Súpravy za desiatky miliónov eur z európskych zdrojov s minimálne 300 miestami na sedenie majú premávať v prímestskej a v regionálnej železničnej doprave východoslovenského regiónu. Zlepšiť kvalitu cestovania by mali na úsekoch železničných tratí Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov a po elektrifikácii až po Humenné a úseky Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou, Košice – Moldava nad Bodvou.
Nové súpravy majú nahradiť opotrebované a poruchové viac ako 40-ročné vozidlá, ktoré nespĺňajú ekologické požiadavky a nevyhovujú kritériám pre komfortnú dopravu. Pôjde o nízkopodlažné vlaky prispôsobené na prepravu imobilných cestujúcich. Okrem iného budú klimatizované, s wifi pripojením, systémom počítania cestujúcich, kamerovým systémom a umožnia aj prepravu bicyklov, kočíkov či nadrozmerných batožín. Jazdiť budú rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Ako pre TASR potvrdil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč, do prevádzky by mali byť uvedené do roku 2023.
Remišová pripomenula, že moderná prímestská a regionálna vlaková doprava zohráva nezastupiteľnú úlohu pre tisíce ľudí, ktorí každý deň cestujú do práce či do školy v Košiciach a Prešove z priľahlých obcí. „Ak chceme, aby ľudia viac využívali ekologickú železničnú dopravu, musí byť komfortná a spoľahlivá. Práve preto z eurofondov podporujeme modernizáciu železničnej osobnej dopravy v regiónoch,“ uviedla ministerka, ktorej rezort plní úlohu koordinátora eurofondov.
V tomto prípade ide o tretiu časť projektu Modernizácia vozového parku železničných koľajových vozidiel hradeného z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Vyhlasovateľom vyzvania je Ministerstvo dopravy a výstavby SR a oprávneným žiadateľom je ZSSK.