Hotovosť je stále najpoužívanejším platobným prostriedkom na Slovensku. Podľa dát Európskej centrálnej banky bolo pred pandémiou 79 percent všetkých transakcií na miestach predaja v eurozóne realizovaných v hotovosti, pričom v u nás to bolo 78 percent transakcií. Pandémia to čiastočne obmedzila, pokles bol v roku 2020 na úrovni šesť percent v rámci únie, v prípade Slovenska išlo o 4-percentný pokles.
Bezkontaktné platby kartou však napriek obavám so šírenia nákazy prostredníctvom bankoviek využívalo vlani na Slovensku len 23 percent ľudí. Podľa Európskej centrálnej banky, Európania už postupne využívajú platby v hotovosti a bezkontaktne podobným spôsobom ako aj pred začiatkom pandémie a neprehodnocujú ich používanie.
Čítajte viac Končí sa doba „kešu“? Banky rušia pobočky a zbavujú sa hotovostiHotovosť stále „letí“
„Nepredpokladáme, že pandémia dlhodobo zmení pomer platieb v hotovosti a bezkontaktných spôsobov v najbližších mesiacoch. Zároveň však treba povedať, že samotné banky už dlhšiu dobu prehodnocujú efektívnosť kamenných prevádzok, veľkú časť z nich už zrušil a zároveň viac spoplatňujú mnohé bankové operácie, ktoré sa nedejú elektronicky a v online priestore. To sa, samozrejme, prejavuje vo väčšom náraste bezkontaktných platieb,“ povedala Lenka Buchláková, ekonomická analytička z FinGO.
Prieskum centrálnej banky z vlaňajška takisto ukázal, že 67 percent Slovákov sa neobávalo prenosu nákazy Covidom-19 prostredníctvom bankoviek, 27 percent Slovákov túto obavu malo, a len sedem percent sa vyjadrilo, že neplatí v hotovosti. Priemerná suma, ktorú sme vlani minuli v hotovosti na deň bola 24,20 eura, v prípade bezhotovostných platieb je to suma 14,14 eura.
Denne sme spolu s ostatnými platbami, ako sú napríklad platby cez internet či prostredníctvom mobilných aplikácii, v minuli v priemere 60 eur denne. Bezhotovostné platby sa v celej únii dostali do popredia od prvej vlny pandémie koronavírusu v marci 2020. Ľudia z obavy šírenia nákazy nechceli platiť hotovosťou, a tak využívali v obchodoch prevažne platbu kartou.
„Zároveň vidíme aj na Slovensku od vlaňajška výrazný nárast nákupov cez internet. V tomto prípade ľudia platili cez internetbanking, veľmi malé percento z nich volilo platbu na dobierku v hotovosti,“ doplnila Buchláková.
Čítajte viac Platby na internete sa od januára zmenia. Pre niekoho budú komplikovanejšieKedy budú dominovať bezhotovostné platby?
Priemer medzi hotovostnými a bezhotovostnými platbami sa bude približovať až o niekoľko rokov. Podľa niektorých odhadov to bude trvať minimálne 40 až 50 rokov, teda jednu až dve generácie, kým sa používanie bezhotovostných platieb zvýši natoľko, že budú vo výraznej prevahe oproti hotovosti. Slovensko v oblasti inovačných a digitálnych technológií v bankovníctve napreduje, avšak ruka v ruke s tým musí ísť aj o napredovanie vo finančnej gramotnosti obyvateľstva. Kľúčová je spolupráca štátu, finančných a vzdelávacích inštitúcií.
„Čo sa týka akéhosi povedomia, vidíme, že napríklad internetbanking je veľmi populárny aj v skupine dôchodcov. Až 40 percent ľudí nad 65 rokov využíva služby internetbankingu. Vlani vyhľadávalo nakupovanie v e-shopoch až vyše 70 percent ľudí. V priemere urobili dva nákupy mesačne, pričom hodnota tovarov dosahuje aktuálne úroveň 214 eur. Ako som spomínala, nakupovanie cez internet zintenzívnila pandémia koronavírusu, čo sa odrazilo aj na nakupovaných položkách,“ skomentovala Buchláková.
Okrem oblečenia, kozmetiky či elektroniky vo väčšej miere nakupujeme aj potraviny a lieky. Aj napriek tomu, že sa postupne otvárajú obchody sa ukazuje, že sa ľudia obávajú šírenia nákazy, a preto radšej uprednostňujú nakupovanie z domu. Online nakupovanie vzrástlo vlani medziročne celkovo v 27 krajinách Európskej únie, až o štyri percentá. Až 72 percent Európanov nakupovalo online.
V internetových obchodoch míňa až takmer polovica Slovákov mesačne približne od sto do 500 eur. Zintenzívňuje sa aj nákup potravín, a to nielen trvanlivých. V priemere necháme v e-shopoch s potravinami za jeden nákup 45 eur. Kým v kamenných obchodoch minieme menšie sumy, ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie čiastky.