Majitelia predajne: Pandémiu sme prežili len vďaka verným zákazníkom. Druhá vlna bola ťažšia

Ako zvládnuť pandémiu a neklesať na duchu, ak podnikáte v gastrosektore? Nevzdávať sa, tvrdia manželia Kristián a Petra Mouhaou. Tí už štyri roky prinášajú na slovenský trh tradičné talianske potraviny, prosecco z Conegliana, sekty a vína z Trevisa, a to v bratislavskej prevádzke Pelimo.

, 08.05.2021 07:00
1

Hoci ich protipandemické opatrenia nešetrili, k zákazníkom si našli cestu. „Od marca 2020 sme mali tri mesiace úplne zatvorené," hovorí Petra. No nelenili a vymýšľali stratégiu, ako udržať ich podnik ako-tak nad vodou.

„Jedinou možnosťou, ako udržať prevádzku pri živote počas prvej vlny pandémie, bol rozvoz," hovoria manželia Mouhaou. Investovať museli aj do zvýšenej reklamy na sociálnych sieťach. Pomohla aj celková zmena marketingu. Obaja i naďalej zostávajú optimistickí, veria, že situácia sa už čoskoro zlepší. Priznávajú, že otvorené terasy na rozbeh segmentu nestačia.

Vracajú sa staré dobré časy?

Prvá vlna tržby Pelima až tak dramaticky nezasiahla. Veľkú časť obratu prevzala donáška. „Ľudia chceli piť," hovorí Petra. Ich zákazníci si priemerne objednávali tri až štyri fľaše vína, išli aj talianske šunky či syr. Za rozvoz si účtovali jedno euro, minimálna objednávka boli dve fľaše. Počítať však bolo treba i s nákladmi na benzín či rozvoz. Záujem však postupne upadal. Veľkú zmenu neprinieslo ani minuloročné leto. „Za leto 2019 evidujeme 70-percentný pokles tržieb," hovorí Petra.

Druhá vlna však bola oveľa krutejšia. „Počas druhej vlny pandémie bol úbytok citeľný. Tržby sa dostali blízko k nule," dodal Kristián. Nebyť rodinnej známej, tak by manželia museli zatvoriť svoju prevádzku. Podniku zostalo len 15 percent zákazníkov, čo ešte majú záujem o donášku nápojov. Išlo o tých najvernejších. „My nemáme zákazníkov, ale máme klientelu, ktorá je nám verná," hovoria manželia. Akú-takú nádej im dáva vývoj z posledných dní, keď čoraz viac ľudí prichádza nakúpiť i osobne.

Bez pomoci od štátu

Manželia žiadali aj o pomoc od štátu – žiaľ, neúspešne. „Na zľave na nájomnom sme sa nedohodli s prenajímateľom," hovorí Kristián. Aj tak aspoň raz v minulom roku dostali zľavu, keď nemuseli zaplatiť celý nájom.

„O kompenzáciu sme požiadali aj rezort dopravy," dodáva Kristián. No z rezortu dopravy, ktorý ma na starosti cestovný ruch, a teda aj schému pomoci pre gastropodniky, mali nárok len raz, a to za júl. A to len preto, že v roku 2019 boli dodávateľom vína aj na festival Pohoda.

Nie do plastu, ale do skla

Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že čapované prosecco je nezmysel, opak je pravdou. „Čapovane prosecco je u severanov najobľúbenejší napoj a každý ho pozná. My čapujeme víno do sklenenej fľaše, ktorú za symbolickú zálohu zaplatí zákazník," hovorí Petra Mouhaou. Tá s manželom Kristiánom prevádzkuje predajňu s talianskymi výrobkami Pelimo v Bratislave „Prosecco a vína v prevádzke Pelimo pochádzajú od vinárskej rodiny Buffon, ktorej história má začiatky ešte pred rokom 1976, konkrétne ešte za 1. svetovej vojny, keď začala vyrábať víno pre vlastné potreby," hovorí Kristián.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #víno #reštaurácie a pohostinstvá #gastro podniky #cestovný ruch