky možné a dáva to aj ekonomický zmysel, keďže investícia do takéhoto rozšírenia je finančne naozaj mimoriadne náročná.

A čo iné typy palív? V rámci rozširovania svojich služieb neuvažujete napríklad o rozšírení možnosti tankovať vo vašej slovenskej sieti čerpačiek Slovnaft aj LPG?

Ale áno, samozrejme, LPG ponúkame už dlhšie. Našu súčasnú aj budúcu stratégiu možno zhrnúť sloganom, že nechceme predávať litre, ale kilometre. Tým je myslené, že zákazníkom chceme uľahčiť a spríjemniť cestovanie nielen rozširovaním služieb, k akým patrí napríklad Fresh Corner, ale chceme zvýšiť ich komfort aj tým, aby u nás mohli získať ten druh paliva, aký potrebujú. A to nie je len benzín alebo nafta. Napríklad LPG môžu zákazníci v našej sieti natankovať na 110 staniciach. Záujem oň síce aktuálne skôr stagnuje, ale v rámci zvýšenia komfortu budeme možnosti tankovať ho v našej sieti aj naďalej rozširovať.

A čo stlačený zemný plyn (CNG) a elektrina?

Pri CNG je na Slovensku pomerne riedka sieť a som rada, že môžem potvrdiť, že aj vďaka nám sa už čoskoro rozšíri. V lokalite Nitra – Pohranice totiž práve budujeme obojsmernú čerpaciu stanicu, kde bude možnosť tankovať aj CNG. A pomerne inovatívnym spôsobom. Nainštalujeme tam totiž stojany, kde bude možné CNG tankovať priamo popri nafte a benzíne. Bude tam zjednodušene povedané, ďalšia „tankovacia pištoľ“. Ak všetko pôjde dobre, fungovať by mala už koncom tohto roku, takže pre vodičov využívajúcich rýchlostnú cestu R1 to bude veľký benefit. Zatiaľ je v našej sieti možnosť tankovať CNG v Komárne, Nitra bude ďalšou lokalitou a ich počet by sa mal aj v budúcnosti zvyšovať.

Pokiaľ ide o elektrinu, aktuálne máme v našej sieti 13 nabíjačiek, patria do siete MOL Plugee a s ňou máme pomerne veľké plány, pokiaľ ide o rozširovanie. Určite budeme pri ňom preferovať rýchlonabíjacie stanice s možnosťou využiť striedavý aj jednosmerný prúd. Túto sieť chceme rozširovať vo všetkých krajinách, kde pôsobíme.

Veľa sa hovorí o vodíku. U nás ho však zatiaľ ešte nemáme kde tankovať, aj keď sa prvé stanice už stavajú, navyše vodíkové auto ponúka jediná automobilka. Ako to vidíte s vodíkom vy?

My považujeme vodík za perspektívne palivo. Ekologický tzv. „zelený vodík“ vieme vyrobiť aj v našich rafinériách a určite je to jedna z ciest na rozšírenie našich služieb. Na Slovensku to má význam, keď sa zvýši aj ponuka a záujem o vodíkové autá.

Vodiči sa často rozčuľujú, že akonáhle zdražie ropa, tak čerpačky okamžite zdražujú palivo. Akonáhle však cena ropy klesá, tak na cenách paliva sa to zďaleka neprejavuje tak rýchlo a razantne. Čím to je?

Toto klišé sa v médiách objavuje pomerne často, ale za našu spoločnosť môžem povedať, že to tak nie je. Máme vlastné štandardy a postupy, patrí k nim, že naše ceny paliva sa jednoznačne odvíjajú od kótovaných cien na burzách a kopírujú ich rovnako smerom hore, ako aj smerom dolu.

Ceny palív na Slovensku rozhodne nepatria k najnižším. Je to tak aj preto, lebo sú zaťažené zo strany štátu pomerne vysokými daňami. Viete povedať, ako sa podieľajú na výslednej cene paliva?

To je pravda, do ceny palív sa premieta ako DPH, tak aj spotrebná daň. Aj preto sú napríklad palivá v susednom Rakúsku lacnejšie ako na Slovensku, sú totiž menej daňovo zaťažené. Z ceny každého litra paliva tvoria dane viac ako polovicu.

Z čerpacích staníc sa stávajú postupne miesta, kde možno získať komplexné služby. Ponúkate, respektíve pripravujete niečo, čo vaše čerpacie stanice v tomto smere odlíši od iných?

To rozhodne, rozširovanie služieb na našich čerpačkách je úplnou prioritou. Už dávnejšie sme preto začali s konceptom Fresh Corner, ktorý mal kvalitu našich obchodov posunúť do celkom nového levelu vo všetkých krajinách, kde pôsobíme. A osvedčil sa, zákazníci začali naše obchody vyhľadávať, ich počet v celej našej sieti už prekročil tisícku. Gastro ponuku v rámci jednotlivých krajín navyše lokálne prispôsobujeme. Napríklad niekde majú radi silnejšie kávy, no napríklad naši západní susedia v Česku viac preferujú ich rôzne mliečne varianty. Toto veľmi citlivo sledujeme a snažíme sa vyhovieť lokálnym chutiam.

pumpa, Slovnaft, občerstvenie Čítajte viac Čerpacie stanice Lukoil na Slovensku preberá Slovnaft

Takže ponuku chcete lokálne ešte viac prispôsobovať?

