„Počas vlaňajšej Veľkej noci minuli Slováci na pohonné látky o 30 percent menej ako v roku 2019, kedy nás pandémia koronavírusu neohrozovala. Tento rok sa objem minutých peňazí prepadol o ďalšie tri percentá,“ vyčíslila hovorkyňa banky Lýdia Žáčková. Cestovanie si podľa nej ľudia kompenzovali pri nákupe potravín.
„Ani pandémia v minulom roku neubrala Slovákom nič z apetítu. Za potraviny utratili klienti Poštovej banky o 25 percent viac, ako tomu bolo v roku 2019. Na tohtoročné sviatky síce ľudia míňali menej ako vlani, stále však viac ako v roku 2019, a to o 14 percent v porovnaní so sviatkami pred dvomi rokmi,“ doplnila Žáčková.
Pandémia nového koronavírusu zasiahla podľa nej aj slovenské veľkonočné zvyklosti. V prieskume banky 47 percent ľudí potvrdilo, že sa veľkonočné zvyklosti z ich rodín vytrácajú. Tradície dodržiava 41 percent z opýtaných. Pandémia posilnila prežívanie sviatkov v úzkom rodinnom kruhu. Najmarkantnejšie to podľa Žáčkovej bolo v mestách nad 100-tisíc obyvateľov, kde obchôdzky jednoznačne deklarovalo približne 30 percent opýtaných.
V menších obciach do tisíc obyvateľov ich bolo menej ako 50 percent. „Ľudové zvyklosti po pandémii nevyhynú, no dva po sebe idúce veľkonočné sviatky prežité v lockdowne tieto tradície pravdepodobne potlačia,“ dodáva hovorkyňa. Oblievanie a šibanie už predtým brala tretina opýtaných ako súčasť našej kultúry, ktorá je zastaraná. Približne 14 percent opýtaných tvrdilo, že ide o neprimeraný spôsob správania sa voči ženám.