Šaty vystriedali tepláky. Pandémia zmenila nákupné správanie

Práca on-line, nákupy cez internet. Pandémia nahrala do karát internetovým obchodom, ktoré veru núdzu o klientov nemajú. No i tie sa museli prispôsobiť epidemiologickej situácii. Kamenné predajne sa zase zmenili na výdajne tovaru. Zmenili sa však i zákazníci – kupujú skôr nevyhnutné veci, a tovar pre radosť vynechávajú.

17.04.2021 08:00
debata (3)

„Zmena správania mojich zákazníčok je citeľná,“ hovorí Izabela Banošová z internetového obchodu Dresscode. Eshop sa podľa nej „zacyklil“ v teplákových súpravách a kompletoch všemožných farieb a strihov. Práve o tie je totiž najväčší záujem, dodáva Banošová.

Nejde však len o pohodlie pri práci doma, ale i o peniaze. „Veľa mojich zákazníčok pracovalo v gastre, v službách, v obchodoch, ktoré sú momentálne zavreté už niekoľko mesiacov a finančné prostriedky, ktoré od štátu dostávajú, sú viac než nedostatočné,“ hovorí Banošová.

Zľavy ťahajú predaje

Ľudia majú najväčší záujem v aktuálnej situácii o zľavy a akcie. Podľa Karolíny Volkovovej, ktorá vlastní internetové obchody Muus Concept store, Easilocks SK/CZ, Salón krásy DNJ DNA Beauty, nákupy bez zliav stoja. „Pokiaľ nejde o akciu, tak je predaj prakticky nulový – teraz viac ako kedykoľvek predtým potrebujú ľudia pocit, že nakupujú výhodne,“ hovorí. Ľudia teraz podľa nej siahajú čoraz viac po zvýhodnených objednávkach. Najvýraznejšie je zmenu vidieť v posledných týždňoch, dodáva Volkov. „Ľudia evidentne cítia finančnú neistotu teraz viac ako predtým a veľa z nich už vyčerpalo finančné zásoby,“ dodala.

I Volkov tak musela posilniť marketing cez sociálne médiá a investovať do reklamy. „Marketing je úplne iný ako kedykoľvek predtým, musíme stále vymýšľať nové spôsoby ako klientov zaujať,“ hovorí. Takisto aj predávanie produktov je v tejto dobe odlišné od toho, ako to bývalo pred pandémiou. Ako príklad uvádza Volkov maximálne proklientsky prístup. Rozhodujú podľa nej naozaj detaily, ale i cena tovaru a dopravy či čas doručenia. V reklame zavážia najmä influenceri. „Tí majú teraz, naopak, obrovský dopyt po reklamách a obchody sa o nich trhajú,“ povedala Volkov. Situácii sa prispôsobila aj Barbora Kožuchová Mačugová so svojou prírodnou domácou kozmetikou Cyprianus. Kamennú predajňu má totiž naďalej zatvorenú, nefungujú však ani predajne, kde dodávala tovar. „Momentálne fungujeme hlavne cez náš eshop a cez instagram,“ hovorí Kožuchová Mačugová, ktorá začala podnikať vlani v septembri. Najviac podľa nej chýba predaju priamy kontakt so zákazníkmi.

Kamenné predajne nahradil nákup on-line

Prevádzky siete Nespresso ostávajú naďalej otvorené za prísnych hygienických opatrení. „Aj keď zákazníci navštevujú predajne menej, objem jednotlivých nákupov sa zvýšil a prepad kompenzuje práve návštevnosť webstránok a on-line nákup,“ hovorí Andrea Petrová, Nespresso marketingová manažérka pre Českú republiku a Slovensko. Spotreba kávy kontinuálne rastie a zvýšila sa aj podľa Petrovej konzumácia kávy doma. Druhá vlna podľa Petrovej kopíruje v predajoch tú prvú. „Naše kamenné kníhkupectvá sú otvorené v súlade s platnými nariadeniami vlády,“ hovorí Juraj Šlesár z Martinusu. Ľudia si tak môžu v nich vyzdvihnúť svoje objednané knihy v predajni. „Počas prvej vlny pandémie sme zaznamenali skokový nárast počtu objednávok, ktorý však viac menej kopíroval prepad nákupov v zatvorených kamenných kníhkupectvách,“ dodáva Šlesár.

Počet objednávok kníh v sieti Pantha Rhei on-line taktiež stúpol. Ale podľa marketingového riaditeľa Pantha Rhei Lukáša Bonka on-line objednávky nedokážu vykryť straty z kamenných predajní. Teraz predajne kníhkupectiev Pantha Rhei fungujú ako výdajné okienko pre ľudí, ktorí si objednajú svoje knihy cez internet. „Záujem rastie o detské knihy, čo nás veľmi teší, pretože čítanie detí a s nimi je veľmi dôležité,“ hovorí Bonk.

Z čašníka kuriér? Je to možné

Obchody zatvorené, no tovar objednávame on-line. Pandémia sa podpísala aj na práci doručovacích spoločností. V minulom roku bolo na portáli Profesia.sk až viac ako 540 pracovných ponúk na pozíciu kuriéra. No v roku 2019 ich bolo 831. „Treba však zdôrazniť, že vyšší počet ponúk prichádzal práve v poslednom štvrťroku,“ hovorí hovorkyňa Profesia.sk Nikola Richterová. Aktuálne však ide o nárast v desiatkach ponúk mesačne.

Pozícia kuriér patrí do Top 5 pozícií na portáli Profesia.sk. „V priemere platí, že na ponuku práce zareaguje približne 100 uchádzačov,“ hovorí Richterová. Záujem o túto pracovnú pozíciu zvyšuje i fakt, že uchádzači nepotrebujú špeciálne vzdelanie či prax. Hlásia sa tak aj ľudia, čo predtým pracovali v odvetviach, ktoré teraz pre opatrenia takmer vôbec nefungujú, dodala. Preto mnohí, čo pracovali v gastrosektore či v cestovnom ruchu pracujú teraz aj ako doručovatelia, vysvetľuje Richterová.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #obchody #online nakupovanie #predajne #pandémia