Do prírody sa hrnie o dva a pol milióna viac ľudí. Budaj preto spustil turistický semafor, čo prináša?

Turistické topánky namiesto plaviek - aj tento rok sa zdá, že mnohí vymenia more za hory. Súčasná letná sezóna tak bude pre viacerých v znamení domácich dovoleniek. Môže za to opäť pandémia i zmenené podmienky pri cestovaní. Rezort životného prostredia pod vedením Jána Budaja (OĽaNO) nelenil a pre fanúšikov turistiky a hôr si pripravil webovú aplikáciu turistický semafor. Spustil ju 10. júla.

, 20.07.2021 16:47
rodina, turistika, príroda, pohyb, leto Foto:
Ilustračné foto.
6

Turistický semafor je rozdelený do troch farieb – červenej, zelenej a oranžovej. Farby majú slúžiť na zistenie kapacít ľudí na slovenských horách. I podľa toho si môžu dovolenkári naplánovať svoju turistiku. Semafor má byť tiež pomocníkom pri návšteve chránených oblastí. Minister Budaj informoval, že webová aplikácia prinesie nielen zvýšenie komfortu dovolenkovania na Slovensku, ale podporí aj ochranu životného prostredia. „Impulzom pre vznik turistického semafora je zaznamenaná zvýšená návštevnosť v slovenskej prírode o 2,5 milióna návštev oproti minulému roku,“ hovorí minister.

Informácie o návštevnosti

Cieľom webovej stránky turistickysema­for.sk je podľa Kristíny Bockovej, manažérky pre komunikáciu Štátnej ochrany prírody Slovenskej republiky, zaznamenať preťažené turistické destinácie, odľahčiť ich a ponúknuť turistom inú alternatívu či zaujímavé lokality. „V niektorých obľúbených lokalitách však dochádza k nadmernej vyťaženosti, čo v konečnom dôsledku neprospieva samotným turistom ani prírode,“ hovorí. Informácie v turistickom semafore sú aktualizované každý deň o 10. hodine. Denníku Pravda potvrdila Catherine Černochová z tlačového oddelenia ministerstva životného prostredia, že návštevnosť na stránke počítajú v tisíckach.

Myšlienka poskytnúť turistom informácie o návštevnosti je dobrá, hovorí Marek Harbuľák, generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska, no má k nej výhrady. „Nepoznáme spôsob stanovenia kapacít pre jednotlivé lokality, čo môže poskytnúť turistom značne skresľujúce informácie,“ tvrdí. Cieľom semafora podľa generálneho manažéra nie je zvýšenie návštevnosti, ale predídenie nadmernej návštevnosti, čím môže dochádzať k znižovaniu komfortu turistov. Pre rozhodovanie sa turistov a prípadné zvýšenie počtu návštevníkov v rámci únosných limitov však turisti potrebujú aj ďalšie údaje a informácie o dostupnosti ďalších služieb, vysvetľuje Harbuľák.

Bude nová aplikácia?

Výkonný riaditeľ Slovensko digital Peter Kulich pre denník Pravda hovorí, že mu v semafore nie celkom sedia dáta. „Zachytili sme za posledné dni, že dáta v niektorých lokalitách nie sú prezentované korektne,“ tvrdí.

Aj Harbuľák tvrdí, že doposiaľ sa nevie, akými údajmi či kapacitami ľudí sa turistický semafor riadi. Výsledok tak môže byť do značnej miery skresľujúci a dosah opačný, uzatvára Harbuľák.

Turistický semafor by mal byť i v podobe mobilnej aplikácie. „Zachytili sme, že ministerstvo životného prostredia plánuje implementovať aj mobilnú aplikáciu,“ tvrdí Kulich. Slovensko digital dlhodobo upozorňuje, že by štát mal rešpektovať pravidlá, ktoré si zadefinoval. „Aj tento portál je toho dôkazom,“ hovorí Kulich. Existuje jednotný dizajn manuál pre webové portály – jeho cieľom je zjednodušiť, zrýchliť a unifikovať tvorbu webových stránok a služieb štátu či verejnej správy, tvrdí výkonný riaditeľ. Ľudia následne vedia, že webovú stránku zhotovil štát a sú schopní sa na nej jednoduchšie orientovať.

Menej známe lokality

Webová aplikácia turistický semafor bola vyvíjaná v interných kapacitách ministerstva životného prostredia, Štátnej ochrany prírody a Slovenskej agentúry životného prostredia. „Naším cieľom je vytvoriť službu verejnosti, ktorá skvalitní a spríjemní pobyt návštevníkov v prírode,“ uvádza generálny riaditeľ Štátnej ochrany prírody Dušan Karaska. Zároveň dodáva, že spustenie novej aplikácie pomôže turistom vyhnúť sa exponovaným lokalitám a objaviť menej známe destinácie.

Budú slovenské hory preplnené počas leta? Niektoré lokality môžu byť, potvrdzujú to aj informácie z vlaňajška. No v roku 2020 boli hory preplnené najmä počas víkendov, a teda návštevnosť bola vysoká u jednodňových výletníkov. Situácia sa bude opakovať i v tomto roku, predovšetkým počas víkendov s ideálnym počasím na turistiku, hovorí Harbuľák. Nevylučuje, že práve jednodňoví turisti budú využívať webovú aplikáciu, aby zistili, koľko ľudí sa kde nachádza.

No či turistický semafor pomôže zvýšiť domáci turizmus, je nateraz otázne. „Všetky informácie pre turistov – domácich či zahraničných – by mali byť sústredené ideálne na jednom portáli, ktorý sa orientuje na turistov,“ hovorí Harbuľák.

Mapa turistického semafora

  • Červená farba: Na tomto mieste je aktuálne veľa turistov. Odporúčame vám zvoliť si inú oblasť.
  • Oranžová farba: V tejto lokalite sa momentálne nachádza väčšie množstvo turistov. Myslite na to alebo si pre váš pobyt v prírode vyberte inú lokalitu.
  • Zelená farba: Táto lokalita je aktuálne voľná, počet návštevníkov je minimálny. Prajeme vám príjemný pobyt v prírode.

ZDROJ: MŽP SR

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
6 debata chyba
Viac na túto tému: #turizmus #dovolenka na Slovensku #cestovný ruch