„Teší nás, že sa tento projekt podarilo dotiahnuť do úspešného konca, pretože bol trochu problematický. Keď sme ho zdedili po predchádzajúcom vedení, súťaž bolo treba dodatočne prehodnocovať a konzultovať s Európskou komisiou. Tento fakt sa spolu s pandémiou podpísali pod mierne omeškanie dodávky vozidiel, čo nás mrzí," “ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. Podstatné je však podľa neho to, že v tejto chvíli je už cestujúcim troch krajov k dispozícii všetkých 21 moderných vozidiel. "Sme presvedčení, že výrazne prispejú k zlepšeniu komfortu cestovania a železničná doprava získa opäť o niečo väčšiu popularitu,“ dodáva Hlubocký.
Čítajte aj ZSSK v poslednom desaťročí nakúpila neefektívne vozidlá za vyše miliardu eur, tvrdia analyticiPrvá jednotka bola do ostrej prevádzky nasadená v júni 2019, posledný 21. kus pribudol na koľaje v nedeľu, 18. apríla. Dodanie vozidiel, ktoré premávajú v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji, teda bolo skompletizované za necelé dva roky.
DMJ 861:
- sú klimatizované;
- majú wi-fi pripojenie na internet;
- disponujú informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich;
- sú vybavené kamerovým systémom;
- obsahujú systém na počítanie cestujúcich (systém umožňuje počítanie nastupujúcich a vystupujúcich na každej zastávke, evidenciu počtu cestujúcich medzi stanicami a počítanie osôb zo všetkých vstupných dverí – anonymne);
- sú prispôsobené pre osoby so zdravotným znevýhodnením a s obmedzenou schopnosťou pohybu – sú nízkopodlažné a majú toalety, ktoré vyhovujú osobám na invalidnom vozíku;
- majú nástupné dvere s elektrickým pohonom s integrovaným výsuvným schodíkom pre pohodlné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich;
- disponujú priestorom pre prepravu bicyklov a priestorom pre prepravu imobilných cestujúcich;
- spĺňajú požiadavky technických špecifikácií interoperability pre železničné koľajové vozidlá (TSI) s protipožiarnou bezpečnosťou.
DMJ 861 boli dodané v 2 verziách:
- 7 ks 861.0 – kapacita 171 miest na sedenie a 120 miest na státie (vozidlo tvoria 2 krajné hnacie vozne a 1 vložený vozeň);
- 14 ks 861.1 – kapacita 115 miest na sedenie a 80 miest na státie (vozidlo tvoria 2 krajné hnacie vozne).
Dodávateľom jednotiek je slovenská spoločnosť ŽOS Vrútky. Hlubocký upozorňuje, že pri prevádzkyschopnosti vozidiel nenechal národný dopravca nič na náhodu: „ZSSK si zmluvne zabezpečila, aby bola pri nových vozidlách dosiahnutá čo najvyššia prevádzkyschopnosť, t. j. minimálne na 95 %. V opačnom prípade nastupujú dohodnuté sankcie. Sme veľmi radi, že tieto nové jednotky dnes dosahujú prevádzkyschopnosť 97 %," dodal.