Pracovať z domu i z kancelárie? Ľudia si to môžu nastaviť, ale prídu o peniaze

Niekoľko dní práca z domu, zvyšok v kancelárii. Aj tak môže čoskoro vyzerať systém práce v niektorých firmách.

01.06.2021 06:00
Milan Krajniak Foto: ,
Minister práce Milan Krajniak (Sme rodina).
debata (12)

Takzvanú hybridnú prácu z domu umožňuje novela Zákonníka práce z dielne rezortu práce. Tá platí už od začiatku marca. Ľudia si tak môžu vybrať, koľko odpracujú formou home office a koľko vo firme. Po vzájomnej dohode si môžu zamestnanci aj nastavovať pracovný čas v rámci celého týždňa alebo sa práca z domu bude vykonávať v pružnom pracovnom čase.

„Príležitostný home office môžeme charakterizovať ako prácu vykonávanú jednak za mimoriadnych okolností a ako prácu vykonávanú z domu napríklad raz alebo dva razy do týždňa,“ vysvetľuje advokát Stanislav Hutňan. Okrem toho sa môžu zamestnanci so zamestnávateľom tiež dohodnúť, že si budú v rámci práce z domu sami rozvrhovať aj pracovný čas.

V tomto prípade je podľa Hutňana pracovný čas v novele jasne uvedený. „Ak považujeme § 52 (5) za akúsi formu hybridného home officu, tak je zrejmé, že tento odsek o pružnosti pracovného času sa uplatňuje aj na upravený výkon práce,“ tvrdí advokát.

rodina, práca, rady, rada, pomoc, home office Čítajte viac Firmy už ľudí nútia chodiť do kancelárií. Môžu ešte zamestnanci pracovať z domu?

Uvoľnenie epidemiologických opatrení prinieslo i koniec prikázanej práce z domu. Novela Zákonníka práce však dáva zamestnancom právo na prácu z domu, ak to ich povolanie dovoľuje. Toto ustanovenie prestane platiť až dva mesiace po odvolaní mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Samozrejme, na strane firmy nemôžu byť vážne prevádzkové dôvody, ktoré by tomu bránili.

Pri rozhodovaní však treba zvážiť aj nevýhody – pri hybridnej forme práce totiž nemá zamestnanec nárok na príplatky za nadčasy či odrobené sviatky a víkendy. Nebude mať nárok ani na mzdovú kompenzáciu za sťažený výkon práce. A neplatí preňho rozvrhnutie týždenného pracovného času, zákonom určené voľno počas dňa a tiež týždňa. Rozhoduje o ňom sám.

Samozrejme, všetko za podmienky, ak sa s firmou nedohodne v zmluve inak. Aj pri pružnom pracovnom čase však podľa Hutňana platí, že sa nemôže presiahnuť priemerná doba týždenného pracovného času.

Bude záujem?

Hybridný typ práce má vo firmách podporu. A to najmä v tých, ktorým sa počas pandémie osvedčil. „Firmy aktuálne hľadajú systémové riešenie, ako dlhodobo nastaviť férové pracovné prostredie pre skĺbenie práce z domu s prácou v kancelárii,“ vysvetľuje postoj Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Miriam Filová. Kde to charakter práce dovoľuje, ponechávajú ešte na určité obdobie súčasný režim, dodala.

Dopyt po tomto systéme avizujú aj odborári. „Zrejme sa hybridný systém z prevažnej časti skutočne etabluje. Predpokladám však, že to v praxi nebude iba o jednostrannom určovaní pravidiel,“ tvrdí Andrej Žvásta, predseda odborovej organizácie ZO ECHOZ uniJA, ktorá zastupuje prevažne zamestnancov v IT spoločnostiach. Podľa jeho slov sú totiž podmienky v legislatíve nedostatočne formulované.

V zákone je síce podľa Žvástu nárok formálne jasne definovaný, ale je podmienený menej jasnou definíciou. „V prípade nedostatočnej komunikácie sú preto konflikty predurčené. Záležať teda bude aj na dobrom fungovaní inšpektorátu práce a súdov,“ vysvetlil Žvásta. Zamestnanci tiež v prípade vlastného rozvrhnutia času prídu napríklad o príplatky za nadčas či prácu počas víkendu.

žena, rúško, choroba, karanténa, práca, home office Čítajte viac Nové pravidlá práce z domu? Ľudia na tom môžu nakoniec prerobiť

O podmienkach sa (ne)rokuje

Zatiaľ sa však nekoná veľký návrat ľudí do kancelárií a zavedenie nových podmienok. Firmy v súčasnosti fungujú ešte v pandemickom režime a v kanceláriách sa striedajú skupiny zamestnancov napríklad v týždenných intervaloch. Niektorí zamestnávatelia zase podľa Filovej nechávajú rozhodnutie na zamestnancovi, aby sám zvážil, kedy chce pracovať z domu a kedy je potrebné prísť osobne.

Ani z radov odborárov nebadať záujem zamestnancov v tejto fáze riešiť napríklad dodatky k pracovnej zmluve. Podľa Žvástu sú však aj firmy, ktoré v minulosti avizovali, že prácu z domu považujú za dočasné riešenie a určite budú požadovať návrat zamestnancov do kancelárií v plnom rozsahu. „Tam určite budeme musieť ísť do vyjednávania. Ide o špecifické firmy a špecifický problém,“ tvrdí Žvásta.

Určité rokovania o nových podmienkach práce z domu sa už uskutočnili. „Pravidelne rezonuje problém výšky refundácie zvýšených nákladov. O čo viac sa vyšlo nesystémovo v ústrety zamestnávateľom, o to viac sú a budú konfrontovaní s oprávnenou nespokojnosťou zamestnancov,“ tvrdí Žvásta s tým, že to potvrdzujú aj firmy. Tie ľuďom musia hradiť zvýšené náklady na prácu z domu. Ľudia ich však musia vedieť preukázať.

Podľa prezidenta Združenia podnikateľov Slovenska Jána Solíka za to môže vyhodnocovanie pripomienok novely ešte predtým, ako sa dostala na vládu a do parlamentu. „Pri schvaľovaní Zákonníka práce bolo z 200 zásadných pripomienok neakceptovaných 90 percent. Dôsledkom sú viaceré nejasnosti a praktické problémy pri jeho aplikácii,“ dodal s tým, že firmy ešte potrebujú čas na analýzu prijatých zmien a ich praktické zapracovanie.

praca shutterstock 714083845 Čítajte viac Zdravotné priority a bez dane. Ako sa kompenzuje home office v zahraničí?

Aká bude produktivita práce?

Hybridná forma práce tiež môže zamiešať číslami pracovného výkonu. Ako vysvetľuje prezidentka slovenskej pobočky Medzinárodnej federácie koučov Zora Inka Grohoľová, produktivita sa v tomto režime môže zvýšiť – ak sa zoberie do úvahy ušetrený čas na cestovanie. To, či sa zlepší aj sústredenie na prácu, podľa Grohoľovej závisí od toho, v akých podmienkach človek funguje v rámci home office.

„Každá zmena vyžaduje veľa času a energie. Aj v tomto prípade by mal mať každý zamestnanec možnosť pristupovať k nej svojím vlastným tempom a podľa toho, čo je preňho najefektívnejšie,“ hovorí Grohoľová. Tým, ktorým sa podarí správne uchopiť túto príležitosť, môžu vzniknúť nečakané časové rezervy, a teda aj možnosť venovať sa viac svojmu telesnému a duševnému zdraviu.

Pracovné úlohy si tiež treba vedieť do pracovného času rozložiť. „Najviac výkonu si vyžadujú analytické činnosti, robenie rozhodnutí, tvorba stratégií, učenie sa nových vecí, kreatívne činnosti. Tieto úlohy je najlepšie zaradiť do ranných a dopoludňajších hodín,“ vysvetľuje Grohoľová. Popoludní sa podľa nej môže človek venovať aktivitám, ktoré nevyžadujú až také sústredenie, opakovaným a tiež rutinnejším činnostiam.

sedenie, notebook, práca, doma Čítajte viac Práca z domu po novom. Firmy uhradia náklady, potešia sa aj digitálni nomádi

Aké sú po novom pravidlá práce z domu

Novela Zákonníka práce, ktorá platí od marca, rieši prácu z domu a teleprácu. Rozlišuje tiež, či ide o príležitostnú, alebo o pravidelnú prácu z domu.

  • Všetky podmienky a rozsah práce z domu musia byť dohodnuté v pracovnej zmluve.
  • Zamestnanci, ktorí pracujú formou príležitostného home officu, hybridného spôsobu, práce z domu alebo telepráce, si môžu po dohode s firmou rozvrhnúť pracovný čas.
  • V prípade, že si zamestnanec sám rozvrhne pracovný čas, sa na neho neuplatňujú ustanovenia o rozvrhnutí určeného týždenného pracovného času, nepretržitom dennom odpočinku a nepretržitom odpočinku v týždni.
  • Zamestnancom tiež vtedy nepatrí mzda za prácu nadčas, mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok, za prácu v sobotu, za prácu v nedeľu, za nočnú prácu a mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce, ak sa so zamestnávateľom nedohodnú inak.
  • Platí právo na odpojenie od práce. Týka sa to tých, ktorým určuje pracovný čas zamestnávateľ a nemajú pohotovosť alebo dohodnutý nadčas.
  • Firma bude ľuďom hradiť zvýšené náklady na prácu z domu. Konkrétne náklady si môžu dohodnúť v pracovnej zmluve.
  • Zamestnanci si po novom nemusia vybrať len jedno miesto, kde budú pracovať.
  • Platia pri nej zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. O prípadných rizikách rozhoduje firma a zamestnanca s tým musí oboznámiť.
  • Zamestnanci majú právo aj na formu stravovania, ak pracujú dlhšie ako štyri hodiny denne.
  • Ak firma nemá vlastné stravovacie zariadenie, dostanú zamestnanci na výber medzi stravným lístkom a finančným príspevkom.
  • Zamestnávateľ svojim pracovníkom musí zabezpečiť aj potrebné technické vybavenie. Zamestnanec však môže používať aj vlastnú techniku.
  • Zamestnávateľ by mal okrem bezpečnostných softvérov upozorniť zamestnanca, že firemné vybavenie môže používať len on a výhradne na pracovné účely.
  • Firma tiež nemôže zvýhodniť alebo obmedziť zamestnanca pracujúceho z domu v porovnaní s ostatnými zamestnancami.

Zdroj: Zákonník práce, Národný inšpektorát práce

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #mzda #zákonník práce #príplatky #práca z domu #home office