Obchody privítali prvých nakupujúcich

Dlhé rady, čakanie i plné nákupné centrá. Takto vyzerali v deň otvorenia obchody na mnohých miestach Slovenska. Zdá sa, že kamenné predajne ľuďom chýbali.

19.04.2021 17:18
debata (13)

VIDEO: Prví zákazníci v bratislavskom obchodnom centre.

Video

„Tešíme sa, že po štyroch mesiacoch môžeme opäť otvoriť a mať šancu zachrániť podnikanie, ktoré sme roky budovali, hovorí pre denník Pravda majiteľka predajní s oblečením Steffel v hlavnom meste Nikoleta Prokešová. Stále nemá vyhraté a naďalej potrebuje pomoc od štátu. Lákať zákazníkov na zľavy sa však Prokešová nechystá. V terajšej situácii by im výpredaj i tak nepomohol, myslí si. Inak na tom podľa nej nie sú ani jej kolegovia. „Každé euro tržby sa veľmi počíta. Sme našim zákazníkom vďační za ich podporu, lojálnosť a každučký nákup,“ dodala majiteľka obchodu.

Konečne na nákupy

Jednou z prvých pondelkových nakupujúcich bola aj čitateľka denníka Pravda Ľubica zo Žiliny. Tá sa vybrala do obchodu nakúpiť obuv pre svojho syna. „Syn má 15 rokov, noha mu narástla a nakupovať topánky cez internet nie je vždy výhodné,“ hovorí Ľubica. Rozhodla sa preto navštíviť kamennú predajňu obuvi i so synom, aby si topánky mohol vyskúšať. „Pevne verím, že sa situácia nezhorší a obchody budú naďalej otvorené,“ dodala.

Po štvormesačnej pauze otvoril aj švédsky reťazec s nábytkom IKEA. "Odozva prvých zákazníkov bola veľmi pozitívna a ľudia nám hovorili, že sa tešili na nás,“ povedala Lucia Klečková, riaditeľka obchodného domu IKEA Bratislava. Mnohí podľa nej čakali, kým budú môcť prísť osobne do obchodného domu a odkladali aj on-line nákup.

Svoje brány otvorilo opäť aj nákupné centrum VIVO!. „Od začiatku roka bolo dočasne zatvorených viac ako 70 percent obchodov, preto návštevnosť dosahovala zhruba 30 percent z bežnej návštevnosti,“ uvádza Adrián Bódis, Country Manager pre Slovenskú republiku koncernu IMMOFINANZ. Nateraz s podľa neho zdá, že počet predajní sa pre pandémiu veľmi neznížil. „Tie, ktoré svoju činnosť ukončili, dokážeme spočítať na prstoch jednej ruky,“ dodáva Bódis. Očakávame zvýšený záujem ľudí o sortiment ako oblečenie, obuv či kadernícke služby.

Bude nápor v obchodoch?

Podľa aktuálneho prieskumu spoločnosti FinGO.sk sa v prvý týždeň otvorenia obchodov chystá nakupovať mimo potravín len necelá tretina ľudí. Končí sa éra on-line nakupovania? „V prieskume zhruba 34 percent ľudí uviedlo, že v prvé dni otvorenia skôr plánujú využiť služby kaderníka či holiča,“ hovorí Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.

Aj napriek tomu, že viaceré obchody počas štyroch mesiacov slúžili ako výdajne tovaru, evidujú medziročný prepad tržieb. Potvrdzuje to i Štatistický úrad. „Maloobchod na Slovensku zaznamenal v januári 2021 medziročný pokles tržieb o – 16,8 percenta a vo februári 2021 o – 14,7 percenta,“ hovorí Eva Sadovská, analytička spoločnosti Wood & Company. Ide o podľa nej o ešte výraznejšie prepady ako počas prvej vlny. „Klasické obchody cez on-line predaj neutŕžili toľko, ako keby mali otvorené fyzické prevádzky,“ hovorí Sadovská. Zároveň dodáva, že mnohí zákazníci zároveň nákupy odsúvali na neskôr, očakávajúc, kedy budú môcť kamenné obchody opäť osobne navštíviť.

Andrej Doležal Čítajte viac Gastrosektor podľa Doležala čaká už len na peniaze. Matovičov rezort tvrdí, že ich už poslal

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #obchody #nakupovanie #nákupné centrum #otvorenie