E-mail ako povinný údaj? Dôchodkyňa nemá internet, skončí bez poistky

Poisťovňa Allianz už dlhodobo prenáša staré poistné zmluvy. Tie už spravidla nezodpovedajú aktuálnym podmienkam. Ľuďom sa tak staršie poistky síce skončia, no v predstihu si môžu uzatvoriť nové. Kvôli digitalizácii s tým však niektorí z nich môžu mať problém.

20.05.2021 18:00
penzistka, babička, dôchodkyňa, notebook,... Foto:
Ilustračné foto.
debata (6)

Do redakcie denníka Pravda sa ozvala dôchodkyňa Irena Polónyová. V júli tohto roka sa jej skončia staršie zmluvy na poistenie nehnuteľnosti a domácnosti, ktoré jej kryjú rekreačnú chatu. Poisťovací dom jej tak v predstihu poslal oznámenie o ich zániku. A to s tým, že môže prejsť na zmluvy nové. Ako ju však informovala pracovníčka poisťovne, do povinných kontaktných údajov musí uviesť aj svoj e-mail.

Problém je v tom, že dôchodkyňa nemá doma internetové pripojenie a elektronickú poštu nepoužíva. „Hneď ako prišiel ten list, som tam volala. Povedala som, že nemám internet a pracovníčka mi povedala, že tak bohužiaľ, nedá sa to,“ tvrdí Polónyová. Konanie poisťovne považuje Polónyová za diskriminačné. Na splnenie „e-mailovej“ podmienky by si spolu s manželom museli dať zapojiť internet, kúpiť počítač alebo nové smartfóny.

To, že e-mail a mobil je na nových poistných zmluvách uvedený ako povinný údaj, potvrdila aj hovorkyňa poisťovne Allianz Helena Kanderková. „Dôvodom je rozvoj digitálnych služieb pre klientov, ktoré im bez týchto základných kontaktných údajov nie je možné poskytovať,“ vysvetľuje. Nejde len o komunikáciu, ale elektronická pošta slúži aj na rôzne upozornenia o omeškaní platby či pri ochrane majetku, dodáva.

auto, pzp Čítajte viac Šéfka SLASPO: Pokuty nestačia. Nepoistení vodiči by mali platiť sankčné poistné

Výnimku pre starších vynechali

V prvej fáze migrácie zmlúv mali mať ľudia nad 65 rokov výnimku v povinnosti poskytnúť elektronické kontakty. Nakoniec sa poisťovňa rozhodla inak. „Keď sme to spustili, ukázalo sa, že klienti nad 65 rokov nemali problém poskytnúť e-mail,“ hovorí Kanderková. Keby boli podmienky rôzne, bolo by to neefektívne, dodala. Prechodné obdobie tak nakoniec nezaviedli.

Podľa Kanderkovej takto poisťovňa ľuďom, ktorí majú poistený svoj majetok, posiela cez e-mail napríklad upozornenia na blížiace sa meteorologické riziká. Okrem toho sa elektronická komunikácia využíva na on-line hlásenia poistných udalostí, sledovanie priebehu riešenia škody či upozornenia o blížiacej sa alebo neuhradenej platbe.

Ako však dodala, pri komunikácii a vybavovaní agendy poisťovňa ľudí neobmedzuje. „Klienti s nami môžu komunikovať prostredníctvom e-mailu, mobilu, prostredníctvom pobočiek, servisných centier, finančných konzultantov alebo infolinky, podľa toho, čo im najviac vyhovuje, prípadne je pre danú agendu najefektívnejší spôsob,“ povedala.

búračka, nehoda, auto, pzp, poistenie Čítajte viac Odborník: Poisťovne sa snažia platiť čo najmenej, preto pri škodách špekulujú

Bez papierov

On-line vybavovanie agendy začali preferovať najmä finančné inštitúcie. Podľa finančného analytika z OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika je to logické. „Na druhej strane by každá inštitúcia mala byť pripravená aj na klasickú komunikáciu v pobočke či prostredníctvom listov,“ myslí si. Podľa jeho skúsenosti poisťovne počítajú s oboma možnosťami a tam, kde to nie je možné, netlačia na elektronickú správu zmlúv.

Podľa Kanderkovej je digitalizácia a bezpapierová komunikácia dlhodobo jednou z priorít stratégie Allianz. Výsledkom majú byť moderné, jednoduché a intuitívne služby. Ako ďalej uviedla, celá poisťovacia skupina pri podnikaní kladie dôraz na udržateľnosť a ochranu životného prostredia. Pomôcť tomu má i minimalizovaná spotreba papiera.

„Vďaka postupnému nahradzovaniu tlače poistných zmlúv a zasielania predpisov a poštových poukážok a ich nahradzovania elektronickými dostanú naši klienti potrebné informácie okamžite, čím šetríme nielen ich čas, ale aj prírodu a zdroje,“ uzavrela hovorkyňa poisťovne.

Prečo sa staré zmluvy končia?

Rušenie starých zmlúv však nie je výnimočné. Týka sa to najmä tých, ktoré boli uzatvorené aj niekoľko desaťročí spätne. „Ak po dlhšom čase niektoré poistné produkty už nezodpovedajú aktuálnym podmienkam, poisťovňa ich logicky musí obmeniť,“ vysvetľuje Búlik. Táto zmena je vo väčšine prípadov v prospech klienta, dodal.

Komunálna poisťovňa Čítajte viac Ľudia si na účet vkladali aj 100-tisíc eur. Poisťovňa to nenahlásila a dostala pokutu

Obmena je dôležitá najmä pri produktoch, ako je poistenie nehnuteľnosti. Ľudia si zmluvy totiž nekontrolujú a vzniká takzvane podpoistenie. To v praxi znamená, že rodinný dom či byt je chránený nižšou poistnou sumou, než aká je ich skutočná hodnota. Podpoistenie sa vyskytuje spravidla aj po pár rokoch od uzatvorenia zmluvy.

Po čase sa tak stáva, že zmluva je síce veľmi lacná, ale reálne už človeka nechráni. Hlavne v súčasnosti rastú ceny nehnuteľností pomerne rýchlo a ľudia si svoje poistné zmluvy neaktualizujú. Odborníci preto pri poistení bývania odporúčajú skontrolovať si podmienky aspoň raz za päť rokov.

„Špeciálne Allianz má v portfóliu ešte zmluvy Slovenskej poisťovne spred roku 1989 s poistnou sumou na rodinné domy vo vtedajšej jednotnej výške 200-tisíc korún, čo je dnes približne 6 600 eur, ktorá by mala pokryť obnovu rodinného domu po zničení napríklad povodňou,“ vysvetľuje Búlik. Pri novej zmluve sa nastavuje poistná suma na základe cenovej mapy a zodpovedá reálnej hodnote, dodal.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #poistenie #Allianz #poisťovňa #poistka