Pravidelnými či občasnými brigádami si privyrába až 60 percent študentov uviedlo, a až 79 percent disponuje vlastným bankovým účtom. Prieskum bol realizovaný na vzorke 6 100 stredoškolákov, ktorí sa zapojili do 9. ročníka vedomostnej súťaže Finančná olympiáda. V tej tento rok zvíťazila Júlia Tyukosová z Gymnázia M. R. Štefánika v Nových Zámkoch ktorá sa okrem prvenstva v olympiáde teší aj z hlavnej ceny ktorou bol tablet, 1 000 eur pre pedagóga a 1 000 eur pre školu.
Vreckové v desiatkach eur
Prieskum taktiež ukázal, že najviac stredoškolákov (45 percent) dostáva týždenné vreckové vo výške 20 až 30 eur, približne 21 percent hospodári s týždennou sumou 10 až 20 eur a necelých 30 percent si musí poradiť s vreckovým do 10 eur týždenne. „Vreckové sa takto u takmer polovice zapojených stredoškolákov pohybuje mesačne v rozmedzí od 80 do 120 eur, čo už sú nemalé peniaze. Žiaci nemusia hradiť povinné účty, stravu, dopravu ani ubytovanie. Ide teda o sumu určenú na osobnú spotrebu," hovorí Juras. Tu vidíme priestor, kde môžeme mladých ľudí vzdelávať a naučiť ich takéto financie rozumne plánovať, dodal.
Z prieskumu taktiež vyplýva, že si privyrába až 60 % stredoškolákov a až 79 % hospodári so svojimi peniazmi cez vlastný bankový účet.
Študenti si sporia na zábavu a elektroniku
Až 86 percent stredoškolákov si podľa prieskumu sporí na konkrétnu vec. Stredoškoláci však najviac míňajú peniaze na voľnočasové aktivity s priateľmi (40 percent), jedna tretina míňa na cestovanie. Na nový mobil, počítač či inú elektroniku si odkladá peniaze až 31 percent študentov. " Mladí ľudia sa vďaka hospodáreniu s vlastnými peniazmi pripravujú na samostatný finančný život a sú pripravení aj na ďalší level praktickej výučby,“ hovorí Juraj Juras. Tým je spravovanie osobných financií a základné pravidlo Ideálnych finančných mier 10 : 20 : 30 : 40, dodal.
Podľa tohto pravidla optimálneho spravovania financií smeruje 10 % z mesačných príjmov do tvorby rezervy, 20 % na zabezpečenie do budúcnosti, maximálne 30 % môžu tvoriť v prípade potreby úvery – napríklad hypotéka a nie viac ako 40 % z mesačných príjmov by malo smerovať do spotreby.
Financie ako súčasť výučby na školách
Podľa prieskumov majú dospelí Slováci so spravovaním osobných financií problémy. „Vnímame, že mnohým ľuďom chýbajú základné informácie a z praxe je zrejmé, že svojim peniazom nerozumejú, hovorí Juraj Juras, správca Nadácie PARTNERS. Zároveň dodáva, že je dôležité túto oblasť edukáciou podchytiť v čo najskoršom veku, ešte predtým, ako mladí ľudia vstúpia do dospelosti.
Nadácia aktivitu Finančná olympiáda vyvinula ako praktický doplnok k bežnej školskej výučbe. Praktické príklady, úlohy a otázky v súťažnom teste majú mladých ľudí jednak preskúšať z ich vedomostí, pomôcť im lepšie pochopiť základnú finančnú terminológiu a ukázať im, ako ju používať v praxi a zároveň aj ako svoje financie v budúcnosti plánovať.