Podvody pri rezervácii ubytovania sa zase rozmáhajú. Spotrebiteľské centrum radí, ako sa im vyhnúť

Vzhľadom na tohtoročné udalosti spojené s pandémiou je možné predpokladať, že kapacita ubytovacích zariadení pre dovolenkárov bude nižšia, čo znamená, že sa budú musieť rozhodovať rýchlo. Práve to predstavuje príležitosť pre podvodníkov a reálnu možnosť straty peňazí, varuje Európske spotrebiteľské centrum v SR.

01.06.2021 11:22
Dánsko, koronavírus, dovolenka Foto: ,
Spotrebiteľské centrum preto hlavne radí, aby si dovolenkári čítali recenzie ešte pred samotným zarezervovaním pobytu.
debata

Podvodné ponuky totiž nie sú žiadnou novinkou. Známy je aj prípad spotrebiteľky, ktorá spolu so svojimi priateľmi plánovala dovolenku a ubytovanie hľadala cez overenú stránku. Vybrali si vilu na Sardínii. Presvedčili ich fotky, cena a v neposlednom rade to, že všetky ostatné porovnateľné ponuky boli buď obsadené alebo výrazne drahšie. To, že sa stali obeťou podvodníka, zistili až po úhrade platby. Ubytovanie mala najskôr rezervované cez platformu, no následne údajne pre ukončenie spolupráce medzi platformou a ubytovacím zariadením došlo k jeho zrušeniu. Keďže mala na prenajímateľa e-mailový kontakt, napísala mu a po potvrdení termínu uhradila platbu prevodom. Po zaplatení sa prenajímateľ prestal ozývať. Spotrebiteľka požiadala známeho, ktorý žije na Sardínii o pomoc. Vyšlo najavo, že vila s rovnakým názvom existuje, ale ide o prázdnu budovu, ktorá určite nezodpovedá stavu zobrazenému na fotografiách. Prípad nám následne poslala na riešenie. Európske spotrebiteľské centrum v Taliansku sa spojilo s miestnou políciou, avšak výsledkom bolo zistenie, že ide o podvod. Jedného páchateľa sa im podarilo identifikovať, no k vráteniu platby aj tak neprišlo.

Spotrebiteľské centrum preto hlavne radí, aby si dovolenkári čítali recenzie ešte pred samotným zarezervovaním pobytu. Falošné recenzie sa môžu vyznačovať napríklad tým, že v nich chýba text a neuvádzajú nič iné ako plné hodnotenie. Dobré je sledovať aj to, či všetky kladné recenzie nepochádzajú od recenzentov, ktorí navštívili vilu alebo apartmán po prvýkrát. Čítať treba čo najviac recenzií a hľadať aj na viacerých stránkach. Čím viac recenzií v dlhšom časovom období, tým väčšia je pravdepodobnosť, že ubytovanie naozaj existuje.

letisko, Ryanair, doprava, dovolenka, lietadlo, cestovanie, Čítajte aj Dovolenka pri mori? Letisko Bratislava spúšťa pravidelné linky

Overenie adresy

Rovnako dôležité je aj overenie adresy. Aj pri serióznych poskytovateľoch sa môže stať, že adresa uvedená v popise ponuky nemusí po zadaní do vyhľadávača zobraziť konkrétne ubytovacie zariadenie. Ak sa niečo podobné stane, vhodné je kontaktovať prenajímateľa a požiadať ho o presné súradnice. Aj tie je si však pre istotu treba dodatočne overiť.

Komunikácia mimo platformy

Inzeráty na platformách nie sú zadarmo a obchodníci za zverejnenie svojej ponuky platia. Na druhej strane platformy spotrebiteľom často v tejto cene ponúkajú rôzne služby ako napríklad asistenciu pri reklamácií, ale aj pomoc pri vrátení platby v prípade podvodov. Netreba sa preto nechať zlákať na komunikáciu mimo platformy. Nestojí to za to. Oficiálne stránky chránia platby spotrebiteľov, aj ich osobné údaje.

Treba si zvoliť bezpečný spôsob platby

Trvať treba na úhrade platby pri nástupe na ubytovanie alebo prípadne na úhrade väčšej časti platby rezervácie až v deň príchodu. Za bezpečný spôsob platby sa považuje platba kartou cez zabezpečenú platobnú bránu tretej strany. Pokiaľ je potrebné uhradiť rezerváciu vopred, uprednostniť treba platbu kartou. Ak by išlo o podvod, práve platba kartou dáva možnosť obrátiť sa na banku a požiadať o vykonanie spätného zaúčtovania platby tzv. chargeback. Pri platbe prevodom vopred na účet takéto niečo nie je možné.

Podozrivá cena

Ak ponuka vyzerá príliš dobre na to, aby to bola pravdivá, potom to tak je. V týchto prípadoch treba k objednávke pristupovať obozretne a využiť vyššie uvedené možnosti platby. Najlepšou ochranou pred podvodmi je pozornosť pri rezervácii a v prípade pochybností požiadať o pomoc priamo Spotrebiteľské centrum.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #podvody #ubytovanie #letná sezóna #spotrebiteľské centrum