Nové autá chýbajú. Zlacnenie sa nechystá, ceny pôjdu hore

Namiesto zlacnených nových modelov čakali kúpychtivých ľudí v novootvorených autosalónoch bežné ceny. Hoci mnohí čakali, že automobilky budú o zákazníkov bojovať, opak je pravdou – cenníky nemenili. V najbližších mesiacoch treba rátať i so zdražovaním.

, 23.04.2021 06:00
debata (15)

„Nemožno predpokladať, že príde k znižovaniu cien vozidiel a ani nejakým masívnym marketingovým akciám, zameraným na ceny,“ hovorí generálny tajomník Zväzu automobilového priemyslu Slovenska (ZAP) Ján Pribula. Výroba vozidiel je totiž ešte stále obmedzovaná aj problémami s dodávkami dielov, predovšetkým elektronických súčiastok, pripomína. A to i napriek tomu, že sa už zdalo, že čipová kríza je minulosť, no keď požiar zničil obrovský výrobný závod elektronických súčiastok v Japonsku, situácia sa dramaticky zhoršila. Výsledkom bude podľa Pribulu nedostatok nových áut i dlhšie čakacie lehoty.

Zníženie cien sa tak v najbližšom období nedá čakať ani podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského. „Tak ako budú teraz ešte nejaký čas opatrní občania pri nákupe prakticky čohokoľvek vrátane nových vozidiel, budú opatrní aj tí, čo ich dovážajú a predávajú,“ hovorí. Výraznejšie zmeny cenníkov sa podľa analytika dajú očakávať až po odznení pandémie a stabilizácii svetovej ekonomiky. „Keď sa obchod opäť naplno rozbehne, prejaví sa to aj pri predaji áut, potom sa pravdepodobne dočkáme väčšieho kolísania cien vozidiel aj smerom dolu,“ hovorí Drahovský.

Nateraz sa automobilky i predajcovia snažia skôr ako-tak vykryť straty za minulý rok. V medziročnom porovnaní sa predaj nových áut na Slovensku prepadol vlani o 25 percent. Negatívny vývoj však pokračoval po krátkom decembrovom oživení i v prvom štvrťroku. Potvrdzujú to i februárové čísla za priemysel od Štatistického úradu. Automobilové odvetvie sa medziročne prepadlo o 1,6 percenta. Práve kondícia automobilového priemyslu, ktorý drví pandémia, určuje i vývoj slovenskej ekonomiky. Tržby však vo februári jemne ožili. Medziročne sa tak pokles tržieb z januárovej takmer pätiny vo februári zjemnil na 11,2 percenta.

„S ustupujúcou pandémiou sa začne postupne zotavovať aj dopyt po nových autách na kľúčovom európskom trhu, ktorý sa v úvode roka opäť prepadol,“ predpokladá analytik UniCredit bank Ľubomír Koršňák. Mierne oživenie podľa neho naznačil už marec. Stále to však nie je žiadna sláva, predaje výrazne zaostávajú za úrovňami z roku 2019. V marci sa predaje oproti priemeru posledných piatich rokov prepadli približne o pätinu. „Úrovne spred krízy by mohol priemysel udržateľne dosiahnuť najskôr až v druhej polovici tohto roka, respektíve v úvode roka 2022,“ predpokladá Koršňák. V automobilovom odvetví pracuje 175-tisíc ľudí, spolu s dodávateľskými firmami približne 275-tisíc.

Drahšie modely a dlhšie čakanie

Na žiadané modely si však musia zákazníci i počkať. Je za tým vyšší dopyt, ale aj spomínané problémy s výrobou, potvrdzujú svorne výrobcovia, importéri, ale aj predajcovia. S výnimkou akcií na staršie modely nemožno podľa nich čakať ani zásadné zlacňovanie. Ceny, ak neporastú, zostanú nanajvýš stabilné.

Vysoký záujem o svoje modely potvrdila i Škoda Auto. „V súvislosti s uvoľnením pravidiel lockdownu a možnosťou otvorenia showroomov aj pre retailových klientov očakávame teraz ďalšie zvýšenie dopytu,“ hovorí za značku Lenka Lendacká. Ceny ich modelov sú nateraz stabilizované, pričom tak by to malo v najbližšom období aj zostať. „Cenotvorbu našich vozidiel ovplyvňujú mnohé faktory,“ spresňuje Lendacká. V prvom rade ide o zavádzanie vysokých štandardov bezpečnosti, ktoré požaduje i legislatíva, dodáva. No ceny nahor tlačia podľa Lendackej i drahšie vstupy, inflácia, či technológie potrebné na splnenie prísnych emisných štandardov, ale aj vývoj nových technológií.

