„Záujemca získa prehľad, v akých termínoch môže prísť, nestojí v rade, dokáže si naplánovať, kedy príde. Systém všetky rezervácie zautomatizuje,“ hovorí ústredný riaditeľ Kancelárie ZMOS Michal Kaliňák. Vďaka registrácii zákazníkov na konkrétny čas bude možné koordinovať maximálnu povolenú kapacitu v podnikoch a tiež zbierať kontakty pre následné trasovanie, dodáva.
On-line rezervácia
Rezervačný portál spoločne s portálom Menucka.sk v súčasnosti pripravuje prehľad gastroprevádzok s možnosťou on-line registrácie. "Veríme, že práve jednoduchá možnosť rezervácií a splnené nové pravidlá pre uvoľnenie opatrení voči gastroprevádzkam umožnia skorší návrat hostí do reštaurácií, ktoré by tak mohli, aj keď za prísnych obmedzení a povinností, fungovať aspoň v obmedzenej prevádzke,“ hovorí Kamila Slašťanová, zakladateľka portálu.
Pomôžu si reštaurácie samy?
Gastroprevádzky potrebujú pomoc ako soľ. Viac ako dvesto dní fungovali obmedzene alebo vôbec a finančná injekcia od štátu je pre mnohé nedostatočná. "Od vlády preto očakávame rozumné uvoľňovanie opatrení s dôrazom na čo najskoršie fungovanie gastroprevádzok,“ hovorí Kaliňák.
Viaceré reštaurácie každý deň stoja pred otázkou, či to zvládnu. „Prijaté štátne kompenzácie, ktoré mali podnikom obrovské straty vynahradiť, zlyhávajú, a vláda sa zaoberá množstvom iných problémov. Gastrosegmentu by tak malo byť umožnené zachrániť sa vlastnými silami,“ dodal Kaliňák.
Podobný názor má aj Aliancia Slovenskej Gastronómie – 10 pre gastro. „Vítame možnosť on-line rezervácií, ktoré to podnikom môžu uľahčiť,“ hovorí Viliam Pavlovský, prezident aliancie. "Chceme mať nástroj, ktorý nám zabezpečí, že náš segment nebude zatváraný, bude fungovať bezpečne a bude môcť poskytnúť štátu dáta na prípadné trasovanie, ak by nastal nejaký problém,“ dodal Pavlovský. <PE>
O pivo je záujem
Vyšší záujem o pivo eviduje Plzeňský Prazdroj Slovensko. Objednávky pribúdajú každý deň. Podniky podľa Prazdroja objednali o 120 hektolitrov piva viac v porovnaní s minulým pondelkom. Prazdroj je na zvýšený záujem o pivo pripravený už od apríla, a to aj čo sa týka logistiky. "Urobili sme maximum, aby sme boli 100-percentne pripravení na oznámenie otvorenia, kedykoľvek by to bolo,“ hovorí Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ pre prevádzky a reštaurácie, Plzeňský Prazdroj Slovensko.
Na Slovensku sa interiéry reštaurácií otvorili iba v štyroch okresoch – Nitra, Senec, Topoľčany a Hlohovec. Plzeňský Prazdroj Slovensko však očakáva otvorenie 60 reštaurácií v oranžových okresoch. A to najmä tých, ktoré boli počas pandémie úplne zatvorené.
"Dôležitým aspektom, ktorý bude mať vplyv na návrat ľudí do interiérov prevádzok, je aj nedostatok personálu,“ hovorí Kubiš. Ide najmä o fakt, že viacerí ľudia, ktorí pracovali v gastrosektore, museli zmeniť zamestnanie. Vidieť to už bolo počas otvárania terás. Problém budú mať hlavne prevádzky, ktoré boli celý čas zatvorené a mnohí ich zamestnanci si našli za to obdobie inú prácu, dodal Kubiš.