Firmy už ľudí nútia chodiť do kancelárií. Môžu ešte zamestnanci pracovať z domu?

Už to nie je povinné, len sa odporúča. Vláda spolu s uvoľňovaním epidemiologických opatrení zrušila aj prikázanú prácu z domu. Mnohé firmy to zobrali ako povolenie vrátiť svojich ľudí späť do kancelárií. Zamestnanci však v tomto prípade neťahajú za kratší koniec.

15.05.2021 18:00
rodina, práca, rady, rada, pomoc, home office Foto:
Ilustračné foto.
debata (12)

Podmienky práce z domu totiž zmenila novela Zákonníka práce z dielne ministra práce Milana Krajniaka (Sme rodina). Do legislatívy sa dostalo špeciálne ustanovenie – podľa neho majú zamestnanci právo na prácu z domu, ak to ich povolanie dovoľuje. Zamestnanec o to môže požiadať, ale firma by to mala počas pandémie robiť automaticky. Samozrejme, na strane firmy ale nemôžu byť vážne prevádzkové dôvody, ktoré by tomu bránili. Toto ustanovenie prestane platiť až dva mesiace po odvolaní mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu.

„Zamestnanec má teda právo o home office požiadať a táto žiadosť by nemala byť bezdôvodne odmietnutá,“ vysvetľuje advokát Peter Neštepný z advokátskej kancelárie Stentors. Pripomína, že problém na strane firmy musí byť dobre odôvodnený. „Vážne prevádzkové dôvody by mali byť objektívneho charakteru. Čiže malo by ísť o činnosti, pri ktorých je nevyhnutná prítomnosť zamestnanca na pracovisku, nielen situácie, keď sa zamestnávateľ subjektívne rozhodne, že mu návrat do pôvodného predpandemického režimu viac vyhovuje,“ upozorňuje Neštepný. V prípade problémov sa treba obrátiť na inšpekciu práce, dodáva.

žena, rúško, choroba, karanténa, práca, home office Čítajte viac Nové pravidlá práce z domu? Ľudia na tom môžu nakoniec prerobiť

Nespokojní zamestnanci, ktorých firmy povolali späť k dochádzkovému systému, sa začali obracať aj na občianske združenie (OZ) Pracujúca chudoba. „Nám sa ozvalo niekoľko zamestnancov z celého Slovenska, že ich nadriadení povolávajú späť do kancelárií napriek tomu, že prácu vedia bez problémov vykonávať naďalej z domácnosti,“ povedal pre denník Pravda zakladateľ a predseda OZ Pracujúca chudoba Milan Kuruc. Vidno to podľa neho i na rannej dopravnej špičke, ktorá sa objavila po rozhodnutí vlády home office už len odporúčať.

Nie všetci zamestnávatelia však zobrali zrušenie zákazu svojsky. „Máme aj informácie z niektorých nadnárodných firiem, kde sa zvolávanie na pracovisko zatiaľ nekoná,“ hovorí Kuruc. Časť zamestnávateľov pokračuje v nastavenom režime. Podľa Kuruca môžu firmy so zamestnancami nájsť aj kompromis. Zamestnanec si môže činnosti napríklad aj rozdeliť na tie, ktoré sa dajú vykonávať len na pracovisku a na tie, ktoré môže robiť z domácnosti.

Ustanovenia o uplatňovaní nároku na prácu z domu platia podľa Zákonníka práce v zásade až do skončenia mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Čiže aj po ukončení núdzového stavu, ktorý uplynul o polnoci. A nahradí ho bežný pandemický zákon, vďaka ktorému chce mať vláda pod kontrolou zdravotníkov.

Firmy chystajú postupný návrat

Denník Pravda sa obrátil aj na zástupcov firiem. Hovorkyňa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Miriam Filová tvrdí, že u väčšiny zamestnávateľov sa ponecháva ešte na určité prechodné obdobie súčasný režim home officu. Nastavené sú režimy, keď sa v kancelárii striedajú skupiny zamestnancov v týždenných intervaloch. Iné firmy sa zase rozhodujú podľa percentuálnej zaočkovanosti svojich pracovníkov. Vzhľadom na priaznivú epidemiologickú situáciu sa podľa Filovej očakáva postupný návrat na pracoviská.

Súčasné pravidlá stále môžu kontrolovať inšpektoráty práce. Podľa hovorcu Národného inšpektorátu práce Ladislava Kerekeša však inšpektoráty nezaznamenali významný nárast počtu podnetov v súvislosti s ukončením nariadeného výkonu práce z domácnosti. „Vo všeobecnosti platí, že ak sa zamestnanci domnievajú, že zamestnávateľ porušuje pracovnoprávne predpisy, môžu sa obrátiť s podnetom na príslušný inšpektorát práce,“ dodal.

Pravidlá pre pandemický home office však platia aj počas mimoriadnej situácie, ktorá je na Slovensku stále vyhlásená. Podľa Neštepného nemá časové obmedzenie a môže ju ukončiť až vláda prijatím príslušného uznesenia.

praca shutterstock 714083845 Čítajte viac Zdravotné priority a bez dane. Ako sa kompenzuje home office v zahraničí?

Vyhláška len odporúča

Práca z domu sa stala pre pandémiu nevyhnutná. Keď sa zhoršila pandemická situácia, vláda to začala vyhláškou prikazovať. Krajniak kvôli tomu do terénu vyslal aj inšpektorov práce, ktorí dodržovanie týchto opatrení kontrolovali počas februára a marca tohto roka. Podľa ich výsledkov natrafili aj na prípady, keď to zamestnávatelia neumožnili personalistom, účtovníkom, pracovníkom mzdového oddelenia či z iných obchodných činností.

Ale, najnovšia vyhláška zo začiatku mája tohto roka prácu z domu opäť len odporúča. „Zamestnávateľ by mal prehodnotiť nevyhnutnosť prítomnosti zamestnancov na pracovisku a prihliadnuť pritom aj na právo zamestnanca na vykonávanie práce zo svojej domácnosti, za súčasného splnenia platných podmienok,“ vysvetľuje Kerekeš. Podľa jeho slov ale inšpektori v tomto smere nezistili závažné porušenia.

Firmy sa dopúšťali len menších prehreškov. Ľuďom napríklad nevedeli zabezpečiť všetky potrebné dokumenty alebo technické vybavenie ako napríklad potrebný počítačový program. Zamestnávatelia im tieto veci nevedeli doručiť domov. Vyskytli sa aj situácie, keď sa ľudia inšpektorom sťažovali, že im firma home office nechce dovoliť. V skutočnosti im to ale charakter práce neumožňoval.

sedenie, notebook, práca, doma Čítajte viac Práca z domu po novom. Firmy uhradia náklady, potešia sa aj digitálni nomádi

Nový home office od marca

Krajniak chcel podmienky práce z domu pripraviť aj na budúce krízy a zároveň podporiť takzvaných digitálnych nomádov. Tí pracujú prevažne na diaľku a v podstate odkiaľkoľvek. Od marca tohto roku preto platí novela Zákonníka práce, ktorá upravuje aj pravidlá domáckej práce.

Ľudia sa napríklad môžu s firmou dohodnúť, že si budú sami určovať pracovný čas či miesto výkonu práce – to sa navyše môže ľubovoľne meniť. Firmy tiež budú ľuďom uhrádzať zvýšené náklady na home office.

Práca z domu ráta aj s nárokom na zabezpečenie stravy. Konkrétne zmeny však majú svoje špecifikácie a všetko musí byť dohodnuté v pracovnej a kolektívnej zmluve, prípadne v ich dodatkoch.

Aké sú pravidlá práce z domu počas pandémie?

  • Právo zamestnanca na prácu z domu je v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a počas dvoch mesiacov od ich odvolania upravené v § 250b ods. 2 b) Zákonníka práce. Od 3. mája je uznesením vlády odporúčané všetkým zamestnávateľom umožniť svojim zamestnancom vykonávať prácu formou práce z domácnosti v maximálnej možnej miere.
  • Zamestnávateľ by mal prehodnotiť nevyhnutnosť prítomnosti zamestnancov na pracovisku a prihliadnuť pritom aj na právo zamestnanca na vykonávanie práce zo svojej domácnosti, za súčasného splnenia vyššie uvedených podmienok. Inšpektoráty práce v rámci mimoriadnej úlohy zameranej na poskytovanie home office nezistili závažné porušenia zo strany zamestnávateľov v tejto oblasti.
  • Vo všeobecnosti platí, že ak sa zamestnanci domnievajú, že zamestnávateľ porušuje pracovnoprávne predpisy, môžu sa obrátiť s podnetom na príslušný inšpektorát práce.

Právo na prácu z domu má zamestnanec:

  • ak to dohodnutý druh práce umožňuje,
  • ak na strane zamestnávateľa nie sú vážne prevádzkové dôvody, ktoré by výkonu práce z domácnosti zamestnanca bránili.

Zdroj: Národný inšpektorát práce, Zákonník práce

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #firmy #zamestnanci #práca z domu #home office #inšpekcia práce