Takmer rovnako vidí situáciu aj importér značky Peugeot. „Do práve otvorených showroomov začali navyše prichádzať ľudia, ktorí už niekoľko mesiacov kúpu auta odkladali, pretože im nevyhovoval systém on-line predaja,“ hovorí Ivana Orviská zo spoločnosti P Automobil Import. Tá podľa nej eviduje aktuálne množstvo objednávok, ktoré sa snaží uspokojiť v čo možno najkratšom čase. Francúzska značka Stellantis sa však sústredí na rozvoj elektromobility, dopĺňa Orviská. Cieľom je ponúkať cenovo dostupné ekologické vozidlá.

Lacnejšie e-autá

Práve elektromobily koncom tohto roku podporí aj štát. Práve vtedy by mal byť spustený nový dotačný program. A hoci v ňom už nebude možné získať takú vysokú dotáciu ako na prelome rokov 2019 a 2020, keď dosahovala až 9 000 eur na elektromobil, bude dostupnejšia. Nižšiu dotáciu by totiž mal možnosť získať každý, kto o ňu požiada. To azda zaváži výraznejšie, pretože tá predošlá bola síce naozaj štedrá, no vydržala len štyri minúty. Počítať sa tak dá s tým, že pôjde o jedinú kategóriu, ktorá pravdepodobne dočasne mierne zlacnie.

V ekologických modeloch vidí budúcnosť nášho trhu s autami i Pribula. „Slovenský automobilový trh potrebuje stimuly, ktoré by naštartovali obnovu vozidlového parku ekologickým smerom,“ hovorí. Ísť by malo napríklad o priamu podporu trhu s vozidlami na alternatívny pohon, o podporu budovania infraštruktúry pre alternatívne palivá a v neposlednom rade aj o zmenu systému registračných poplatkov vozidiel, vymenováva Pribula.

Okrem toho elektromobily majú podporu i u dodávateľov elektriny. Už od apríla budú môcť ušetriť tí, čo využívajú elektromobil či tepelné čerpadlo, vysvetľuje portfólio manažér spoločnosti Magna Energia Martin Semrič. „Registrujeme zvýšený dopyt po nových riešeniach, a to najmä pre hybridné takzvané plug-in vozidlá,“ hovorí. Ide napríklad o zefektívnenie prevádzky tepelných čerpadiel, v kombinácii s vlastnou fotovoltickou elektrárňou na streche. Spoločnosť pre nich ponúka i vlastnú tarifu e-auto, ktorá umožní výhodnejšie nočné či víkendové napájanie elektromobilu.

Pokles cien starších áut? Zabudnite

A čo staršie vozidlá? Môže sa totiž zdať, že ak nelacnejú nové vozidlá, oplatí sa kúpiť staršie. Ani to však neplatí. Mnoho ľudí z obavy z ekonomickej nestability pri kúpe áut v uplynulých mesiacoch volilo staršie jazdené vozidlá. A tie na trhu začali chýbať. Logicky tak ich cena začala rásť.

„Z našich dát vyplýva, že na trhu už dlhšiu dobu chýbajú jazdenky, pričom ide najmä o tie najžiadanejšie. To je aj dôvodom, prečo ich ceny za posledný rok vzrástli,“ hovorí prevádzkový riaditeľ autocentier AAA AUTO Petr Vaněček. Od minulého roka zdraželi Fabie priemerne o 500 eur, Octavie až o 1 300 eur, dodáva Vaněček. Mierne klesli len ceny luxusnejších a drahších jazdených vozidiel v ponuke. Pri najpredávanejších modeloch starších áut sa tiež v najbližších mesiacoch nedá čakať pokles cien.

Kedy sa skončí čipová kríza?

Automobilky dnes trápi nedostatok polovodičových komponentov. Práve z tohto dôvodu mnohé fabriky obmedzujú výrobu. Krízová situácia môže podľa odhadov trvať do konca tohto roka. Výrobu tento mesiac obmedzili značky ako Renault, Volvo, Subaru, ale nedávno aj spoločnosť Stellantis, ktorá zastrešuje i trnavský závod. Vyzerá to tak, že už v najbližších dňoch výrazne obmedzí, respektíve preruší výrobu aj bratislavský Volkswagen. No z rovnakého dôvodu sa už ocitli v ťažkostiach aj výrobcovia chladničiek a práčok.

Pri polovodičoch sa problémy v automobilovom odvetví ani zďaleka nekončia. Začínajú chýbať aj ďalšie materiály – ako napríklad prírodný kaučuk. Ten sa nepoužíva len na výrobu pneumatík, ale aj mnohých tesnení vo vozidlách.

(md)

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #ceny #elektromobily #pandémia
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy