Andrea Bačíková, Marketing a PR Manager DPD
Nové pravidlá najviac zasiahnu práve lacné zásielky, ktoré do Európy putujú najmä z čínskych e-shopov. Spoločnosť DPD táto zmena veľmi neovplyvní, týka sa skôr zákazníkov internetových obchodov v mimoeurópskych krajinách. Malé nákupy do 22 eur boli až doteraz pri dovoze oslobodené od dane z pridanej hodnoty. Od 1. júla 2021 bude však DPH účtovaná za všetok komerčný tovar dovezený do Európskej únie bez ohľadu na jeho hodnotu. Nakupujúci tak budú musieť počítať so zvýšením konečnej ceny, ale aj so zdržaním pri colnom konaní.
Pre DPD to nie je nová situácia, proces funguje rovnako, len sa zmenila výška sumy, pri ktorej sa spúšťa. Na úrovni DPDgroup vo Francúzsku, kde vstupujú takéto zásielky do siete DPD a preclievajú sa, očakávame zvýšenie objemu balíkov, ktoré bude potrebné colne prejednať a na zvýšené objemy sme pripravení.
Čítajte viac Od júla budú musieť kupujúci povinne preclievať všetky zásielky z takzvaných tretích krajínJiří Ponrt, finančný riaditeľ Alza.sk
Úspech čínskych e-shopov je čiastočne daný cenou, no veľkú rolu zohrávala práve absencia spomínaného DPH pod určitou hranicou nákupu a často i doprava zadarmo (dotovaná čínskou vládou). Keď sa skončí táto neférová konkurenčná výhoda, očakávame určité zmeny v nákupnom správaní, skôr však pozvoľné a hlavne v oblasti lacnejšieho spotrebného tovaru a príslušenstva.
Rýchlosť zmeny bude tiež záležať na celkovej kvalite služby, ktorú sú miestne e-shopy schopné poskytnúť zákazníkom v porovnaní s čínskou konkurenciou. Slovenská e-commerce je veľmi vyspelá, s kvalitou služieb na nadpriemernej úrovni aj v porovnaní so zvyškom Európy. Väčšina zákazníkov tak vyžaduje viac než len výhodnú cenu. Zakladajú si aj na rýchlosti doručenia, kvalitnej a prehľadnej webovej stránke, vynikajúcom popredajovom servise, nonstop zákazníckej podpore a podobne. Domáci zákazník navyše vyžaduje aj zákonnú 24-mesačnú záruku a možnosť voľby rôznych platobných metód. To čínske e-shopy na takej úrovni ako lokálni predajcovia väčšinou ponúknuť nedokážu.
Iveta Dorčáková, hovorkyňa Slovenskej pošty
Z noviniek vyplývajú povinnosti pre zákazníkov. Odosielateľ, respektíve poštový podnik tretej krajiny, pre potrebu colného konania vyplní elektronickú správu k zásielke, uvedie všetky požadované údaje, ktoré sú súčasťou stále ešte colného vyhlásenia prikladaného k zásielke v papierovej forme a táto správa je dodaná spolu so zásielkou do krajiny určenia. Ak sú elektronické správy kompletné a bez chýb, urýchli sa colné konanie a následne Slovenská pošta dokáže tieto zásielky rýchlejšie spracovať a doručiť adresátovi. Ak však bude elektronická správa k zásielke s chybami, prípadne budú chýbať niektoré údaje ako napríklad hodnota či druh tovaru, bude pošta musieť chýbajúce údaje doplniť a komunikovať s adresátom. Môže tiež nastať situácia, že sa colné orgány rozhodnú vykonať kontrolu, a v takom prípade bude Slovenská pošta kontaktovať adresáta so žiadosťou o predloženie faktúry z dôvodu kontroly hodnoty tovaru.
Čítajte aj Pripravte sa na preclievanie tovarov z Veľkej Británie, upozorňuje Finančná správaAk za klienta podáme colné vyhlásenie my, klient bude hradiť poplatok za využitie colno-deklaračných služieb. Jeho výška bude závisieť od toho, či bude proces plne automatizovaný, teda či dostaneme od poštového podniku tretej krajiny kompletné dáta k zásielke a podanie colného vyhlásenia prebehne bez zásahu našich zamestnancov. V takomto prípade klient uhradí poplatok 2 eurá. Colník z príslušného colného úradu vydá rozhodnutie s výmerom platieb a prepustí zásielku, pošta ju doručí adresátovi. Zákazník tak na jednom mieste uhradí colné poplatky a poplatok za colno-deklaračné služby pošty. Colný dlh odvedieme Finančnej správe.
Pavla Hobíková, PR manager Mall.sk
Právne zmeny súvisiace s týmito novými pravidlami neovplyvňujú náš súčasný model podnikania. Napriek tomu však situáciu sledujeme a analyzujeme možné dosahy, hlavne v súvislosti s rozvojom nášho medzinárodného trhu.
Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu
Táto zmena sa nedotkne obchodníkov a predpokladám, že ani väčších firiem, keďže objednávky z tretích krajín sú vo väčších sumách a už aj dnes tak spadajú pod preclenie a platbu DPH.