Zrušia vlaky zadarmo alebo budú drahšie lístky? Železnice hovoria o zmenách

Obmedziť cestovanie vlakmi zadarmo. Aj to je jeden z návrhov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) s cieľom zefektívnenia jej hospodárenia. Vedenie spoločnosti prichádza s nápadmi, ako zlepšiť hospodárenie, a diskutuje o tom s rezortom dopravy aj s ministerstvom financií.

09.07.2021 06:00
vlak, ZSSK Foto:
Cestovanie vlakom zadarmo je politické rozhodnutie, keďže o tom rozhodla ešte predchádzajúca vláda, nie dopravca.
debata (122)

Cestovanie vlakom zadarmo je politické rozhodnutie, keďže o tom rozhodla ešte predchádzajúca vláda, nie dopravca. Rozpočtové zdroje ZSSK sú viac ako kedykoľvek obmedzené. „Od začiatku existencie bezplatnej prepravy je napríklad obmedzený predaj bezplatných cestovných dokladov v rýchlikoch približne na 50 percent ich kapacity,“ hovorí Tomáš Kováč, hovorca železničnej spoločnosti. Závisí to však od konkrétneho vlaku.

V prípade zrušenia tohto benefitu by sa však železničiarom mierne zvýšili príjmy, zlepšila by sa i ziskovosť. Na druhej strane by na to doplatili podľa odborníkov cestujúci, ktorým by sa finančná situácia zhoršila. „Cestovanie vlakom zadarmo pre určité skupiny obyvateľov je sociálny politický krok, ktorý má týmto skupinám ušetriť peniaze,“ myslí si Boris Tomčiak, analytik Finlord.cz.

Len do školy a domov

Kováč tvrdí, že v rámci udržania pozitívneho hospodárskeho trendu ZSSK navrhuje politikom viaceré opatrenia na udržanie a zlepšenie efektivity. Jedným z opatrení je i obmedzenie bezplatného cestovania napríklad viazaním bezplatnej prepravy študentov len na cestu z miesta bydliska do školy či jednorazovým spoplatnením vydávania preukazov na bezplatné cestovanie. Všetky návrhy sú dnes predmetom diskusie medzi ZSSK, rezortom dopravy a ministerstvom financií.

Zmenou by mal prejsť i samotný nákup cestovných lístkov v kamenných predajniach na staniciach. Riaditeľ ZSSK Roman Koreň chce presunúť nákup lístkov do on-line priestoru. Informoval o tom v diskusnej relácii na sociálnej sieti spoločne s ministrom dopravy Andrejom Doležalom (nominant Sme rodina).

železničná stanica Čítajte aj Vlaky zadarmo pre seniorov sa rušiť nebudú. Vo vlakoch ich však neubudlo

Drahšie lístky?

Ďalšou možnosťou je zvýšenie ceny lístkov. Tie sa nemenili desať rokov. Podľa Doležala je správne, že nové vedenie poukazuje na problémy, ktoré spôsobuje cestovanie zadarmo. „Zvyšovanie taríf nie je politicky super téma, ale nemôžeme nad tým zatvárať oči,“ povedal Doležal vo svojej relácii, kde informuje o novinkách z rezortu. No nemalo by ísť o dramatické zvyšovanie cien. Ceny lístkov by mali mať podľa Koreňa minimálny vplyv na cestujúcich. Riaditeľ ZSSK uviedol príklad zmeny najnižšej sadzby, ktorá je v rámci najnižších kilometrových vzdialeností na úrovni 50 centov. „Často nedosahuje úroveň cestovného v rámci mestskej hromadnej dopravy, čiže možno tam by sme sa chceli pohnúť trošku smerom hore,“ povedal Koreň.

Doležal však navrhuje, aby štát zaplatil ZSSK každoročne tie financie o ktoré prichádza pre bezplatnú dopravu. „Netvárme sa, že tie dopravné výkony sú zadarmo. Vlaková služba pre verejnosť nikdy nebude zisková a vždy bude štát dačo stáť,“ povedal Doležal.

Viac peňazí pre ZSSK, lebo železnice vždy dostali menej. „To je aj dôvod, prečo to vyzerá tak, že ZSSK nehospodári kvalitne a žiada od štátu viac a viac peňazí,“ uviedol Doležal. Je to výsledkom toho, že železnice nikdy nedostali toľko, koľko potrebovali. Aj preto boli financie zo štátneho rozpočtu pre ZSSK schválené v rámci novely zákona.

Koľko ľudí využíva vlaky zadarmo

  • Bezplatná doprava je na Slovensku od roku 2014.
  • Vlaky zadarmo využilo za šesť rokov viac ako 153 miliónov cestujúcich. V minulom roku cestovalo zadarmo 15 miliónov ľudí.
  • ZSSK príde ročne o 30 miliónov tržieb pre prepravu zadarmo.
  • Od začiatku bezplatnej dopravy je obmedzený predaj bezplatných cestovných dokladov v rýchlikoch približne na 50 percent ich kapacity. Závisí to však od konkrétneho vlaku.

Zdroj: ZSSK

Vlaky bez ľudí?

Bezplatná doprava je na Slovensku od roku 2014. ZSSK príde ročne o 30 miliónov tržieb pre prepravu zadarmo. „Pokiaľ by bolo peňazí dosť a bola by na to politická vôľa, bezplatne by, samozrejme, mohli cestovať všetci,“ hovorí Kováč.

Čitateľka denníka Pravda Anna (75) však nesúhlasí so zrušením vlakov zadarmo. „Vlaky zadarmo využívam najmä kvôli návšteve lekára,“ hovorí. Ak by vlaky zadarmo boli zrušené, návštevy lekára by ju vyšli oveľa viac. „Načo rušiť to, čo doteraz funguje,“ hovorí.

„Pri zrušení dopravy zadarmo by sa mierne znížil objem prepravy dotknutej skupiny obyvateľov,“ hovorí Tomčiak. Utrpeli by zrejme najmä turistické či voľnočasové cesty. Nutné cesty vlakom by však dôchodcovia tak či tak realizovali, dodal. Od roku 2014 do minulého roka národný dopravca prepravil viac ako 152 miliónov ľudí, ktorí využili bezplatnú prepravu. V medziročnom porovnaní za prvé štyri mesiace tohto roka ZSSK prepravila o 65 percent menej ľudí.

Podľa Tomčiaka by mal dopravca šetriť predovšetkým v administratíve, a to pomocou ďalšej digitalizácie procesov. „Príjmy by mohol zvýšiť i efektívnejším využívaním svojich priestorov a vlakov napríklad pri výnosnejšom prenájme inzertných plôch,“ hovorí analytik. No aj zavedenie prémiových služieb s vyššou maržou je možnosťou. O definitívnych zmenách nakoniec zrejme rozhodne až diskusia medzi železničnou spoločnosťou, ministerstvom financií a rezortom dopravy.

© Autorské práva vyhradené

122 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky zadarmo