Nielen lokálne. Máme ambíciu sa stať „data driven company“ v ponuke rôznych produktoch aj pri občerstvení. V rámci zákazníckych benefitných programov chceme ponúkať to, čo konkrétny zákazník vyhľadáva. Takže ak vidíme, že niekto je vegetarián, nebudeme mu predsa posielať ponuky a akcie na nové hotdogy, ale na to, čo reálne na našich čerpačkách vyhľadáva a kupuje. Teraz sme spustili novú aplikáciu Slovnaft Go, ktorá je práve takto individuálne zameraná. Navyše, všetko, čo predávame, od kávy až po hotdogy, musí spĺňať tie najvyššie kvalitatívne parametre. Preto sme svojho času zaviedli na všetkých našich čerpacích staniciach jednotný štandard, všetko občerstvenie a aj ďalšie produkty, ktoré sa na nich predávajú, dodávame a kontrolujeme výlučne centrálne my.

Čo je vašim najväčším bestsellerom?

Jednoznačne hotdogy a káva. Na Slovensku sme s hotdogmi prišli medzi prvými a priznávam, že sme vôbec nečakali, aký záujem o ne bude. Boli tak úspešné, že dokonca kolegovia z okolitých krajín k nám svojho času chodili, aby sa ich naučili pripravovať podľa nášho know-how. Hotdogy sú, spolu s kávou, našimi „hero“ produktami. Preto ich ponuku neustále rozširujeme, prinášame rôzne sezónne varianty. Napríklad na jeseň sme prišli pri hotdogoch s novou náplňou, vianočnými klobáskami a praženou cibuľkou. Tie našim klientom chutili mimoriadne. Z nepotravinového tovaru asi nie je tajomstvom, že tak ako aj v iných sieťach, sa najviac predávajú cigarety.

A čím chcete zaujať v najbližšej dobe?

Nespíme na vavrínoch, aj v tomto smere sa chceme skvalitňovať. Preto sme kúpili už spomínanú sieť Marché v Maďarsku, ktorá ponúka moderný gastrokoncept. Prvým miestom na Slovensku, kde sa s vynoveným gastro konceptom klienti budú môcť stretnúť, je už spomínaná práve budovaná čerpacia stanica pri Nitre. Tam pribudne nielen CNG, ale uvedieme aj nový koncept Fresh Corneru s rozšírenou ponukou. Ďalšou novinkou, ktorá bola realizovaná počas pandémie je, že sme v Bratislave vybudovali našu prvú centrálnu výrobňu bagiet. Otestovali sme vstupné suroviny a rôzne príchute a vytvorili sme niekoľko nových bagiet, dôležité pri nich bolo zachovať maximálny kvalitatívny štandard. Pre začiatok chceme nimi zásobovať takmer tri desiatky staníc v Bratislave a jej okolí.

V rámci rozširovania služieb prečo napríklad takmer na žiadnej čerpacej stanici v žiadnej sieti nie je bankomat? Je to vec bezpečnosti?

Inštalácia bankomatov bola jednou z vecí, nad ktorou sme uvažovali, ale je pravdou, že nechceme takto robiť našu sieť atraktívnejšou aj pre zlodejov. O možnosť vybrať si na čerpacej stanici prostredníctvom platobnej karty hotovosť je však u časti našich klientov záujem a my im chceme vyjsť v ústrety technologickým riešením, ktoré by to malo umožniť priamo v pokladni. To by malo pomôcť aj klientom v menších dedinách, kde je blízko naša čerpacia stanica, no nemajú tam bankomat. Na tom však ešte pracujeme a verím, že ho predstavíme neskôr.

Timea Reicher absolvovala Ekonomickú univerzitu, Národohospodársku fakultu v Bratislave v roku 1998. Od roku 2006 pôsobí v Skupine MOL. V marci 2006 nastúpila na pozíciu manažérky Podnikového centra v SLOVNAFT, a.s. Od 2009 do 2011 pôsobila vo funkcii vedúcej Riadenia majetku a služieb, od 2011 do mája 2014 pôsobila ako riaditeľka útvaru Podnikové služby. Od mája 2014 zastáva funkciu riaditeľky útvaru Maloobchod. Zároveň v období od mája 2012 do novembra 2015 pôsobila vo funkcii členky predstavenstva spoločnosti SLOVNAFT MONTÁŽE A OPRAVY a.s. Titul MBA získala v roku 2007 na Univerzite v Minnesote – Carlson School of Management a na Wirtschaftsuni­versität Wien.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovnaft #MOL #rafinéria #palivo #čerpacie stanice #Timea Reicher