Denník Pravda sa odborníkov opýtal, ako vnímajú nové detaily predstavené rezortom financií, a tiež na to, aké ďalšie by mohli ľudí motivovať k očkovaniu.
Pavel Škriniar, Ekonomická univerzita v Bratislave
Neočakávam hromadnú zmenu názoru na očkovanie. Ľudia sú buď vnútorne presvedčení o škodlivosti, aj keď ich presvedčili správy typu „vraj“ a „z neoverených zdrojov“, alebo k zaočkovaniu nepotrebujú finančnú motiváciu. Finančnou motiváciou je pre nich skutočnosť, že človek nebude mimo práce rádovo týždne pre ochorenie Covid, ale iba možno deň-dva pre vedľajšie účinky vakcinácie. A zabúdať nemožno ani na podstatne širšie možnosti cestovania v zahraničí s očkovacím preukazom.
Viac ako financie by podľa mňa pomohla zmena komunikácie z radov zástupcov ľudu, nepolitikárčenie a predovšetkým vysvetľovanie. Mnohí ľudia odmietajú očkovanie iba preto, že im nebolo dostatočne vysvetlené o čo ide, resp. hlavným zdrojom ich vedomostí sú dezinformačné portály. Sprostredkovateľský bonus vnímam ako príležitosť na privyrobenie si pre tých, ktorí sa chcú tak či tak zaočkovať.
Tibor Lörincz, ekonomický analytik Tatra banky Určite pomôžu. Ľudia reagujú na podnety, existuje skupina ľudí, ktorá nad očkovaním váha a toto bude tá pomyselná posledná kvapka, ktorá zmení ich názor z „nie“ na „áno“. Avšak takmer isté je aj to, že očkovanosť sa nezvýši o desiatky percentuálnych bodov, ale iba o jednotky.
To je dané tým, že napriek tomu, že sa tak o neočkovaných hovorí, v skutočnosti to nie je jednoliata masa a dôvody na neočkovanie sú u rôznych ľudí rôzne. Niektorí sú naozaj „anti-vaxxeri“, ktorí sa nebudú očkovať vôbec, väčšina neočkovaných je ale v kategórii „možno“. Keďže dôvodov na očkovanie je veľa a rôznych, rovnako veľa a rôznych musí byť aj opatrení na zvýšenie očkovanosti. Neexistuje jedno riešenie, ktoré problém odstráni, len súbor opatrení a mravenčia práca nás postupne privedú ku kolektívnej imunite.
Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne
Nízka úroveň zaočkovanosti na Slovensku si bezpochyby vyžaduje zásahy a keďže ide o zdravie a životy ľudí, žiadny krok, ktorý môže motivovať aspoň nejakú časť obyvateľstva k očkovaniu, nie je zlý. Napokon sa od toho odvíja aj ekonomická výkonnosť či tvorba pracovných miest, čo je aj pre politikov veľmi dôležitá oblasť.
Očkovacia prémia či sprostredkovateľský bonus sú nástrojmi, ktoré sa v rôznych obmenách využívajú aj v iných štátoch. Očakávame, že určitou mierou prispejú k zvýšeniu zaočkovanosti obyvateľstva a niektoré skupiny obyvateľov motivujú k očkovaniu. Na druhej strane vidíme už pri prvotnom návrhu určité limity – jedným z nich je, že pre sprostredkovateľský bonus je nutné absolvovať proces registrácie na oboch stranách (sprostredkovateľ aj budúci zaočkovaný), čo môže byť prekážkou najmä pre staršie ročníky a napokon sa minúť účinku vo vyšších vekových skupinách.
Dobrou správou pre ďalšie napredovanie očkovania je zapojenie mobilných tímov, keďže odstraňuje problémy s dostupnosťou vakcíny a očkovanie u všeobecných lekárov, ku ktorým majú ľudia prirodzene väčšiu dôveru. Myslíme si, že vláda bude do budúcna prirodzene čoraz viac uvoľňovať pravidlá pre zaočkované osoby, čo bude vytvárať impulzy aj pre druhú skupinu – nie je tiež vylúčené, že k podobným krokom budú pristupovať aj zahraničné vlády, keď budú výraznejšie zjednodušovať pravidlá pre očkované osoby a pre potreby cestovania „s čistou hlavou“ bude jednoducho ľahšie „byť zaočkovaný“.
Vácval Hřích, sociológ
Sociológ Václav Hřích víta akúkoľvek motiváciu, ktorá zvýši počet zaočkovaných. „Ak jedna z týchto dvoch motivácií zvýši počet zaočkovaných ľudí, ktorí by inak nešli, tak je to vždy úspech,“ vyhlásil pre Pravdu. „Vyskúšať treba všetko, ak sa ich zaočkuje iba tisíc, bude to pozitívum,“ dodáva a prízvukuje, že ľudia by mali v ideálnom prípade zmeniť názor na základe vlastného presvedčenia.
Skúsenosť zo zahraničia podľa neho hovorí, že treba skúsiť všetky možnosti. Očakáva, že lotéria aj bonus za odporúčanie si nájdu cieľovú skupinu asi desiatich percent populácie. Tvrdí, že akonáhle sa preklopí počet zaočkovaných ľudí cez 50 percent a stanú sa väčšinou, môže to pomôcť presvedčiť ďalších z nezaočkovanej menšiny.
Maroš Ovčárik, analytik Finančný kompas
Nemyslím si, že tieto finančné motivácie pomôžu zvýšiť zaočkovanosť. Dôvody, pre ktoré sa ľudia nechcú dať očkovať sú hlbšie. Radšej by som energiu venoval objasňovaniu a presviedčaniu.
Pozitívna diskriminácia pre zaočkovaných vo forme odbúrania prekážok na hromadných podujatiach, vo fitnescentrách, v kinách. Povinné očkovanie pre vybrané skupiny ľudí, ktoré môžu potenciálne ohroziť skupiny chorých a starých ľudí, ktorí sa nemôžu očkovať. Zintenzívniť očkovaciu kampaň, do kampane zapojiť aj ďalšie najznámejšie, rešpektované a nekontroverzné osobnosti. Vysvetľovať, presviedčať.