Všetkých 21 „zvolenských“ dieselmotorových jednotiek už jazdí pre ZSSK

Na regionálnych, najmä neelektrifikovaných tratiach Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v okolí Zvolena už jazdí všetkých 21 ks dieselmotorových jednotiek radu 861. Ich dodanie je výsledkom projektu „Modernizácia vozového parku ŽKV 1. časť“. Celková hodnota projektu predstavuje 76 999 000 eur a je spolufinancovaná z eurofondov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra v hodnote 74 835 328,10 eur a sumou 2 163 671,90 eur prispela ZSSK z vlastných zdrojov.

19.04.2021 10:40
vlak, ZSSK Foto:
Prvá DMJ 861 bola do ostrej prevádzky nasadená v júni 2019.
debata (3)

„Teší nás, že sa tento projekt podarilo dotiahnuť do úspešného konca, pretože bol trochu problematický. Keď sme ho zdedili po predchádzajúcom vedení, súťaž bolo treba dodatočne prehodnocovať a konzultovať s Európskou komisiou. Tento fakt sa spolu s pandémiou podpísali pod mierne omeškanie dodávky vozidiel, čo nás mrzí," “ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. Podstatné je však podľa neho to, že v tejto chvíli je už cestujúcim troch krajov k dispozícii všetkých 21 moderných vozidiel. "Sme presvedčení, že výrazne prispejú k zlepšeniu komfortu cestovania a železničná doprava získa opäť o niečo väčšiu popularitu,“ dodáva Hlubocký.

ZSSK, vlak, zeleznice, IC,stanica Čítajte aj ZSSK v poslednom desaťročí nakúpila neefektívne vozidlá za vyše miliardu eur, tvrdia analytici

Prvá jednotka bola do ostrej prevádzky nasadená v júni 2019, posledný 21. kus pribudol na koľaje v nedeľu, 18. apríla. Dodanie vozidiel, ktoré premávajú v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji, teda bolo skompletizované za necelé dva roky.

DMJ 861:

  • sú klimatizované;
  • majú wi-fi pripojenie na internet;
  • disponujú informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich;
  • sú vybavené kamerovým systémom;
  • obsahujú systém na počítanie cestujúcich (systém umožňuje počítanie nastupujúcich a vystupujúcich na každej zastávke, evidenciu počtu cestujúcich medzi stanicami a počítanie osôb zo všetkých vstupných dverí – anonymne);
  • sú prispôsobené pre osoby so zdravotným znevýhodnením a s obmedzenou schopnosťou pohybu – sú nízkopodlažné a majú toalety, ktoré vyhovujú osobám na invalidnom vozíku;
  • majú nástupné dvere s elektrickým pohonom s integrovaným výsuvným schodíkom pre pohodlné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich;
  • disponujú priestorom pre prepravu bicyklov a priestorom pre prepravu imobilných cestujúcich;
  • spĺňajú požiadavky technických špecifikácií interoperability pre železničné koľajové vozidlá (TSI) s protipožiarnou bezpečnosťou.

DMJ 861 boli dodané v 2 verziách:

  • 7 ks 861.0 – kapacita 171 miest na sedenie a 120 miest na státie (vozidlo tvoria 2 krajné hnacie vozne a 1 vložený vozeň);
  • 14 ks 861.1 – kapacita 115 miest na sedenie a 80 miest na státie (vozidlo tvoria 2 krajné hnacie vozne).

Dodávateľom jednotiek je slovenská spoločnosť ŽOS Vrútky. Hlubocký upozorňuje, že pri prevádzkyschopnosti vozidiel nenechal národný dopravca nič na náhodu: „ZSSK si zmluvne zabezpečila, aby bola pri nových vozidlách dosiahnutá čo najvyššia prevádzkyschopnosť, t. j. minimálne na 95 %. V opačnom prípade nastupujú dohodnuté sankcie. Sme veľmi radi, že tieto nové jednotky dnes dosahujú prevádzkyschopnosť 97 %," dodal.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #eurofondy #ZSSK