Značkoví výrobcovia žiadajú zrušiť povinnosť propagovať slovenské agropotravinárske výrobky v letákoch

Slovenské združenie pre značkové výrobky (SZZV) vyzýva vládne strany, aby zrušili opatrenie, na základe ktorého pri propagácii potravinárskych a poľnohospodárskych produktov musí mať leták minimálne 50 % slovenských výrobkov. Toto opatrenie vstúpilo do platnosti v máji 2019 a výhrady k nemu mala vtedajšia opozícia a aj Európska komisia. Tá v júli minulého roka zaslala Slovensku formálnu výzvu, kde pomenovala nesúlad národnej regulácie s právom Európskej únie. Informoval o tom v pondelok výkonný riaditeľ SZZV Ľubomír Tuchscher.

03.05.2021 16:19
debata (2)

Značkoví výrobcovia preto vyzývajú vládu, aby po dvoch rokoch konečne naplnila svoje postoje z čias pôsobenia v opozícii. „Táto regulácia bola uvedená do praxe bez odbornej diskusie a napriek vetu vtedajšieho prezidenta Andreja Kisku. Krátko na to skupina poslancov strán Sloboda a Solidarita a OĽaNO podala podnet na Ústavný súd SR preskúmať súlad tejto regulácie s Ústavou Slovenskej republiky. Hoci menované strany sú už viac ako rok súčasťou vlády, do tohto momentu nezosúladili svoje činy pri riadení štátu s deklaráciami z roka 2019, z programového vyhlásenia vlády alebo z podnikateľského kilečka ministra hospodárstva Richarda Sulíka,“ ozrejmil Ľubomír Tuchscher.

Značkoví výrobcovia nemajú podľa svojich slov výhrady voči zámeru podporovať domácich producentov potravín. „Na tento účel by sa však nemali používať diskriminačné nástroje porušujúce princípy jednotného trhu EÚ, vďaka ktorému sa môže naštartovať a rozvíjať aj slovenské potravinárstvo. Navyše, ministerstvo pôdohospodárstva, napriek prísľubu doteraz nezabezpečilo riešenie pre značkové predajne jedného výrobcu alebo obchody špecializujúce sa na talianske alebo ázijské potraviny, ktoré sú pri propagácii svojej ponuky odkázané na porušovanie zákona,“ pokračoval Tuchscher. Z uvedených dôvodov SZZV žiada, aby SR prestala s aplikovaním diskriminačnej regulácie, schválila novelu zákona o potravinách, ktorá zosúladí národné právo s právom EÚ a presadzovala jasný, proeurópsky prístup k dohľadu nad zdravým podnikateľským prostredím.

Agrorezort v reakcii na SZZV uviedol, že má rovnako ako značkoví výrobcovia za cieľ aplikovať nediskriminačné prostredie pre podnikateľov pôsobiacich na trhu s potravinami v SR. „Teší nás pritom deklarované pochopenie SZZV pre prioritnú politiku rezortu, ktorou je podpora odbytu domácich výrobcov potravín na domácom trhu, samozrejme pri plnom rešpektovaní princípov spoločného trhu s potravinami," uviedol hovorca agrorezortu Daniel Hrežík. Ministerstvo pôdohospodárstva podľa neho v súčasnosti preveruje jednotlivé aspekty uvádzaného podnetu a zvažujú sa možnosti, ako pre obchody špecializujúce sa na zahraničné potraviny (napr. talianske alebo ázijské), ktoré sú pri propagácii svojej ponuky odkázané na porušovanie zákona, tak aj celkovo pri propagácii potravinárskych a poľnohospodárskych produktov – čo sa týka účinnosti paragrafu 12 „Predaj potravín“ v zákone o potravinách.

SZZV vzniklo v roku 1996 a je členom viacerých medzinárodných organizácií ako Svetová federácia zadávateľov reklamy (WFA) alebo Európske združenie značkových výrobcov AIM. Zastupuje spoločnosti s viac ako 7 000 zamestnancami na Slovensku a obratom viac ako 1,3 miliardy eur.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #letáky #obchodné reťazce #propagácia #agro potraviny